Hellingvliegen in Nl

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door simendewulf, 6 nov 2020.

  1. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.033
    Locatie:
    evergem
    Mag men nog hellingvliegen in Nederland
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Geen probleem als er geen APV is die het verbied. Wel beneden de 120 m blijven.
     
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Simen, dit is wel Nederland he,
    Om werkelijk alles staat een hek met bordjes of is dichtgetimmerd met regeltjes, dus als jij nog een plekje weet?
    (en wel registreren en je diplomatje halen straks)
    Dat duin waarop je staat op je avatar, is dat niet wat?
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Naast de genoemde beperkingen van APV zijn er natuurlijk de beperkingen dat je niet overal op het duin mag, of dat je geen gevaar mag opleveren voor andere gebruikers van strand en duin, of van berg en wegen in de buurt.
    Nederland is natuurlijk dicht bevolkt en men probeert zo veel mogelijk natuur te 'redden', maar er zijn genoeg plekken waar helling vliegen mogelijk is.
    De wind/weercondities zijn vaak een grotere belemmering.
     
  5. Martin T14

    Martin T14

    Lid geworden:
    11 dec 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Jorwerd
    Op de diverse dijken en duinen kun je nog leuk hellingvliegen. Op de westpunt van Ameland bijvoorbeeld (ZW wind nodig), langs de westkust (NW ).
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    @Rick NL dan ben je me toch nog wat tips schuldig.
    Vanuit mijn woonplaats (Voorburg) op dagbestedings afstand heb ik niet meer dan:
    Langevelderslag (onder zweefvliegveld langeveld, laagvlieggebied zweefvliegen, in het seizoen soms druk strand met lijnvliegers, soms vijandige paragliders en autischtische schermvliegers, minuscuul toplandingveldje)
    Katwijk: (alleen vanaf strand vliegen, in het badseizoen niet mogelijk)
    Den Haag Noorderstrand (in het seizoen niet mogelijk, alleen vliegen vanaf de strandtrap, actief bekeuren bij betreden duin, 15 minuten lopen vanaf de dichtsbijzijnde, dure, parkeerplekken)
    Maasvlakte ( nu nog ok, windmolens?, parapenters, in theorie laagvlieggebied zweefvliegers)
    Zoutelande (seizoen, geen toplanden dus zwaar lopen voor de ouwetjes,niet vliegen bij vloed en nog zo wat begrijp ik)
    Nieuwegein (wat als het hier drukker gaat worden, mountenbikers?)
    en NB: het gaat hier toch om vrij beperkte hellingen.

    @Martin T14 Wat de wadden betreft: ik heb daar al eens een draadje over gestart omdat het, als meerdaags uitje, ipv de Frans/Duits/Oostenrijkse bestemmingen aantrekelijk zou kunnen zijn, maar veel onduidelijk:
    Is het de trip waard, hoe vrij is het duin betreedbaar, bereikbaarheid ter plekke, wat zouden de spots dan zijn, wat vinden de locals er van en de natuurbeschermers en waarom wordt er zo weinig paraglider gevlogen (als indicatie van bruikbare hellingen)?

    Soms een duintje of een dijkje ; als er voor gereisd moet worden moet je er wel zeker van zijn dat je er met een paar man terecht kunt en het de moeite waard is.
    @simendewulf: waarom vraag je trouwens naar Nederland (meer dan welkom trouwens:thumbsup:) maar hoe zit het dan nu met Belgie?
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2020
  7. Martin T14

    Martin T14

    Lid geworden:
    11 dec 2015
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Jorwerd
    Dag Peter, Ameland is geen alternatief voor duitsland. Te weinig hoogte, beetje wisselvallig. Dan zou ik liever Normandiƫ nog proberen. Ik heb nooit last gehad met anderen. Tussen de opgangen kun je rustig het duin op ( denk wel om de begroeiing en wellicht mag het officieel niet van RWS). Inderdaad nooit pp's te zien. Bereikbaarheid goed, je kunt per auto de vliegstekken bereiken + 100m lopen.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2020
    Peter Den vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina