Hellingzweven en 'lift' (en foto's plaatsen)

knikvleugeltje

In Memoriam
Tijdens het hellingzweven afgelopen zomer (en daarna ook) kon ik 'hellingzweven' boven het strand en de vloedlijn.
Ik gebruikte een 2,5-meter zwever van Carrera met zo'n kunstof romp.
Dus met een echt 'zweefprofiel'.

Wat mij opviel is dat ik niet boven de duinen hoefde te zweven, maar zoals gezegd ook boven het strand.
Net boven de vloedlijn liep het stand wel wat op, maar meer als 2 tot 3 meter was dat niet (denk ik).

Hier 2 foto's van de plek:

schagen1.JPG

schagen2.JPG

De 2e foto laat wel zien dat het strand iets oploopt, maar niet veel.

Bij windkracht 2 tot 4 kon ik goed zweven, dus hoefde ik niet boven de duinen.
Was de opwaartse stijging van de lucht zelfs boven de vloedlijn al zo groot dat ik daar kon zweven? Of gaat er ook een andere theorie op, n.l. dat wanneer de windsnelheid groter wordt, en dus de lift ook, dat je op een punt kont dat je alleen op windsnelheid kunt zweven?
De voorwaartse snelheid wordt dan wel kleiner, maar ga je 'diagonaal' zweven, dus schuin, net als de meeuwen, dan houd je snelheid.

Of is dit UTOPIA? Ik ben benieuwd, misschien stel ik wel weer een domme vraag.....

Plaats hierna ook maar je 'strand-zweef-foto's' (of video)

Gr.
Taco.

Ik vlieg veel aan de dijk in Den Helder en doe daar kun je ook ver boven zee vliegen.
Het hangt er van de windsnelheid en de richting af.
Als de wind haaks op de dijk staat kun je verder boven zee.
Als je ver uit bent moet je alleen wel uitkijken dat je op hoogte blijft

je ziet bij de kust ook vaak meeuwen die vanaf de helling steeds verder en hoger gaan zonder hiervoor een klap te geven.

Dat je verder van de helling ook lift hebt komt doordat de wind dicht langs de helling de wind die verder van de helling is ook afbuigt.
Het lijkt een beetje op het stapelen van luchtstromen.
Mischien dat het onderstaande plaatje het duidelijk kan maken.

slope-soaring.jpg

Afgelopen zaterdag en zondag ook gehellingd aan het strand.
Zaterdag met 7-8Bft met vlagen tot 9Bft was de zone waarin wij lift ervaarden reletief smal: net tot aan het water. Duin 15 meter hoog.
Zondag met 5-6 Bft was de liftzone weer een stuk groter, tot zo'n 80 meter voorbij de grens strand-water.

Andere keren met 4-5 BFt schat ik de liftzone in tot wel 100 meter of meer voorbij de grens strand-water.
Meeuwen zijn vaak een aangever of er soms stukken "ver in zee" zijn waar nog lift is.

Alleen op windsnelheid zweven gaat niet, er zal altijd een neerwaartse component zijn.
anders zouden we allemaal heerlijk kunnen zweven met windkracht 5-6 in de vlakke weilanden.

Hans

Hans N. zei:
Zaterdag met 7-8Bft met vlagen tot 9Bft was de zone waarin wij lift ervaarden reletief smal: net tot aan het water. Duin 15 meter hoog.
Zondag met 5-6 Bft was de liftzone weer een stuk groter, tot zo'n 80 meter voorbij de grens strand-water.

Andere keren met 4-5 BFt schat ik de liftzone in tot wel 100 meter of meer voorbij de grens strand-water.
Meeuwen zijn vaak een aangever of er soms stukken "ver in zee" zijn waar nog lift is.
Hans

Hieruit blijkt dat ook de hoek waarmee de wind op de helling staat een grote rol speelt.

Dat er 'verliezen' zijn weet ik wel. Niets loopt of werkt voor de volle 100%

Maar dat er lift is tot zo'n eind voor de helling, daar dan ik niet bij. Zeker niet bij kleinere hellingen zoals de duinen of de foto's hierboven.

Bij toenemende wind neemt ook de rompweerstand e.d. steeds meer toe.
Vleugelprofiel zal ook wel zwaar meetellen denk ik.

Taco.

Of gaat er ook een andere theorie op, n.l. dat wanneer de windsnelheid groter wordt, en dus de lift ook, dat je op een punt kont dat je alleen op windsnelheid kunt zweven?
De voorwaartse snelheid wordt dan wel kleiner, maar ga je 'diagonaal' zweven, dus schuin, net als de meeuwen, dan houd je snelheid.

In principe kan je niet op alleen wind blijven zweven. Er moet een omhooggaande component in zitten.
Een uitzondering hierop is het dynamic soaren. Daarbij word gebruik gemaakt van het snelheidsverschil in de wind (windgradient). Vlak bij de grond is de windsnelheid 0, daarboven word het snel harder. Albatrossen vliegen met die techniek zonder vleugelslag de hele oceaan over.
Hoe doen ze dat? Door in een soort slingerpatroon te vliegen. Tegen de wind in omhoog, met wind mee omlaag. Hiermee kan je zelfs snelheid opbouwen. Voor modelzwevers is dit echter niet te doen, omdat je erg dicht langs de grond/water moet om het te laten werken. Een albatros heeft ook miljarden sensors in de vleugels zitten die continu exact vertellen wat de luchtstroom doet. Denk niet dat wij daar ooit goed genoeg voor worden.

In de modelbouw word er wel aan Dynamic soaren gedaan, maar daarmee word een andere versie bedoelt. Met pakt wat hoogte voor een berg/dijk en vliegt dan naar de leizijde. Daar blijf je dan in de Rotor eigenlijk met wind mee vliegen. Hiermee worden belachelijk hoge snelheden gehaald. Zoek maar eens...

De Liftband voor het duin heeft af en toe ook nog verrassingen gelukkig :D.
90% vliegt in de 1e liftband. Dat is wat op het plaatje in de post hierboven staat. gewoon de laminaire stroming die omhoog buigt langs het duin.
Het ligt aan veel dingen, maar bij goede omstandigheden kan er een soort "voorrotor" ontstaan waar ook weer lucht tegenop botst. Dit word dan de 2e liftband. Deze komt veeeeel hoger dan de 1e die vlak over het duin al afbuigt...
Ik doe ook aan 1:1 paragliden en heb het daarbij ook al een paar keer gehad. Op het juiste moment doorprikken naar voren en ineens whop, zit je nog 10 meter hoger en je blijft stijgen :D
Dit had ik al een keertje getekend:
2e%20liftband.jpg

Zo ziet het duin er bij mij een beetje uit met een klein voorduintje, maar het kan ook goed zonder. Bij wijk aan zee heeft een vriend van mij wel eens op 100 meter gezeten met een parapente :D. Dan zit je ook al boven zee (ver naar voren dus) en dat was ook al de 4e liftband ofzo. :)
Bij A kan ik meestal al starten en hoogte opbouwen. Dan naar achter naar B. Daar vliegen de meeste. Maar dan zie je ineens de meeuwen langskomen boven het strand en lekker hoog. Hop, ff wat gehobbel naar voren en wham. Idd omhoog bij C! Probeer maar eens. (is niet altijd natuurlijk)

dit kan ook te maken hebben met het verschil van temperatuur tussen het zeewater en het strand. als het water kouder is dan het strand daalt de lucht boven het water en stijgt de lucht boven het strand. zo ook ontstaat de zeebries door een overdruk boven het water en een onderdruk boven het strand. zo heb je dus 2 vliegen in 1 klap er is wind die tegen de duinen omhoog gaat en de lucht stijgt dan nog eens. vooral bij warme zomerdagen kan dit zeer sterk optreden daar maken veel surfers ook gebruik van om te kunnen surfen.

Het is meestal niet puur het strand dat warm is dan, meestel slingerd het hele achterland de zeewind aan.

Op Dune du Pilat (Z-Frankrijk) is dit erg mooi te merken. Als de zon een beetje begint door te komen warm het hele duin (ruim 100m hoog) op en begint ie de lucht uit zee te trekken. Dit terwijl s'ochtend de meteowind nog van de andere kant kan komen :). ideaal. Hele dag soaren!

Wat ook een mooi fenomeen is, is als er hier in NL oosten meteowind is en het word een heeeeele warme dag met veel zon.
Dan krijg je hetzelfde, alleen kan het dan gebeuren dat de zeewind (thermisch) en de landwind (meteo) precies boven het duin op elkaar botsen en omhoog gaan. Lukt het je hier in te komen, dan kan je echt Superhoog!!! Jammergenoeg is het dan vooral met een parapente erg lastig starten... Waarschijnlijk lukt het nog het beste om dat met een elektrozwever te proberen :)

Het is op de foto's misschien minder goed te zien, maar inderdaad was er een 'voorduintje'. Bij laag water liep het strand vlak achter de vloedlijn wel 1 a 2 meter op, daarna weer vlakker.
Dan kan dat volgens het plaatje van Sietse wel de oorzaak zijn geweest.

Soms ging ik bij weinig wind heel hoog, en ver naar voren.
Ook kreeg ik de zwever bijkans niet naar beneden.

Had ik natuurlijk verder naar achteren moeten gaan vliegen, maarja.... wist ik veel.

Eén en ander werpt weer wat licht op de zaak.

Of topic: wat trouwens wel leuk is dat wandelaars op het strand dat zweven wel mooi vinden, op een gegeven moment ook een poos staan praten met wat oudere duitsers over deze zweverij.

Verschillende mensen lopen ook met het hoofd in de nek over het strand.

Taco.

Back