Hellingzwevers in Belgie gezocht

Hey Iedereen,

Ben verleden weekend na lange tijd terug op de Cap gaan vliegen en ben (terug) helemaal verslaafd aan het hellingvliegen
Daarom dit draadje
Zijn er geinteresseerden om op regelmatige basis in Belgie of op de Cap te gaan vliegen
uit het forum blijkt dat er wel intresse voor het hellingzweven en daarom lijkt het mij fijner om af te spreken en met meerdere te gaan

Aangezien dat de wind zaterdag uit de goede richting komt heb ik plannen om naar Boom te gaan, wie wilt meegaan laat het maar weten

Nederlanders, voel jullie nt buitengesloten, ik zocht enkel een titel voor dit draadje, hoe meer volk hoe meer vreugde

grtz
Bart

Ongeveer 90% van mijn vlieguren besteed ik op de helling. Ik heb interesse om eens in groep te gaan vliegen. Ik ben van plan om volgend jaar lid te worden in Henri Chapelle.

Ik had diezelfde plannen, heb ne mail gestuurd om als gast te kunnen vliegen
De club VDP3F komt elk jaar op onze opendeur vd club vliegen, MAM Landen) vliegen=> altijd megabakken

Als je suggesties hebt,altijd welkom, in groep altijd meer fun

het voordeel van zoveel mogelijk hellingzwevers van het vlaamse landsgedeelte te verrenigen is het ontdekken van nieuwe hellingen
ik ben er vanovertuigd dat er verschillende zijn die wij ng nt kennen
Onze kust is op vele plaatsen ook geschikt ( je kan zelfs voor grote gebouwen vliegen zolang de wind goed staat) in mijn Kitedagen herinner ik mij verschillende duinen die voldoen

Voor grote verplaatsingen is het ook tof om samen te rijden, gaat den tijd wat vlugger voorbij

Was dit weekend van plan om naar Boom te gaan maar ga eerst informeren of het nt vol hangt met parapents int weekend anders zal het zaterdag HC VDP3F worden en zondag wat helivliegen in Landen

Bart

ik vlieg regelmatig op de cap, Nieuwvliet- Griete-Hoofdplaat- Zoutelande-ook Boom eens. laat maar iets horen
ALLEEN IS ZO ALLEEN

Meestal als er niet teveel wind is dan zijn er wel enkele parapentes, maar vermits er wel enkele bf nodig zijn om in Boom te kunnen vliegen denk ik dat er niet veel volk met een parapente aan het oefenen zal zijn.
kan mij ook vergissen.

De keren dat ik er al ben gaan vliegen was er geen enkele bezig.

ik ben zaterdag om 18u30 in boom gaan vliegen maar wegens gebrek aan een briesje maar terug naar huis gereden. :cry:

en zeggen dat het in de namiddag bijna aan het stormen was. :lol:

Hallo,

Probeer ook regelmatig naar de Cap te rijden, laat iets weten indien er iemand gaat..altijd interesse.
Anders vlieg ik nu en dan op de duinen te Zeebrugge (met N-wind)

En onlangs heb ik het eens te duinbergen geprobeerd: Een kleine helling ah strand, max 2 meter klimmen op 10 meter. Dan 70 meter niets, en dan een muur gebouwen van 500m (hoogte 5-8 verdiepen) Wind was 13-16 knopen, niets spectaculairs dus.
Gooi mijn prodij uit de hand, en ... tiens hij zakt niet, beetje + flap, en hij gaat hoger en hoger...
Heb zo anderhalf uur zitten hellingzweven zonder helling ! Enige nadeel is dat de lift iets minder is dan bij en echte helling ( maar bij meer wind zal dat beter zijn denk ik) en dat het vliegtuig echt boven je hoofd zit, daar waar je bij een helling voor je vliegt. Mijn prodij is maar 1m50 spijnwijdte en was soms moeilijk zichtbaar...
Indien je de kans krijgt, moet je dit zeker eens proberen.

Anders moeten er in Belgie toch nog hellingen zijn... Vroeger (tot 1 jaar geleden) was er een mooie helling ad Mont St Aubert tegen doornik, maar daar hebben ze het nu vol bomen gezet (snik, snik,...)

groeten,

Nayy

als je langs dat speelplein daar op de top naar beneden loopt (links) was er daar een schoon veld waar er gevlogen kon worden... Ga zelf maar eens kijken als je nog eens zou zijn.

Maar dat is er niet meer.
ze hebben het vorig jaar volgeplant met (nu nog) relijk kleine boompjes van een meter of 3.
Maar als je model er tegenknalt is het toch stuk, dus helling is niet meer bruikbaar, tenzij misschien met foamies.

Met welke frequentie vliegen jullie op de cap ????

heb net ergens in een draadje over het F4-X kampioenschap in Zweden gelezen.

Dat er in frankrijk met zendapperatuur gespeeld wordt op de 35 mHz band. Niet zo fijn ... heb net een leuke 35 mHz zender.

Moet ik me dan echt nog een andere zender gaan aanschaffen. :-(

Greetz

ik vlieg in ieder geval op 35 mhz.
Eigenlijk mag het (nog) niet in Frankrijk.
Heb ooit eens gelezen dat het de skistations zijn die op die frequentie communiceren met elkaar... Weinig skistations op de Cap, dus doe ik het maar.
Duitsters en belgen vliegen er op de 35.
Mochten er bijvoorbeeld hulpdiensten van de 35 gebruik maken, dan zou het niet verantwoord zijn.
En Frankrijk is een buitenbeetje in Europa geloof ik... in alle andere landen mag vliegen op de 35.
Binnen Europa zou het in de toekomst geunifomiseerd worden en dan mag het in Frankrijk ook. Tijdje geleden iets over gelezen, maar herinner me het niet helemaal juist

corrigeer me maar als ik mis ben.

groeten,

Nayy

Nee zoiets is het wel maar de Rijkswaterstaat zou op de 35 mHz zitten circa. 22000 zendstations JOEPIE kan niet wachten om mijn vliegtuigje te zien crashen maar als iedereen het doet dan durf ik het ook wel.

Theo Coenen zei:
Die storing vanuit Frankrijk klopt, dat werd ook al op de Duitse forums vermeld en als ik mij niet vergis ook door de DMFV gepubliceerd. De atmosferische omstandigheden waren van de zomer dusdanig dat dit fenomeen kon optreden. Er was heel veel last van de taxi's in frankrijke en diverse andere "grote" veel vermogen zenders in Frankrijk. De een of andere DUitse instantie heeft daar ook nog onderzoek naar gedaan.

Lt.Lowenfast zei:
hoi Bert,

Ja, ik ben redelijk thuis in radiotechniek, het verschijnsel van refelecterende radiosignalen heet "skip"of propagatie.
Echter, in de VHF-low band, dus van 30MHz tot pakweg 108 MHz is dit verschijnsel tamelijk zeldzaam,in de HF-band van 0MHz tot 30MHz komt dit veel vaker voor, mede inderdaad door atmosferische omstandigheden zoals temperatuur etc, maar nog meer door zonnevlekken-activiteit op de zon zelf, deze activeren de E-laag of F-laag in de ,naar ik meen, troposfeer;
Zo kunnen radiogolven inderdaad duizenden kilometers afleggen, vaak met zeer sterke signaalwaardes, vroeger kon het wel gebeuren dat je model op 27MHz in Nederland naar beneden werd gehaald door een Italiaanse 27MC amateur
Als vuistregel geldt dat hoe hoger de frequentie hoe minder skip er optreedt
Ik heb wat zitten Googelen, en kwam er dus achter dat de 35MHz band in Frankrijk wordt gebruikt door het"Direction Departementale d,Equipement"
Dat is zeg maar vrij vertaald de Franse Rijkswaterstaat, er zijn in Frankrijk zo,n 22000 zenderstations die deze frequenties gebruiken
,
daarom is daar de 41MHz band toegewezen om te vliegen
Ik zag ook dat er op de diverse Franse fora(forums?)verhitte discussies zijn gevoerd omtrent het toch (illegaal)vliegen op 35MHz,dit is natuurlijk levensgevaarlijk daar
Met name toeristen/piloten(NL,B,D,GB) die op vakantie denken een vluchtje te kunen maken lopen groot gevaar te crashenKomt het een keer tot de propagatieverschijselen zoals eerder genoemd,dan is er kennelijk in Scandinavie een probleem op de vliegfrequenties! :-(
Bovendien zag ik dat de Zweedse modelvliegers vanaf
kanaal 63(35.030MHz)t/m kanaal 77(35.170MHz) de frequentieband moeten delen met de Zweedse strijdkrachten, ook geen ideale situatie lijkt me,en ik weet niet of de Zweedse F4C organisatie hier rekening mee heeft gehouden?
Kortom, een heel verhaal weer, ik meende dat propagatie nihil was op de VHF-Low band, maar zo zie je maar, t schijnt toch te kunnen, overigens denk ik dat we in Nederland redelijk safe zitten omdat hier t stoorsignaal kennelijk overheen schiet en pas in Scandinavie problemen zou kunnen veroorzaken.

Zo....nu even mn toetsenbord laten afkoelen :-)

groeten,Frank

hier is deze info te vinden.

Greetz

classicracer zei:
Zie ook hier: http://cram.paca.free.fr/2006/PointSurLesFrequences.pdf

Maar volgens het "officiele" orgaan nog steeds niet toegelaten: http://www.fai.org/aeromodelling/frequencies/

Als je het eerste bericht goed leest staat er ongeveer ... mijn Frans is een beetje geroest.:

In de koptekst van de 2de pagina staat letterlijk:
We willen nog eens duidelijk vermelden dat het nog steeds verboden is om in Frankrijk zenders op de 35MHz te gebruiken, daar we nog steeds niet over een officiële toestemming beschikken.

Iets daar onder:

35 mHz:
De FFAM (Franse KNVvL) wacht op de vrijgave van de eerste frequenties tot ze een datum verkrijgen van de ARCEP, en een planning voor nog meer nieuwe frequenties vrij te geven.

Dus de afspraak is er maar ze is nog steeds niet bekrachtigt ....

MvG

Tim

Back