hellingvliegen in Utecht en omstreken?

• Topicstarter Topicstarter RicoJ
  • Startdatum Startdatum
R

RicoJ

Guest
Nou ja, zoals het onderwerp al zegt... iemand suggesties? Behalve dan "mijn" mooie vliegveld Nedereindse Plas Nieuwegein dat nu verbouwd wordt tot wielerparcours...

grtz,

Richard

Richard,

even een vraagje. Ik ben vlieger bij Model Vliegclub Midden Nederland. En wij zitten op ongeveer 1,5-2 km afstand van die plas. Een goede zender kan tot 3 km halen. Je kan inzien wat dit voor problemen met zich mee kan brengen. "Wildvliegen" maakt op zich niet uit en die discussie wil ook zeker niet opstarten (is al teveel over geouwehoerd), maar toch wil ik je vragen om uit te kijken met de locatie die je kiest.

Op je vraag voor een nieuwe locatie, kan ik je geen antwoord geven, ik zou het niet weten. Veel succes op je zoektocht.

PS: op welk kanaal zit je meestal?

Arvid zei:
... zender kan tot 3 km halen. Je kan inzien wat dit voor problemen met zich mee kan brengen ...
Maak daar maar 5km van, bereik door de lucht is groter dan bereik via de grond.

Ik naam aan dat RicoJ/Richard niet met de situatie bekend is, het kan veel erger. Ik ben inmiddels weer tot rust gekomen sinds ik onderstaand bericht plaatste;) Voor alle duidelijkheid, ik wil Richard niet vergelijken met de hoofdrolspelers in dit 'drama':
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12044&highlight=stompzinnig

3 / 5 km? Oke, daar kijk ik van op, ik dacht niet dat mijn zender zo sterk was (MC12) en aangezien ik vanaf die berg volgens mij wel een km in elke richting kan kijken verwachtte ik daar geen problemen mee.
Helaas heeft de modelvliegclub MidNed geen heuvel tot beschikking...
Ik vlieg op 61.

groeten,

Richard

Wellicht zelfs nog wat meer bereik omdat je op een heuvel staat. Groot risico, zowel voor jou als voor de mensen die bij de club op 61 vliegen. Misschien heeft de club een elastiek, lier of zelfs sleeptoestellen? En anders maak je toch gebruik van de thermiek boven de A2 of de A12 ;) ? Misschien zelfs opwaartse winden t.g.v. de op en afritten van knooppunt Oudenrijn ;)

anders maak je toch gebruik van de thermiek boven de A2 of de A12 ? Misschien zelfs opwaartse winden t.g.v. de op en afritten van knooppunt Oudenrijn
en boven de autosnelweg thermiek of hellingwind opzoeken is natuurlijk wel het schoolvoorbeeld van veilig vliegen? Al ben ik wel niet geplaatst om daar commentaar op te geven :oops:

Kan je misschien met die club in je buurt geen afspraken maken als je daar gaat vliegen? Even telefoneren voor je gaat vliegen. Dat lijkt mij het veiligste, of gewoon te weten komen welke personen er op hetzelfde kanaal vliegen en die opbellen.

Kurt, je hebt de ;) 's achter mijn opmerkingen over het hoofd gezien, opmerkingen met een knipoogje dus.

Ik vrees dat zo'n bel-systeem niet werkt, gaat een keer mis, erg omslachtig. Bovendien, stel er zijn die dag meerdere mensen met hetzelfde kanaal, die zouden dan geen van allen kunnen vliegen.

Gisteravond met de skates ondergebonden, de volgende scene vanaf de Nedereindse plas:
Zweefvlieger, bovenop de allerhoogste heuvel bij de plas, crashed zweefvliegtuigje op het asfalt, terwijl onze club verderop in PLAIN VIEW ligt.

Wind mee, helling af, lastig remmen, geen kans om de piloot direct aan te spreken op z'n onverantwoorde gedrag. Even afkoelen qua emotie speelt ook mee. Rondje terug gemaakt van 3/4 km, maar de piloot was reeds richting de auto vertrokken.

Nu hoop ik wel, Richard, dat ik jou daar niet gezien heb, nadat zo duidelijk aangegeven werd dat onze club makkelijk in het bereik ligt vanaf de aangegeven plek...

Wat een gelul allemaal! (sorry)
Een ontvanger reageert op het sterkste signaal wat dus in dit geval betekent:
De ontvanger reageert op de dichtsbijzijnde besturing wat in 99,9% van de gevallen de "eigen" zender is.
Als een wildvlieger 3km bij een veld vandaan is dan zou het clubvliegtuig dus meer dan 1,5 km bij de "eigen" zender verwijderd moeten zijn, lijkt me niet logisch.
Ook zou je dan eerst storing, tikjes, moeten krijgen.
Een normaal vliegtuig zal niet verder dan 500 meter bij de bestuurder vandaan vliegen dus zal de wildvlieger geen overlast bezorgen.
Nog iets: een zender haalt geen 5km, dit soort theorien gaan alleen maar op met een afgestemde antenne, waarbij je ook nog een goede massa plaat moet hebben.
Als je 5km haalt met een goede rondstraal antenne (een zendantenne van ons is totaal niet goed!) dan ben je een knappe jongen!

Iedereen moet gewoon rekening met elkaar houden in ons overvolle landje, als je heel dichtbij een club zit (zodat je de vliegtuigen kan zien) ga daar naartoe, zo niet, doe een check, zet je ontvanger aan, staan je servo's te jitteren is het niet veilig, niet voor jou maar ook niet voor een ander.

Ja en nee. Ik heb de kaart er nog eens bij gepakt, het is hemelsbreed 2 km. Verder zend een zender in het rond, maar niet zo zeer van de tip van de antenne. Veel vliegers hebben een antenne die van hun afsteekt en niet omhoog. Verder volgen ze hun toestel, nawijzend met de antenne. De vlieger op de hier besproken heuvel staat dwars op de richting en heeft dus een beter zendsignaal ten opzichte van de vlieger op het veld. Welk signaal is er nu het sterkst? En ja, er komen regelmatig onverklaarbare storingen voor op de club. Vooralsnog houden we het op de magnetische invloeden die het stroomhuis in de polder hebben als ook de elektriciteitsdraden. Maar wat nu als dit bijvoorbeeld van de heuvel afkomt? Wildvliegen wordt al in een ander draadje besproken, maar wat hier altijd wel naar voren komt, is het verantwoord doen. Dit is denk ik een grens geval. Persoonlijk zou ik nooit het risico nemen.

Verder spreek je over het testen op de grond. Gaat niet zo goed op. Door de bebouwing zal op de grond bijna geen signaal doorkomen van de heuvel. Maar zodra je in de lucht komt, staat het vliegtuig in contact met de heuvel. En het is natuurlijk een beetje vreemd dat we op de club moeten gaan testen of iemand op het kanaal zit als je de knijper hebt, is het niet?

Back