Hellingvliegen maasvlakte

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Berrie, 27 jul 2007.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het oude slufter blijft hopelijk een beetje zoals het is. NW vind ik persoonlijk nu toch al niet heel lekker vliegen dus sta ik al zelden.

    Komende week redelijk wat wind dus ik heb de Tucan weer in de auto liggen....duimen dat het lukt!
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    De plannen gaan inderdaad over de locaties voor W en NW. Zoals Justus al aangeeft niet de favoriete hellingen.
    Ik zal contact opnemen met de betreffende instanties.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  3. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ik had ook al de indruk dat het oude duin buiten de zone viel, maar dat moeten we wel zeker weten.
    (ik heb overigens niet de indruk dat wij dan als modelvliegers veel invloed zuden hebben, maar de kite surfers worden wellicht serieuzer genomen)
    Hou ons op de hoogte!
     
  4. Grey

    Grey

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Vlaardingen
    AA7500DA-D915-4EF3-82E2-2E7556A75D8A.jpeg Vandaag geen F3f wedstrijd, toch lekker gevlogen met de Jarvis.
     
    prop-er, hstruyk, arvaa en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    genoeg wind vandaag
     
  6. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Dag allemaal,

    Voor aanstaande zondag (5 feb 2023) met Noordenwind 5Bft lijkt, op de kaart bezien, de kom 400m ten Westen van de Brandweerkazerne een prima vliegplek.
    Weten jullie of dat daar is toegestaan, of het inderdaad een vliegbare plek is en of je daar mag parkeren in de berm van de ventweg?

    Geplaatste speld in Google Maps:
    https://maps.app.goo.gl/XJsjGFRFE633eMR37

    Dank!
    Arjan
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De dijk is goed van vorm en je mag er vliegen maar je mag daar niet parkeren. De dichtsbijzijnde parkeerplaats is aan het begin van de dijk.

    Geplaatste speld
    https://maps.app.goo.gl/HsRLGXG9EG8PcRas6?g_st=ic

    Een ander nadeel daar vind ik dat er geen strand is om eventueel uit te wijken als je niet bovenop op kan landen en er achter landen is geen optie vanwege de wegen en de rotor achter die dijk. Ik heb daar mijn Alula wel eens gevlogen maar echt een lekker plekje vond ik het niet
     
  8. arjan191

    arjan191 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    16 sep 2014
    Berichten:
    244
    Locatie:
    Utrecht
    Dank Justus, voor je snelle en heldere antwoord!
    De kom valt wat mij betreft af.
     
    Justus vindt dit leuk.
  9. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Mijn Pike Precision F3F is nu ook vliegklaar. Nu hopen op goed vliegweer komende tijd.;)

    CD818067-5BF2-4617-9839-F3A4DC86EDB0.jpeg 4A9C9670-B941-481D-8828-B5A5F0BF8AC3.jpeg 441F8021-6FB8-4E98-B4AF-8F767267A65E.jpeg
     
    Grey en Rick NL vinden dit leuk.
  10. Grey

    Grey

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Vlaardingen
    6DA8EBA3-8E96-4D73-A9BB-D2A6510E3CC6.jpeg Vanmiddag Freestyler clinic met Arjen. :thumbsup:
    Wind 16m/s….:banana:
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2023
    hstruyk, eric_laermans en arvaa vinden dit leuk.
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Gisteren weer eens, sinds februari, aan de Maasvlakte wezen vliegen.

    BF5, somber, af en toe wat lichte regen.

    Wat opviel: sinds de laatste keer is de plek waar wij meestal vlogen (rechts van de ‘’hole kies) zo afgekalft dat er volgens ons niet goed meer te vliegen is.

    Links van de ‘’holle kies’’ is de duindoorn langzamerhand zo dicht dat ik landen hier te riskant vind.

    Vervolgens bij het monument verkend.

    Hier hebben de zandhekken hun werk gedaan waardoor lage voetduinen het duinprofiel ongeschikt hebben gemaakt.

    Uiteindelijk beschroomd gekozen voor de grote kom die wij meestal laten aan de F3F vliegers, maar nu was er niemand.

    Uiteindelijk een perfecte vliegdag gehad en mijn nieuwe kist, de Aeshna-64 (spanwijdte 1.60) wat beter aan de tand kunnen voelen; dat viel niet tegen.

    Heel opvallen was dat hij geballast van 30gr/dm2 naar 33gr/dm2 duidelijk bij 33gr/dm2 veel beter en resposive vloog.

    Wij waren de hele dag de enigen: zijn er nog veel mensen hier actief?


    Nog wel een merkwaardig incident:

    Op een gegeven moment parkeerden er een paar auto’s in de berm waaruit een grote professionele drone kwam.

    Hiermee werd in eerste instantie ver weg en op een hoogte van 120mtr gevlogen.

    Ik werd benaderd door een persoon van dit groepje en het volgende gesprek volgde:

    (inderdaad, de normale aanspreekbeleefdheid bleef achterwege)

    D(rone persoon); wat denken jullie hier te gaan doen?

    Ik; wij zijn hier aan het hellingvliegen, iets wat wij hier al een kleine 20 jaar doen.

    D; Zijn jullie een bedrijf of particulier?

    Ik; als je dat zo wilt uitdrukken dan zijn wij particulier.

    D: wij zijn een bedrijf dat hier in opdracht metingen uitvoert en jullie moeten rekening met ons houden.

    Ik; Dat zullen wij met alle plezier doen, maar ik hoop dat jullie ook met ons rekening willen houden.

    D; jullie mogen hier niet eens vliegen.

    Ik: Dat dacht ik wel: wij vliegen hier onder een convenant met het Havenbedrijf en onder andere de KNVvL.

    D, na een korte stilte: wij vliegen op 100 tot 120 meter hoe hoog vliegen jullie?

    Ik: max ongeveer 40 meter dus ik zie hier geen problemen.

    D; als jullie er maar rekening mee willen houden.

    Ik: dat zullen we zeker en ik hoop verder op een prettige samenwerking.

    D; onverstaanbaar en gaat weg.


    Ik denk dat het goed is te weten dat dit kan voorkomen en stel voor ons niet te laten afbluffen.

    Aeshna-64.jpg
     
    jve, Rick NL, eric_laermans en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Mooie kist, die Aeshna-64. Ik moet het hellingen ook maar weer ‘ns oppakken. Ik vlieg meest aan het IJsselmeer en Ketelmeer ivm de afstand. Kist: batwing, 1,2m span.
     
  13. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.888
    Locatie:
    Zierikzee
    Morgen nog vliegers op de Maasvlakte?
     
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Na een lange onthouding vandaag de stoute schoenen aangetrokken en met BF5 op Windfinder naar de Maasvlakte gegaan.

    Ter plekke was ik de enige, windsnelheid 10mtr/sec met vlagen.

    Mijn voornaamste doel was een eerste vlucht met mijn nieuwe ontwerp SKUA, een 2 meter plankvleugel.

    De wind was dusdanig dat ik hem nauwelijks kon grond handelen, maar eenmaal gestart bleek de trim wonderwel in orde en voor een eerste vlucht heel bevredigend.

    Voor de zekerheid geland op het strand , maar het ophalen was een behoorlijke confrontatie met mijn leeftijd.

    Besloten het veilig te houden en dus gestopt.

    Volgende tests die ik wil doen zijn met ballast, maar het ziet er al veelbelovend uit en ik vind het een mooi vliegbeeld.

    Ondanks maar 1 vlucht was het toch weer een dankbare belevenis.

    Ik werd afgelost door F3F helden WH en EH die wat minder moeite lijken te hebben met deze wind, dus ook tijd voor nederigheid mijnerzijds.

    Op de foto mijn laatste twee hellingkisten:

    SKUA 2meter plankvleugel en Aeshna-60, een 1.60 meter ‘’normaal’’ model.

    De laatste ingevlogen op 28 september 8m/sec wind en opmerkelijk, vloog met 140gr ballast duidelijk beter. Kist bevalt momenteel ook heel goed.

    Beiden overigens voorzien van een E-motor: ik had de illusie ze eerst op de club te testen en trimmen voor ze aan de ruwe elementen van de Maasvlakte bloot te stellen.

    Helaas is deze route en tevens al mijn andere clubactiviteiten door mijn clubbestuur ruw afgesneden zodat deze eerste vlucht toch wel wat onder nerveuse druk stond.
    SKUA-s.jpg

    SKUA-40-s.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bruno van Hoek, jve en eric_laermans vinden dit leuk.
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Nou da's ook wat!

    Wat heb je uitgespookt?


    jan.
     
  16. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Of topic:
    Tja daar moet ik het hier eigenlijk niet over hebben, het zit me desalnietemin wel heel hoog.
    Ik ben geroyeerd met als beschuldiging dat ik, na herhaaldelijke waarschuwingen, gevlogen zou hebben met motormodellen zonder het vereiste clubbrevet (ik heb namelijk wel een KNVvL motor-A brevet).
    Dit op aangeven van 1 anonieme en een tweede keer (6 maanden later) volgens zeggen meerdere anonieme getuigen (clubgenoten).
    Een verweer hiertegen is mij door het bestuur onthouden; ''het is gewoon zo''
    Mocht je dit een rare gang van zaken vinden, dan heb je gelijk.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Dit is inderdaad misschien niet de plaats om er uitgebreid op in te gaan.

    Maar toch.

    Als je meerdere malen gewaarschuwd bent, dan (lijkt het) dat je die keren gevlogen hebt.

    (Mensen waarschuwen je niet zomaar (tenzij ze zeggen: 'We weten wat je van plan bent; waag het niet!'))

    Als verweer onthouden wordt: dat lijkt me niet goed toe.

    Hoor en wederhoor.

    Sterkte.


    jan.

     
  18. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Inderdaad, ik liet me even gaan.
    Mocht iemand meer willen weten over deze onverkwikkelijke geschiedenis: liever per PB oftewel Conversatie graag.
     
  19. Grey

    Grey

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even uitwaaien op Maasvlakte 2
    FFF3B542-4C38-4923-9549-A08F60F85759.jpeg
     
    Ariel, M.l.v.Doesburg, arvaa en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Vandaag gevlogen met 7Bft en veel turbulentie. Sommige momenten ging het heel hard, op andere momenten ondanks de harde wind maar matig.
    Het draagt niet altijd even sterk.
    Omdat ik alleen was geen vliegplaatjes vandaag.
    MV2-6-2-24-7Bft.jpg
     
    jve, Berrie, Justus en 9 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina