Hellingplankje pw51 (bouwverslagje)

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door eric_laermans, 26 jul 2015.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Beste modelbouwcollega's,

    Ik ben even zo vrij een topic te herstarten dat eerst in de bouwverslagen stond, maar volgens mij hier iets meer weerklank kan vinden (hopelijk vindt de moderator het ook goed).

    Paar weekjes geleden met mezelf de handschoen opgenomen een hellingzwevertje te bouwen. Ik had de volgende ideeën:

    - moet passen op hoedeplank modale gezinsauto (span <1,0m);
    - geen geplak met tape (dat uiteraard tijdens een autorit naar het zuiden, volledig loskomt);
    - PW51 airfoil
    - materiaal: Depron, balsa, carbon, GFK

    Hier het begin, zijkanten in de vorm van PW51-airfoil, bodem 6mm Depron reeds in vorm...

    [​IMG]
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Voor- en achterzijde zijn van balsa... ruim bemeten, de rest wordt weggeschuurd:

    [​IMG]
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Het in vorm schuren verliep prima. Tip: kies een redelijk groffe korrel, anders slipt het schuurpapier snel dicht. Balsa en Depron laten zich eenvoudig in vorm schuren met korrel 160. Al doende kwam ik erachter dat +90cm in vorm schuren wel ongeveer het maximum is, anders gaat het ten koste van de profielnauwkeurigheid.

    Inmiddels gekozen voor 163gr/m² GFK-weefsel voor de bekleding.

    [​IMG]
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Even een dankwoordje aan Peter den Ouden voor de suggesties ter bekleding (New Stuff, GFK, papier + PU-lijm, etc.). En nog even een compliment voor de forumbeheerder voor de nieuwe forumsoftware, wordt als erg prettig ervaren.
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    163 gr/m² is dit niet te zwaar? Ben zelf ook een zwever ( beginner) aan het bouwen , depron schuim, heb glasweefsel van 50 gr/m² om de vleugel en romp te bekleden.
    Om het profiel te behouden maak ik een mal , rechte vleugel, om mijn eerste vliegtuig eenvoudig te houden.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    De hellingplank wordt idd niet licht, maar heb ervoor gekozen met een aantal hellinkjes op het oog waar ik wel 's vlieg en ook vanaf een bepaalde hoeveelheid wind (vanaf 3Bft). Er is dan een redelijk constante wind en ruim voldoende lift. Heb het ontwerp en de airfoil gekozen op basis van een artikeltje van Peter Wick (hij is de bedenker van de PW airfoils :)):

    [​IMG]

    (onderstreping en arcering heb ik gedaan)

    PS heb je een draadje geopend inzake de zwever die je gaat bouwen?
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Bedankt voor je antwoord, begrijp de bedoeling, bij mij is het natuurlijk de zaak van een licht en traag vliegend toestel te bouwen om te leren vliegen .
    Ook eenvoudig van opzet, zodat het gemakkelijk te herstellen is .
    Depron is nieuw voor mij, heb altijd RC zeiljachten gebouwd , zie mijn topics in het zeilforum.
    Ben foto 's aan het nemen en ga een topic openen.
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Kleine update inzake m'n eerste plankie, zie foto. Ik heb ondertussen na zitten denken over hoe verder. Om de CG goed te krijgen zonder al te veel ballast toe te voegen, wil ik een rompje gaan bouwen. Aangezien de servo's onderaan komen, zou de aangewezen plek voor het rompje ook onder zijn. De servo's zitten dan in het rompje. Maar dat is ook een kwetsbare oplossing bij wat ruwere landingen. Dilemma... suggesties zijn van harte welkom evenals aanbevelingen, etc.

    [​IMG]
     
  9. Hans de H.

    Hans de H.

    Lid geworden:
    28 mrt 2009
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Somewhere over the Rainbow
    Ik heb enige twijfels of het überhaupt in de lucht kan blijven ongemotoriseerd. Vooral wegens te zwaar gebouwd en geen goede liftverdeling (te hoog plankgehalte). Maar wie weet...
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Met voldoende wind op een helling is het niet zo gauw te zwaar.
    Als hij uitkomt op < 20 gr/dm2 is het met matige wind te vliegen op bv Maasvlakte. Bij rond de 30 gr/dm2 is er een flinke wind gewenst voor een plank.
    Wel lijkt me de afmeting van de roeren een beetje klein. Ik zou ze op minimaal 20% van de totale koorde maken.
    Een eenvoudig rompje hoeft niet erg kwetsbaar te zijn en is in geval van breuk ook zo weer vervangen.
    Een plank met lage slankheid heeft niet veel kielvlak nodig maar wel wat.

    Rick
     
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ik begrijp deze opmerking nog niet helemaal, maar: te zwaar gebouwd? ik heb nog geen maten en gewichten langs zien komen: Eric svp?
    Wat is geen goede liftverdeling? Als je doelt op de rechthoekige vorm: daar is , zeker bij een plank niks mis mee, integendeel.
    Er zijn nogal wat aanhangers van een eliptische of aflopende liftverdeling, maar de voordelen zijn lang niet zo evident en spectaculair als gedacht wordt, zeker niet bij een plank.
    Ik ben nogal een fan van basale planken (en andere kisten) en dus even mijn ervaringen van afgelopen week ter bemoediging ( kust van Pas de Calais, windkracht 4 tot hoog 5)
    Mijn vliegmaatje en ik vlogen oa met onze versies van de Snowboot: rechthoekige plank, +- 18gr/dm slankheid 4! (hoezo liftverdeling)
    Deze dingen vliegen fantastisch vanaf windkracht 3 tot windkracht 6! (en zijn ook nog eens sterk en doodsimpel in klassiekbouwwijze te bouwen: er is weinig in omloop met een hoger investering/fun rendement).
    Dito de OFA (zweefversie van mijn avatar) 19gr/dm slankheid 6.
    Hiervoor had ik een serie tapse en slankere planken (6 totaal) met vleugelbelastingen om de 30gr/dm en een Fretchen: allen zijn door mij afgeschreven: vlogen geen van alle lekker. (Fretchen voor de prijs van de servo's + €10 nog af te halen in Voorburg)
    Dus Hans de H: kan je wat specifieker zijn?
    (Wel mee eens: 165gr glas is wel pittig)
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dank Heeren voor jullie reacties, daar kan ik wat mee :).

    Is slankheid de verhouding tussen spanwijdte ten opzichte van gemiddelde koorde?

    Spanwijdte van dit plankie is: 91.5cm
    Koorde: 29cm (incl elevons).
    Wingarea: 26.39dm²

    Stel, gewenste vleugelbelasting: 20gr/dm² --> streefgewicht: 528gr
    Stel, gewenste vleugelbelasting: 25gr/dm² --> streefgewicht: 660gr

    Ik zit nu (plank + elevons) op 397gr. Geen idee welke gewichtsrange realistisch is (servo's 2 x 12gr = 24gr, ontvanger: 6gr, LiPo 60gr, stuurstangen: ?, fuse: ?, extra lood: ?).

    Maakt het veel voor de werking van het PW51 profiel uit als ik de elevons met 0,5cm - 1,0cm verleng? Ik zit nu op elevons van 4,0cm (+/- 14% van totaalkoorde). Ben erg benieuwd naar jullie antwoorden.
     
  13. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    O ja: ik plaats de servo's altijd in de vleugel op =- 1/3 van de span vanaf de romp.
    Ik heb overigens nooit problemen door uitstekende stuurstangetjes en horntjes (en ik land heel ruw!).
    Dit probleem bestaat volgends mij dus nauwelijks.
    Overigens, bij mijn Snowboot variant (1mtr span vleugel uit een stuk) heb ik ontvanger, servo's en Bleeper allen in de vleugel gemonteerd en moet ik bij montage van het rompje (screw on) alleen een kabeltje voor de accu doorvoeren.
    Vliegmaat heeft de romp en vleugel gewoon als vast geheel, servo's in de romp, maar gewoon vaste stuurstangen direct naar buiten gemonteerd.
    Ik zet altijd een kielvlak op een sticky achter de vleugel.
     
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ha! onze berichtjes vielen bijna samen, maar hier kan ik wat mee.
    Naar mijn mening moet je eerder streven naar 20gr/dm dan 25gr/dm, (maar dat is een mening)
    Je zult zien dat dat hard genoeg gaat: plankjes vliegen relatief snel als je het zwaartepunt (erg kritisch) goed hebt liggen.
    Gewicht van de spulletjes is ok.
    Mijn Snowboot-rompje inclusief lood en kielvlak is 180gr,dus ik verwacht wel dat je naar de 25gr gaat.
    Maar geen beren op de weg: gewoon gaan!
    Je strip ailerons zijn inderdaad wel te smal: ik zou eerder een reep van de vleugel afsnijden en opnieuw met een lijstje afsluiten en nieuwe ailerons aanpassen.
    Maar als je dat niet ziet zitten kan verbreden van de ailerons ook (1cm): ik verwacht geen merkbare verschillen ivm het profiel.
     
  15. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    En nog maar een aanvulling: ik heb mijn foto's weer terug, dus om aan te geven waar het over gaat en ter inspiratie:
    mijn Snowboot: [​IMG][​IMG]
    En mijn OFA: [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    @Peter Den;

    Leuk ding, de snoowboot!
    Tekening? ;-)
     
  17. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @ Nico, ik wil niet dit draadje kapen met de Snowboot dus ik stuur je een PB.
    Zijn er meer mensen geinteresseerd in de Snowboot of OFA,
    laten die mij dan ook een PB sturen, dan open ik wel een algemeen draadje.
    : On Topic dus: Hellingplankje PW51
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Bedankt voor alle aanvullingen en tips (alleen maar leuk!). Inmiddels heb ik de elevons vergroot naar 5cm. Als servo's heb ik nog twee ds1550 Dymond liggen met volgende specs:
    Speed:0,07 sec/60° 6 V, 0,09 sec/60° 4,8 V
    Torque:1,8 kg/cm 6 V, 1,6 kg/cm 4,8 V
    Weight:12 g
    Size: 22,5 × 11,5 × 24,6 mm
    Gearing:Full metal
    Bearing:Ball bearing

    Is dit voldoende? (Elevons zijn 44cm x 5cm elk)
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2015
  19. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Lijkt me prima begin, elevons groot genoeg om te vliegen, servo's meer dan voldoende snel en ruim voldoende krachtig.
    Waar ligt je zwaartepunt. Ik zou op 18-20% beginnen tenzij Peter Den een beter voorstel heeft, hij heeft veel ervaring met zeer verschillende planken. Ik vooral met Alula en Weasel.

    Rick
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Was al aan het zoeken gegaan op forums inzake CG en kwam op precies de waardes die je noemt :). Zat zelf te denken aan 19% (57mm vanaf voorlijst/ LE) en misschien uit voorzorg een millimeter reflex.
     

Deel Deze Pagina