Hellingzweven kust Zandvoort - Katwijk

eric_laermans

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Beste Hellingzweef-enthousiastelingen :D

Zijn er nog liefhebbers die volgende week van plan zijn aan de kust, zo ergens om en nabij de lijn Zandvoort - Katwijk, hun zweefvliegtuig aan de elementen toe te vertrouwen?

Ik zit namelijk op hotel in Hoofddorp en ben van plan m'n Calimero (Hoellein) volgende week 'ns de vrijheid te laten proeven. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, dus... Laat maar weten, op dit forum, of PB'en mag ook natuurlijk!

Groet,

Eric

ik ben al heel erg lang van plan om te gaan helling zweven. kist heb ik er voor alleen moet ik een keer de durf hebben om hem in de diepte te smijten.

volgende week begind mijn vacantie en dan moet ik wel een gaat kunnen plannen om te gaan zweven.

Katwijk is voor mij prima. dan kan ik op de fiets uit leiden.

Hi Eric,
Als je weet wanneer je gaat en waar precies, geef dan even een seintje (hier of een PB-tje of ik geef je mijn telefoon via PB)
Als ik op dat moment kan kom ik ook graag.
Inderdaad: hoe meer zielen enz...

Beste Wubbe,

't Is altijd afwachten natuurlijk, maar volgens KNMI dinsdag Westen wind, kracht 4. Zelf ben ik momenteel woonachtig in Enschede en ben niet thuis aan de kust (enkel Zoutelande ben ik 'ns geweest). Intussen heb ik zitten grasduinen op het forum en er worden wel lokaties genoemd op de lijn Katwijk - Zandvoort. Maar ik laat me graag wegwijs maken, voor mij is het nog vrij nieuw allemaal :) Zou windkracht 4 voldoende zijn?

Groet,

Eric

Bf4 moet voor die Calimero zeker voldoende zijn.
Qua lokaties ken ik van horen zeggen alleen Katwijk (bij de Soefi-tempel) en Langevelderslag.
Iemand ervaring hier of andere (betere) lokaties?

Of windkracht 4 voldoende is hangt helemaal van je vliegtuig af. Als deze niet al te zwaar is zal hij het prima doen met windkracht 4. Hou er rekening mee dat als men windkracht 4 opgeeft, dat er op het strand vaak 5 of 6 staat. En dan kan een wat hogere vleugelbelasting geen kwaad (lood meenemen).
Ik (en velen met mij) vlieg altijd op Langevelderslag, dat is een strandafslag paar kilometer noord van Noordwijk. Vanaf de N206 de afslag Lisse/Langevelderslag nemen (en dan niet richting Lisse rijden....). Als je uitgebreide aanwijzingen vanuit Hoofddorp nodig hebt even pb sturen. Parkeren kost 3 euro. Als je voor de winkeltjes en restaurants rechtsaf slaat (na de trampolines) kun je achter restaurant 'de Oase' langslopen. Dan over het hekje klimmen en het duin op. Hier kun je uitstekend vliegen. Nadeel is dat je hier eigenlijk niet op het duin mag staan en je met veel pech een bekeuring krijgt (is mij nog niet overkomen). Maar je kan natuurlijk ook op het strand zelf gaan staan. Bij de duinrand je model opgooien en met wat gepiel krijg je je vliegtuig ook wel omhoog. Alleen sta je op het strand wel continu contra te sturen, model vliegt altijd op je af / naast / boven je. Landen op het strand is makkelijker en minder verraderlijk dan op het duin.

Impressive Wubbe! Mooi kaartmateriaal :) . Inmiddels heb ik de Calimero om zeep geholpen (per ongeluk iets te hard geland, al vond ik het zelf wel meevallen) en heb de Ms Unique (van MS Composite) in slope uitvoering in elkaar gesleuteld, dus zonder motor, enkel rolroer en hoogte roer. Flinke bonk lood op de plek waar normaal de motor zit om CG op juiste plek te krijgen. Gaat dit vliegen denk je, of gaat dit finaal verkeerd aflopen en ga ik nog een paar uurtjes in het achtergelegen duin naar 'de resten van' op zoek moeten gaan?

Groet,

Eric

Ach, zoals een collega-hellingvlieger mij vertelde: "Ook een bestuurbare stoeptegel vliegt op de helling, als het maar hard genoeg waait"
Dus: gewoon gaan met die banaan!. Je ziet wel vaker dat electro kisten omgebouwd worden tot hellingbakken. Dus dit lijkt mij een prima setup (als de wind goed staat)

In het allerergste geval (te weinig lift, te weinig wind) zul je op het strand moeten landen vanwege te weinig lift, da's alles.

Wubbe heeft gelijk. Ik heb al eens een spitfire zonder motor van het duin zien gaan, vloog prima. Gewoon doen. En rolroeren zijn niet nodig maar wel prettig aan de helling. Klinkt helemaal goed dus.
Morgen erg veel regenkans en flinke harde woei (niet ideaal voor een eerste keer, later wel leuk!), woensdag mogelijk wel goed hellingweer. Misschien ga ik ook even, nog even overleggen thuis vanavond. Iets afspreken als ik richting Langevelderslag ga? Dan kijken we op de dag zelf even wat de wind gaat doen.
Gisteren nog met een depron vleugeltje aan het duin gehangen. Ondanks de nogal dwarse wind (60 graden) kon ik hem met 3-4 Bft goed bovenhouden.

Eric, heb je vanmiddag al iets te doen? Ik wil mijn Fiesta nog eens van het duin gooien. Nu waait het nog erg hard, vanmiddag zou het langzaam minder moeten gaan worden. Ik weet niet hoe zwaar jouw kist is, maar bij een afnemende wind wordt hij vanzelf een keer goed. Richting is prima vandaag.
Ik zal je mijn telnr pb-en, kun je evt bellen.

Beste,

Gisteren nog even m'n MS Composite Unique (met rolroer en hoogte) van een duinpan in de Kennemerduinen gegooid en dat vloog toch al redelijk. Het vliegtuig stuurt erg direct en onder goede omstandigheden moet het denk ik wel lukken 'm langere tijd in de lucht te houden.

Eric

Back