Hellingvliegen Langevelderslag

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Fotor, 12 dec 2008.

  1. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond

    ja hoor de vleugels kunnen er zo af


    dus we hebben er bijna 3?

    1 voor mij en bijna 1 voor ramond (koop jij een keer iets wat ik eerder had;)) en bijna 1 voor wubbe

    gr erik
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zo'n foxje is idd wel leuk, maar ik wil ooit toch ooit nog steeds het liefst iets wat tussen een Blade en een F3b zwever in zit. Een F3F bakkie met een span van 2.8 tot 3mtr ofzo. Dun vleugeltje met weinig welving. Redelijke slankheid. Licht maar toch sterk gebouwd. Mogelijkheid voor gruwelijk veel ballast. Moet snel kunnen rollen. Speciaal ontwerp voor de Hollande kust. "The Ultimate Dutch Shore Racer" moet dat zijn..
     
  3. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dan moet je ook gruwelijk goed kunnen vliegen... Zo ver ben ik in ieder geval nog niet.
    Zondag werd er een Foxje tegen een paaltje aan gekwakt (en Ramon, de piloot kon toch aardig sturen hoor), alleen richtingstoer beschadigd ;)

    Ik twijfel nog.
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Daar zit een klein verhaaltje aan vast. Het was niet zijn eerste start met dat ding die dag. Tijdens de echte eerste start sloeg het zwevertje achterover. Fotor kon hem net op tijd weer vlak krijgen, anders had hij wellicht ook de struiken ingekunt. De tweede start vroeg Fotor of ik wilde gooien. Dat wilde ik wel, al vroeg ik hem om zelf iets meer down te geven tijdens de start. Dit om te voorkomen dat het zwevertje weer zo'n klapper maakte achterover de hoogte in. Het resultaatje van dat "tikje down" is prachtig vast gelegd zoals je ziet.

    (tot dusver mijn beleving van deze grappige gebeurtenis)
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2008
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Erik, nee, echt niet. Mijn zolder ligt al vol, en er is al een Ka-7 op stapel, 737 schuimpje in progress, 737 groot in mijn hoofd, Slopemaster in progress..... Maar met deze beelden moet je mensen toch kunnen overtuigen mee te doen.

    Berrie, dat is een redelijk correcte uiteenzetting. Ik heb de truc nu gevonden. Gooien met de linkerhand heel licht tegen de hoog-knuppel. Gaat nu prima zelf.

    Verdorie, vandaag weer perfect weer. Zal ik gaan sporten of toch nog even naar het strand??? Ik denk dat het beide wordt.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2008
  6. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    naar het strand! modelvliegen is toch ook een echt sport?? :lol:

    ik hoop ook binnenkort een keer een paar kisten daar van de helling te kunnen gooien maar eerst kijken wanneer ik tijd heb. heb op het moment alleen de dlg en een zagi vliegklaar

    doe fox ziet er oook erg leuk tui maar helaas heb ik al te veel eigenlij ken er komt binnenkort weer een dlg en een zwever bij :D
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Laten een dlg en een zagi nou net prima hellingkisten zijn ;).
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Volgens mij is ook dat niet nodig. (Ervaring gebaseerd op zeilvliegen, maar er zijn heel veel overeenkomsten...)
    Je moet gooien met een geringe invalshoek; op vlakke grond waait de wind horizontaal, maar op de rand van het duin waait-ie parallel aan het duin omhoog. Je moet het toestel dus gooien ongeveer parallel aan de helling. Als je 'm in de wind ophoudt moet je geen noemenswaardige kracht-omhoog voelen; het toestel moet vrijwel neutraal aanvoelen (en je zal zien dat dat zo is als de neus omlaag wijst).
    Als je 'm dan gooit hoef je ook niet speciaal down te geven.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.881
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wij gooien altijd de kist met de neus naar beneden, dus neus richting zee.
    Je hoeft dan niet te corrigeren.
    Als het wat harder waait, vanaf 6-7 Bft dan kan je hem bijna onder een hoek van 45 graden naar beneden gooien.

    Je ziet ook, als je de kist gewoon voor je langs laat vliegen, op ooghoogte, dat hij met de neus naar beneden vliegt.
    Dat is ook de hoek waaronder je hem weg kan gooien.

    Als je hem horizontaal weg zou gooien, met flink wat wind, dan klapt ie achter het duin, dan ben je veel te laat.

    Ik ben net (12 uur) bij Langevelderslag geweest.
    Was al erg druk met hanggliders.
    Wind stond wel goed.

    GJ
     
  10. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Voor een kistje van 92 gram in windkracht 5 gelden wellicht afwijkende regels.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2008
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb net nog wel even gevlogen. De wind was al flink afgenomen. Nog één hangglider gezien en een aantal para's die het na verloop van tijd steeds moeilijker kregen boven te blijven. En ik bleef gewoon lekker cruisen met mijn dlg en minus thermic. Heerlijk zo in het zonnetje.
    Naar beneden werpen is denk ik wel belangrijk met zo'n klein en licht kistje. Mijn fantasy gaat gewoon rechtuit als je hem horizontaal weggooit, bij zo'n ieniemienie kistje is het toch wat anders. Ik ga hiermee aan de slag. Dank voor de tips.
     
  12. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    hoi, ik wil nog wel een foxje op reserve.
    wie gaat ze bestellen en wanneer?
    moet dan wel heel snel gebeuren,
    vanaf volgend jaar zullen ze ook een tijdje niet leverbaar zijn
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Naar beneden gooien is HEEEEEL belangrijk bij helling vliegen.

    Als je een kist horizontaal weggooit komt hij na een paar meter in het gebied waar de wind 20-30-50 graden omhoog waait. De invalshoek is dan evenveel graden. Overtrek is gegarandeerd!!

    Pak dus je zwever in, of net iets achter het zwaartepunt, en dwing hem tijdens de worp net iets meer naar beneden dan dat hij uit zichzelf wil, en geef hem altijd een flinke zwaai/snelheid. Ook als het hard waait, ook als het een lichte kist is. Dat zit je veilig.

    Het is mijzelf een keer overkomen in Frankrijk (op de Banne d'Ordanche). Flinke wind, kracht 5 tot 6. De kist was een Alpina electro, 4 meter, 7 kg. Met die windkracht zou starten geen enkel probleem moeten zijn, maar binnen de eerste 2 sec. dook eerst de linker vleugel 45 gr. naar beneden, heftig rol tegen, en hub hij lag 45 gr. naar rechts, weer corrigeren en weer terug 45 gr. links. Daarna geen enkel probleem. Later toen ik een foto van de start zag snapte ik het. Keurig horizontaal weggegooid, maar 5 meter verder zat hij met 10 m lucht onder zich, en daar is de windrichting dus veel meer van onderen.

    Gr. Dirk.
     
  14. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    han,
    Hoezo tijdelijk niet leverbaar? Nu naast leveringsproblemen met de EZ ook met de Fox?
    Dan toch maar (voor 3 euro per stuk meer dan elders) ophalen bij kwartel..
     
  15. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    toch bekeerd? wanneer ga je heen?? mail me anders even misschien kun je een antenne meenemen?
     
  16. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Je hebt mail :)
     
  17. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Wat kost de Fox van Windrider bij Quartel dan? Als ik zo op de site kijk en zie wat voor prijzen de durven te vragen...
    Bij Windrider kostte de kale Fox (bestellen per 3, voor 25 december) maar € 51,35
     
  18. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Fox van Windrider? Ik bedoel die van MPX.. Die kosten overal een tientje maar kwartel moet er natuurlijk weer 12,95 voor hebben.. Afzetters.
     
  19. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Waar kon je die bestellen dan (en ik weet dat het voorbij 25 december is), enige die ik kan vinden van windrider kost 77 dollar per stuk.. Da's nogal wat anders dan 55 euro voor drie :(
     
  20. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Lezen!!

    Het is niet moeilijk, gewoon goed LEZEN! :teacher:

    1) We hebben het hier constant over de Fox van Windrider gehad, waar haal jij opeens de Fox van MPX vandaan??
    2) Dit draadje is hier ook al genoemd. Daar staat alles in.

    En dit draadje ging over Hellingvliegen op Langevelderslag. Zullen we het daar weer over gaan hebben?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015

Deel Deze Pagina