Hellingzweven in de Alpen

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Rick NL, 21 apr 2014.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Afgelopen 2 weken was ik voor een heugelijk familie feit bij onze franse kinderen.
    Natuurlijk wat te vliegen meegenomen.
    De eerste woensdag contact opgenomen met Ferd Hours, de organisator van de F3F wedstrijd in Briancon op de Prorel. Hij was die dag trainen op de Puy de Manse met Pierre Rondel voor de Eurotour in La Muela Spanje dit Paasweekend.
    Maar twee dagen daarna met Fred gevlogen op een flauwe lokale helling die niet in de sneeuw lag wat wel op de Prorel aan de hand is, daar wordt nog gewoon geskied.
    Met Alula en mijn Micro de 1.5 m vakantie zwever lekker gevlogen en na 3 uur 's middags redelijk thermiek gepakt.

    Afgelopen dinsdag heb ik gevlogen op de Puy de Manse.
    Een bult van aan de voet 1 km Oost-West en 1.8 km Noord-Zuid. steekt een meter of 300 uit boven de voet maar het geheel ligt op een plateau dat langzaam boven de wijdere omgeving uit rijst.
    Het is fenomenaal vliegen van West tot NNW.
    Ik vloog met ongeveer 10-15 m/s NW wind waarbij het super vliegen is net beneden de echte top. Lift zonder einde, in ieder geval met mijn 2.5 meter Pace kon ik vliegen waar ik wilde zover als ik durfde en alles ging fantastisch omhoog.

    Ik heb één kort filmpje gemaakt met mijn #16 keycam waarvan de lens nog altijd niet goed zat.

    Camera op het kielvlak, ballast voorin om het zwp goed te houden. Omdat de camera erg naar beneden stond werkte het als hoogteroer en ik moest flink -up trimmen, wel voor alle vliegsnelheden gelijk, dus het was geen zwp probleem.



    Het filmpje is niet zo lang, het vliegen wel, want dat was inspannend, maar het landen met zoveel lift nog meer.

    De Puy de Manse is een echte aanrader, vlak bij het Lac de Serre Poncon, een echte vakantie bestemming en super vliegen.
    https://www.google.nl/maps/@44.606242,6.1617677,14z/data=!5m1!1e4

    Ik was er rond 12 uur en dat is zeker in April erg vroeg. Het was super koud op 1600 m in de volle wind. Later werden alle condities beter.
    Lekkerder temperatuur en meer thermische invloed wat zich wel bij snel voorbij komen uit als turbulentie.
    Eigenlijk alle hellingen waar ook ter wereld, waarbij er een combinatie is van dynamische en thermische lift, worden pas lekker vliegbaar vanaf 1 uur 's middags.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gaaf!! Het filmpje maakt dat ik nog meer zin in de vakantie naar Oostenrijk krijg!

    Dat het landen met veel lift lastig kan zijn herinner ik me nog van een eerste keer in Zwitserland. Een 2-asser houtbouw aan de grond krijgen kostte me een half uur.... Had ik toen maar de vliegtuigen die ik nu heb.
     

Deel Deze Pagina