Hellingzwevertje ( vleugeltje )

Ontwerpje van Henri ...
Heb ik vroeger nog eens gehad maar spijtig genoeg doorverkocht.

15-04-13+-+1.jpg

Deze van Benny :

15-04-13+-+4

Die van de meester zelf .... De kleine was zijn spuitpistooltje en zijn verborgen talenten aan het uittesten blijkbaar :lol: :lol:

15-04-13+-+3

16-04-13+-+1

De onderzijde ...

15-04-13+-+2

Maar goed !!! Heb de ongesneden kernen nog liggen ( gevonden in de kelder natuurlijk tussen een stapel tempex ...)

De gesneden kernen worden tegenwoordig overtrokken met glasdoek, omdat dit toestelletje toch stevig moet zijn op de helling.
Het profiel is een speciaal " Nûrflugel " profiel en heeft een "S" slag aan de achterkant.
Op twee Mylar platen word epoxy uitgegoten en met een penseel ( borstel ) over de plaat verdeeld .
Eerst inboenen , niet te vergeten !!!
De glasdoek ( 120 grams ) komt er op en dan met een smal verfrolletje de epoxy door de doek duwen zodat hij doordrenkt is... Niet teveel, maar zeker niet te weinig. Je ziet dat wel
De mylarplaten steken aan de aanvalsboord een 5 mm over en hiertussen word er een rups van epoxy/microballoon mengsel gespoten.Na uitharding heb je hier een zéér stevige aanvalsboord mee verkregen. Een paar schuurbewegingen met de schuurlat en hij is perfect.
Voor de andere vleugelhelft hetzelfde proces.
Later de twee vleugelhelften samenlijmen en de roeren met een scherp mes lossnijden van de kern. Door de glasdoek heb je ook hier een stevig roer mee verkregen.
Als scharnier wordt de doorschijnende tape gebruikt.
De romp is een stuk EPP wat in vorm gesneden is en de staartvin kan men uit onderdak materiaal maken ( Biplex+)
Servootjes in de onderkant uitsnijden en hij is praktisch klaar op de ontvanger en accu plaatsing na ...

Een paar clubmaatjes gaan 2 mei naar de Eifel om te gaan hellingzweven...
Ik zal proberen ook het één en het ander klaar te hebben , dan kan ik ook mee 8)

Ik hoop op de Flamingo, de Banana , de Cularis, de Hello Titty, de Alula en misschien ook dit toestelletje mee te nemen
Drie zijn er in ieder geval reeds klaar voor ...

De profielen uitgegloeid ....

HPIM4745.JPG

Het " S " slag profiel is duidelijk zichtbaar ...

Nu nog eens rommelen tussen mijn voorraad glasdoek of ik bruikbare stukken vind :)

Nog een foto gevonden van mijn vorige ... Het is een hele tijd geleden, dat zie je wel aan petekind Sam ( inmiddels 16 jaar ) 8)
Deze had balsa beplankte vleugels en met Oracover afgewerkt. De romp was uit dunne triplex , maar die was snel beschadigd op de hellingen.

rr.jpg

Later werd er een schuim rompje voor gemaakt , dat kon veel meer hebben ...
Ik had toen er een apart zendertje voor op de 40 Mhz.band

Afbeelding+001.jpg

Het rompje gemaakt : snijschabloon en tweekleurige romp , ook in EPP :)

HPIM4757.JPG

De romp bestaat uit drie gelijke stukken...
Het middelste stuk moet ik nog uithalen waar de ontvanger en accu's komen. Eén gele zijkant kan dan alvast ertegen gelijmd worden en de andere gele zijkant moet ik een luikje in maken zodat ik aan de ontvanger en accu kan.

Het kielvlak heb ik ook reeds gemaakt uit Biplex+ ( onderdakplaat ) Dit is héél stijf en toch ook niet te zwaar .
Achterkant romp word er dan een zaagsnede gemaakt waarin het kielvlak kan geschoven worden. De eerste keer dat het ingeschoven word, pas ik het nog aan aan de rompvorm

Het gewicht van dit kielvlak bedraagt ongeveer 13 gram

HPIM4758.JPG

Het kielvlak van Benny en Henri is uit dikke depron en is met winkelhaken plakband op de romp gekleefd. Waarschijnlijk zal deze oplossing lichter zijn, maar mijn oplossing zal steviger zijn.
Ik kijk wel hoe ik uitkom met het zwaartepunt, anders kan ik er ook ééntje uit depron maken met als neuslijstje een plat carbon profieltje van 3 mm breedte en 0,5 mm dikte
Zal eens een proefstukje maken voor de twee te kunnen vergelijken in gewicht !

Heb een proefje gemaakt en de gewichts verschillen zijn toch de moeite ...
Het 3 mm kielvlakje weegt met carbon profieltje een 5 gram als het gelijmd is , en het 5 mm depron kielvlak weegt met carbon profieltje dan een 8 gram ( gelijmd )

dus mijn keuze is nu ook gemaakt ....Het biplex+ kielvlak dient nu als snijmal voor de depron kielvlakken 8)

HPIM4759.JPG

Carbon profieltje is met UHU Por op het kielvlak gelijmd een weegt nu een 7,5 gram ( met plakband er nog op :lol: )

Dat is zo goed als de helft van het Biplex+ kielvlak... :shock:

Het carbon profieltje is bedoeld om het geheel stijf te maken .

HPIM4760.JPG

het geheel eens losjes in elkaar gestoken om een indruk te verkrijgen hoe hij eruit gaat zien... Zonder kielvlak nog !

HPIM4761.JPG

Laatst bewerkt:
Hier een foto van de twee andere vleugeltjes op de helling... GAAN PRIMA !!!

16-04-13+-+4

Het voorste vleugeltje heeft een andere vleugel geometrie dan het tweede , maar rolt niet zo goed als deze ( kwestie van een test ...)

Back