Hellingvliegen Langevelderslag

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Fotor, 12 dec 2008.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven

    Leuk om te horen. Ik zag dat jullie hem uit de auto haalden toen ik weer weg moest. Had hem graag zien vliegen.

    Trouwens, dat kistje wat helaas zijn staart brak, ging ook goed hard. Vloog de Blade ook zo of beter?
     
  2. Arjan van Werde

    Arjan van Werde

    Lid geworden:
    2 mei 2003
    Berichten:
    541
    Locatie:
    Budel
    De staart wordt deze week weer gerepareerd ,het is een Skippy, vlgs mij gaat hij zo hard omdat hij lekker zwaar is E-motor in de neus 16cellen en een apparte ontvanger accu waren allemaal aan boord.
    Ik ga wel eens kijken voor remkleppen want dat is daar echt nodig.
    Vlgs mij ging de Blade nog sneller maar we hebben niet tegelijk kunnen vliegen.
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Frank,
    Om te beginnen: het is een beetje onzin om Langevelderslag te vergelijken met Zoutelande... de keuze wordt immers gemaakt door de windrichting en niet door de voorkeur van de piloot!
    Ikzelf heb opgemerkt dat de bruikbare duinlengte bij Langevelderslag groter is, en ik heb er al bij gezegd dat dat voor modelvliegen niet veel uitmaakt (ik vergeleek het met deltavliegen, die hebben wél wat aan die grotere lengte).

    Over Langevelderslag wil ik nog dit opmerken: je kan er natuurlijk op het strand landen (bij hoogwater niet met een groot toestel) MAAR dan moet je wel óm het restaurant de Oase heen via de strandopgang naar het strand lopen. Kan je dus beter zorgen dat er een helper op het strand is om zich over je model te ontfermen (voor er een hond of een souvenirjager bij is).
    Het rechtstreeks het duin op en af lopen zal op den duur leiden tot sluiting van de vliegstek, voor delta's, parapenters en modelvliegers. Die startplek is daar destijds met grote inspanning verkregen door zeilvliegers, verknal 'm niet!

    En nog iets: de Oase is net in andere handen overgegaan. Het lijkt erop dat de nieuwe eigenaren er geen problemen mee hebben dat hun achtererf gebruikt wordt als toegang tot de startplaats. Maar laten we in het achterhoofd houden dat hun welwillendheid één van de sleutels is tot het gebruik van de stek.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2008
  4. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Wild vliegers lopen mbt het bovenstaande van Bart...OP EIEREN

    Zorg vooral dat we overal mogen blijven komen

    Misschien is het een idee om de eigenaar van de Oase een paar flessen wijn te "schenken" dan heb je je neus laten zien, kan hij onder rustige omstandigheden misschien wat kantekeningen plaatsen en worden we niet op één hoop gegooid met andere gebruikers die er misschien wel een bende van maken.

    Dit doe ik ook zo met mijn wildvliegplek bij mij in de polder.
    Dan kan ik hem bv eens vragen of ik een bijeenkomst/wedstrijd op zijn weiland mag organiseren.

    Succes Willem

    Zodra ik kan kom ik ook mijn "helling-doop" houden.
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2008
  5. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Bart, ik beantwoord alleen maar een vraag van Raymond. Natuurlijk wordt de keuze gemaakt afhankelijk van de windrichting.
    En die zeilvlieger van gisteren ging inderdaad wel heel erg ver weg. Zo ver heb ik ze in Zoutelande nog niet zien gaan.
    Verder heb ik de vergelijking alleen maar geschetst vanuit mijn eigen beleveniswereld. Niks of niemand ten nadele.

    Berry, ik denk dat die Skippy gisteren nog wel sneller ging als de Blade. Daar zat inderdaad nogal wat gewicht in.
    Voor de Blade heb ik nog wel loodbalast meegenomen (patronen), echter deze heb ik niet gebruikt. De toekomst zal het leren.

    En ten leste: we moeten zuinig zijn met zulke plekken. Die zijn zeldzaam en daarom moeten we ze koesteren. En om nou de nieuwe eigenaren van de Oase een beetje te paaien, dat lijkt me een goed idee..

    Frank
     
  6. firefox309

    firefox309 Guest


    ik werd eens met de elektra achter de helling geslagen en in die struiken beland... wel 30m naar beneden moete wandelen tussen die rotzooi :)

    de vlieger lag boven in die bosjes een 3m boven de grond... moest ik daar nog half inklimmen en half plat probere te duwen.

    maar t mooi was dat er niets aan de zwever was :) en 10min later was ik weer aan het vliegen ;)
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja sorry, was ook eigenlijk niet specifiek aan jou gericht... ;)
    Om misverstanden te voorkomen: de Oase gaat alleen maar over de nu gebruikte toegangsweg; ik weet niet uit mijn hoofd welke overheidsinstantie verantwoordelijk is voor het duin ter plaatse maar dát zijn de mensen waar je problemen van kan verwachten als er door het duin gelopen wordt.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De eindverantwoordelijke is Rijkswaterstaat.
    De man in het groene pak is degene die de bekeuringen uitdeelt.

    Als het helmgras vertrapt wordt en er te vaak gevlogen wordt dan kan je wachten tot er ingegrepen gaat worden.
    Wij (onze vliegclub) houden het duin voor onszelf en zorgen ook dat het duin niet steeds op dezelfde plek belopen wordt.
    Ook plastic en dergelijk, wat achtergelaten wordt door wandelaars, ruimen wij op.

    Vandaag hebben we ook gevlogen op ons eigen plekje.
    Normaal vliegen we achter het duin, vandaag gewoon saai, voor het duin, dus aan de strandkant.
    Je trekt dan veel te veel aandacht, de kist floot nogal en het halve strand stond omhoog te kijken.
    Dus volgende keer maar weer achter het duin, voordat de boswachter komt.

    GJ
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb met de mensen van de Oase nog nooit problemen gehad. Ze lopen zelf vaak achter het restaurant en zeggen altijd vriendelijk gedag. Zolang er niemand aan hun spullen zit of rotzooi gaat trappen vinden ze het volgens mij prima.

    Vandaag hebben we ook gevlogen. Helaas was het weer een stuk minder dan gisteren. De wind was zo'n beetje even sterk, maar meer dwars. Na een uurtje eigenlijk een beetje te dwars. Er kon wel gevlogen worden, maar meer dan bovenblijven kon op een gegeven moment niet meer. Het echte spelen was snel voorbij. Jammer. Zeker voor de mannen die anderhalf uur in de auto hebben gezeten om hier te komen.
    Ik ga nog een filmpje brouwen van dit weekend.
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Niet echt, het Hoogheemraadschap van Rijnland. Niet dat het iets uitmaakt...
    Ik heb de oorspronkelijke toestemming even opgezocht. Er staat letterlijk:

    >>De duineigenaar Hoogheemraadschap van Rijnland wil in verband met de voor vertrappen gevoelige helmgras-beplanting niet dat derden (toeristen, familie, parapenters, modelvliegers ea) ook op de startplaats aanwezig zijn. Toegang voor derden (niet-zeilvliegers) is dan ook verboden. Het hek dient na gebruik gesloten te worden.<<

    Ik weet dat er al een paar jaar terug afspraken met de parapenters gemaakt zijn, (en het is mogelijk dat het huidige document is aangepast) maar je ziet dat ze eigenlijk het liefste ook de konijnen nog uit het duin zouden houden.... :rolleyes:
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De eindverantwoordelijke is echt Rijkswaterstaat (ik werk voor RWS) maar die "verpachten" bepaalde gebieden weer.
    Maar ook dat doet er niet toe.

    Maar er staat dus echt dat verboden is...
    Tja, als er wel andere mensen (zeilvliegers) naartoe mogen lopen en er ook geen borden staan dan hou je toch de duitse methode aan:
    "Ich habe es nicht gewust...."

    Met een beetje geluk kom je met een waarschuwing weg.

    GJ
     
  12. Sharky_Capas

    Sharky_Capas

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Omgeving Enkhuizen
    Vandaag eens wezen kijken.
    Geweldig om eens een hele andere discipline van vliegen te zien. Die zwevers gingen hard en dan zonder motor.

    Mijn cessna ging ook hard, de verkeerde kant op en crashte 800 meter verder op hahha. (wandelaars, bedankt voor het terug brengen)
    ;)

    Bij mijn maat ging het beter. Hij kon redelijk met zijn cessna vliegen.
    Maar die zwevers waren echt te gek, Vriendelijke lui trouwens.
    Vooral de grotere zweevers gingen echt hard en tegen de wind in.
    Mooie plek trouwens, kortom ik heb genoten.
    ;)
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Kleine compilatie van afgelopen weekend op Langevelderslag. Ik hoop dat de lol die we er hebben een beetje af te lezen is.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Fotor, je hebt er weer wat leuks van gemaakt!

    Mijn zoontje Laurens (4) vondt het vangen van de Fox (dat is toch een Fox, op 1 minuut 28 te zien?) erg leuk. Zijn reactie: " Zo, dat doet die meneer goed!"
     
  15. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er erg gezellig uit. vooral die eerste start van jou (Fotor) blijft meesterlijk :lol:
     
  16. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    " Zo, dat doet die meneer goed!" :D:D:D:D

    dat vangen dat was best wel lagge met de foxjes

    maar nu maar hopen dat de wind de volgende keer beter staat

    ik zal vanavond ook nog even een filmpje plaatsen


    gr erik
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2008
  17. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    @Berrie,

    Ja, dat is een Fox van Windrider. Leuk ding hoor!
    [​IMG]

    Als je er voor 25 december 3 bestelt, zijn er geen verzendkosten. Hij kost dan $70,- voor de versie zonder servo's en kabels

    't is maar een idee.

    Leon
     
    Laatst bewerkt: 23 dec 2008
  18. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    ik doe iig mee met het bestellen

    dus als er meer zijn

    gr erik
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Erik, is dit een vorm van zelfverering?

    Hou op over die foxjes! Ze zijn zo leuk, maar ik heb al veel te veel rommel hier liggen. Kan er echt niet meer bij :(.
     
  20. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik zit hier ook te twijfelen, een erg leuke kist hoor! Maar waar laat ik hem?
    Is hij een beetje transportabel? (uit elkaar te halen dus)
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2008

Deel Deze Pagina