Hellingvliegers opgelet.....die berg komt er!

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Ariel, 17 aug 2011.

  1. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Thijs Zonneveld schreef eens voor de grap,... waarom moeten wij altijd naar de berge doe rijden, kunnen wij niet beter een berg in Nederland maken?

    Sindsdien wordt hij overstroomd met reacties van projectontwikkelaars die serieus een haalbaarheidsonderzoek willen maken.
    Het moet niet zomaar en berge worden, nee... maar liefst 2.000 meter hoog! :D

    Dit blijf ik volgen en zal alvast inschrijven voor een aantal modelvliegtuig startplekken. :)
    Natuurlijk voor alle hemelsrichtingen.
    Wind is hier bijna altijd.

    Johannes
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Goed plan! Met 200 meter zou ik ook al redelijk tevreden zijn :).
     
  3. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Inderdaad, 200 meter zou al een ongekende luxe zijn!

    Johannes
     
  4. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Er zijn nog andere mogelijkheden.
    Bij Alkmaar zie ik de vuilnisbelt steeds groter en hoger worden.
    Het zou toch mogelijk moeten zijn om zo een bult voor de modelvliegers beschikbaar te stellen.

    Bijna altijd komt en golfbaan op zo een bult.

    Mijn voorstel is om boven op de bult een groot modelvliegveld aan te leggen en de helling voor het hellingvliegen gebruiken.

    Johannes
     
  5. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Als we nu allemaal eens 1 of 2 kuub zand doneren? Kost je een paar tientjes bij de Gamma of een bouwcentrum.

    Dan is die berg er wel in 2000heelveel.

    :p:rolling::p


    Maar serieus, als je een beetje berg wilt maken van 2 km hoog dan moet je een behoorlijk stukje land hebben als bergvoet?
    Een aangezien land nou niet echt iets is wat we over hebben in NL dan zal 2 km wellicht een beetje teveel van het goede zijn.
    Een berg van 500 meter zou inderdaad ook wel voldoen (Mja, een berg van 500 meter is investeringswijze gezien natuurlijk totaal oninteressant).
     
  6. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Kustversterking?
    Heb je meteen twee vliegen in een klap.:)

    Johannes
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Lees ik net vanmorgen een artikel over de Pyramide van Austerlitz, tweehonderd jaar oud, zesendertig meter hoog, kost tonnen aan onderhoud omdat het zand van de helling af glijdt. (En dan is hij nog niet eens bruikbaar voor hellingzweven...)
    Voor een grotere berg moet je minstens een fundament van beton hebben of zo. In Limburg, bij Schaesberg, ligt een bult die stamt uit de tijd dat er nog mijnbouw was. In de jaren 70 vlogen we daar met deltavliegers, je werd pikzwart want het was een slakkenberg en dus 50% steenkool of zo; ik hield er ooit een duurrecord van 10 minuten. Inmiddels omgetoverd tot een park met skipiste geloof ik, in elk geval niet genoeg vrije ruimte voor hellingstijgwind...
    Op de Maasvlakte hadden we ooit een prachtig kunstmatig duin op het noorden, langs de Waterweg. Daar kon je erg leuk hellingvliegen (met delta's en modelzwevers), maar inmiddels staat er een rij windmolens. Tja we moeten onze lipo's ten slotte ook ergens mee kunnen opladen.

    Ik droom wel eens van een vulkanische uitbarsting in Flevoland. Dun bevolkt dus niet al te veel slachtoffers, en als er dan een flinke bult blijft staan dan hebben we er wat aan. Mijn club (G&EVVM) heeft er alvast een veld.
    Jammergenoeg schijnt de bodem van flevoland geen neiging te hebben in die riching...
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2011
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Bij mij in de buurt is ook zo'n oude vuilnisbelt waar ik al een tijd met een scheef oog naar keek. Goed voor NW (kustweer) en ZO wind. Zelfs DS zou misschien mogelijk moeten zijn. De bult was nooit publiek toegankelijk. Tot ik afgelopen week een stuk aan het fietsen was en weer eens langs de bewuste berg kwam. Tot mijn grote verbazing liepen er inderdaad een stel golfers bovenop de oude vuilnisbelt, van vlaggetje naar vlaggetje. Toch eens informeren of die lui in de herst met wind ook aan het golfen zijn.....
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Rare jongens die golfers, je kan geen kilometer meer fietsen in Nederland of je ziet mensen die zo'n rollator met golfstokken achter zich aan trekken...
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2011
  10. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
  11. Han Veldhuis

    Han Veldhuis

    Lid geworden:
    27 apr 2003
    Berichten:
    1.395
    Locatie:
    Almelo
    komt er ook een lift of roltrap in,
    dat gesjouw die bulten op vind ik altijd het grootste probleem
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Op een échte berg loopt gewoon een weg naar boven...
     
  13. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    ergens aan de rand van een groot meer(laminaire luchtstroming) en 50 meter hoog en 500 m breed lijkt mij al voldoende :D
     
  14. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Leuk, in het artikel spreken ze over de noodzaak van veel TU studenten bij een dergelijk project ;).

    Wil ik voor het comfort van de vliegers alvast een duit in het zakje doen ;).

    Klik
     
  15. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    En als ze dan gewoon een tafelberg maken dan is er ook nog ruimte voor een mooie parking en een ruim landingsveld :D

    Ik denk wel dat er dan een behoorlijke strijd geleverd moet gaan worden over de rechten van gebruik :rolleyes:
     
  16. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Nogal wiedus dat ze veel studenten nodig hebben.
    Als ze op zo'n ^^^ manier al 15 pagina's extra inleiding nodig hebben om uit te leggen aan het gepeupel dat ze 3 stoelen hebben gemaakt. Dan heb je wel wat mankracht nodig ja! :rolleyes:




    ;)
     
  17. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik zal dan mijzelf en mijn ontwerpdocent volgende keer vragen of ik het ook in een enkele pagina mag presenteren... :rolleyes:

    Bedankt voor het commentaar :)
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2011
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    zijn ze geen 3,5 kilometer berg aan het aanleggen dan?? (maasvlakte 2)
    Alleen wordt het niet zo hoog...metertje of 13, maar elke keer als ik er overdag langsvaar ziet het er weer mooier uit haha
     
  19. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Kun je nog een keer een foto maken en hier plaatsen?
     
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb het geprobeerd maar het is allemaal te ver weg voor mijn camera

    Je ziet er niets van op de foto's
     

Deel Deze Pagina