hellingzweven.

Je kan ook prachtig soaren op strand Slufter, de Maasvlakte. De A15 uit knorren tot het N15 wordt. Dan nog veel verder, tot je bord Strand Slufter ziet. Voordeel van deze stek is dat je met alle windrichtingen zonder Oost erin uit de voeten kunt. :wink:

Oke dan.....

afb1542.jpg

Hier vlieg ik op een zeebriesje voor de duinen bij Slufter. Lekker in het zonnetje, korte broek.................. Wat wil je nog meer? :D

De duinen daar zijn zo'n 25 meter hoog. Er wordt ook veel geparapent en delta gevlogen. Soms is het echt druk. De kitesurfers komen met hun vliegers in de lucht tussen iedereen door naar boven gelopen. Die gasten kijken nergens naar. Let dus op als je daar bent! Als er wat gebeurt ben je als modelvlieger de pineut!

Hallo,

Hallo, ikzelf heb nog nooit met een zwever gevlogen, laat staan op een helling. Maar ik vroeg me zo af of het mogelijk zo zijn om in de Vlaamse Ardennen (waar ik woon) te hellingzweven. Als je zoekt vind je gemakkelijk hellingen van tussen de 10 en 20 meter hoogte. Heel erg stijl zijn ze natuurlijk niet... Iemand enig idee (misschien de belgen??) of dit mogelijk is?
En is er ergens een site met informatie over hoe te hellingzweven? Alvast bedankt!

Tom

nieuwe versie van de first flight van mijn ASH26 online, met muziek...
Helling in kwestie moest zoutelande zijn, maar door de slechte windrichting is het Domburg geworden. Een zacht briesje loodrecht erop en hupsakee.....vliegen maar....

Heb hier ergens gelezen dat Cap Gris Nez ook geschikt is...Niet waar dus. Daar moet je wegblijven want je mag er niet vliegen.

In Callais zijn er meerdere vliegplaatsen, vraag het aan de mensen die daar vliegen. Ze zullen het je zeker kunnen vertellen.

@Martin,

Wat zijn de precieze locaties in Domburg en Zoutelande. Kun je misschien wat herkenningspunten aangeven?

Bij voorbaat dank.

Tja, ik weet niet of ik daar mocht vliegen, maar ik ben van Zoutelande net zolang doorgereden tot de wind loodrecht op de dijk stond. Dat bleek toen domburg te zijn... dan zocht ik een plaats die voldoende hoog was, in dit geval zo'n 6 meter denk ik en ik ben gewoon gaan vliegen. Je ziet op het filmpje dat je niks betreed dat niet mag, er is een wandelpad. Het toestel hinderd ook niemand, dus ik dacht dat dit wel kon...Maar of het nu ook wettelijk in orde is weet ik helemaal niet.
Zoutelande blijkt dan weer wel ok te zijn. Het is een officiële plaats voor de delta's en paragliders, waar ook de modelvliegers mogen starten. Er is daar ook een infobord aanwezig van de KNVvL. Je vind de weg zeker via een routeplanner online. De hoogste duintop is de place to be...Indien er delta's of para's aanwezig zijn spreek je best af met deze mensen zodat je geen hinder bent voor mandragende toestellen.
De termijn dat het vliegen er is toegestaan staat op het bord vermeld.
Groeten
Martin

Mooi filmpje Martin wat maak jij er veel werk van.

Ik had alleen de landin graag gezien.

Die 3 keer dat ik heb helling gezweeft vond ik dat knap lastig.
Het was op texel in de slufter.
Op de duinen kon je niet landen, dat vond ik te hobbelig.
En ik vond het erg hoog, om beneden te landen.
Dat heb ik toch maar gedaan en naar de schaduw gekeken hoe laag ik zat.

Bert.
Landen gaat er super goed hoor. Er is onderaan die dijk een asfalt weg, waar je mits een landingswiel perfect op kan landen.
Zoutelande daarentegen bied je een uitgestrekt strand, bij laag tij, waar je hele goede landingen op kan maken. Het enige nadeel is daar dat je de trap van de duin naar beneden moet nemen....en achteraf met je model op de schouder weer naar boven. Een hele klim met zo'n grote bak op je schouders...Voor de rest is het gewoon zaaaalig vliegen daar.
groeten
Martin

Hoi Martin,

mooi filmpje hoor! Zo kan iedereen weer duidelijk zien dat hellingzweven in Nederland erg goed mogelijk is! :D

Groet,

Bob

He Martin, als je van te voren weet, dat je moet sjouwen met het model op je nek.
Stel je de landing iedere keer uit zeker? :lol: :lol:

Stevo zei:
Wij Belgen... gaan meestal naar Cap Blanc Nez bij onze zuiderburen. Daar kun je zelfs een radiobestuurde betonblok van de helling gooien. Alles vliegt daar.

Kan ik dit letterlijk nemen (niet dat betonblok natuurlijk :wink: ) dus dat je als vakantieganger zonder registraties/lidmaatschap etc daar ook je zwever van de helling kan gooien? Hoe is daar trouwens de mogelijkheid om te landen en is er misschien een soort plattegrond beschikbaar van deze Cap?

Ik ben er voor mijn modelvliegerij eens geweest en er werd inderdaad veel gezweefd, heb er toen eigenlijk niet op gelet waar men vertrok en landde...

Cap Blanc Nez is een perfecte helling bij ZW wind. Je kijkt uit over de zee en bij mooi weer kan je de engelse kust zien liggen! Het is wel aan te raden om bij je eerste vlucht niet direct je grootste en je mooiste kist te lanceren, starten en vliegen is geen enkel probleem maar landen kan soms verradelijk zijn.
Er liggen nog wel eens een paar verdwaalde keitjes , het is niet erg vlak en je zal dus het landen een beetje moeten oefenen. Je kan oneindig oefenen, gewoon ´net niet´landen en je zit weer in de hellingwind.

Een beetje verder van de helling kun je ook een beetje thermiek vliegen!

Ik heb er met veel plezier gevlogen met mijn ASK23 (3,2m) en ASW27 (3,5m).

Als je wat langer wil blijven is er direct onder aan de hang een prima camping op loop afstand van het strand!

Ik ben er 2x geweest afgelopen vakantie, mooie helling :D . De 2e keer de zwever mee en wat denk je... oostenwind :twisted: . Toen maar met de Holiday gevlogen, heb ikin ieder geval op Cap Blanc Nez gevlogen :wink: .

Ik ga een keer of 3 per jaar naar de Cap, er zijn nog andere hellingen in de buurt maar die heb ik nog niet bezocht. Ik heb steeds het geluk gehad om op de cap te kunnen vliegen.
:D Ik blijf er dan meestal een dag of twee, en nu komt het beste nog, mijn vrouw vraagt dat meestal zelf of we niet een weekendje naar ginder gaan.
Van alle plaatsen waar ik al gaan hellingzweven ben is dat voor mij de prettigste (ik heb al in Zeeland, Henri-Chapelle, Menez Home, Mont Ventoux, Jersey en de Cap gevlogen).

Bertus zei:
Mooi filmpje Martin wat maak jij er veel werk van.

Ik had alleen de landin graag gezien.

Die 3 keer dat ik heb helling gezweeft vond ik dat knap lastig.
Het was op texel in de slufter.
Op de duinen kon je niet landen, dat vond ik te hobbelig.
En ik vond het erg hoog, om beneden te landen.
Dat heb ik toch maar gedaan en naar de schaduw gekeken hoe laag ik zat.
Wat ik meestal doe is de zwever van de helling afzweven (richting zee) en dan op mijn gemak naar beneden lopen (terwijl je de zwever voor je houd)
als je dan beneden ben heb je alle tijd om hem op je gemak te landen.

Back