Helllllup! Storing door Engel SPC!!!

Ahoy Duikboters,

ik heb ook al een draadje geopend op het Duitse U-boot forum, maar toch ook effe hier:
Bij zenderuitval worden de servo's van mijn Lafayette (inclusief Kolbentank) gek. In plaats van het verwachtte 'Lenzen' draaien de roeren alle kanten op en doet de Kolbentank weinig.
Koppel ik de SPC af van de motor (geen onderscheid in regeling tussen voor- en achteruit) dan gebeurt wat je verwacht: bij zenderuitval komt mijn Lafayette aan de oppervlakte (de Kolbentank lenst volledig) en de beide roer-servo's gaan in neutraal.
In beide gevallen gaat de hoofdaandrijving op 0.
Alle 'verlengingen' tussen zender en servo/snelheidsregeling/Kolbentank/SPC zijn gemaakt met gevlochten draad gecombineerd met grafietringen. Alles werkt (normaal bedrijf) correct zonder teken van interferentie of storing.
Zender: Futabe/Robbe FX-18. Ontvanger Robbe 5 Kanaals PPM, beide 35Mhz.
Nice to know: ik gebruik geen 'Fail-Safe' settings op de SPC (maakt ook niet uit trouwens).
Iemand enig idee wat er mis kan zijn? Heb ik gewoon een kapotte SPC ontvangen (dus Engel aanschrijven) of whatever?

Thx,

Jos.

SPC

Jos,

De SPC is volgens mij bedoeld om tussen de duikroeren en de ontvanger te zetten (je bedoeld toch kleine printplaatje met de 4-leds erop?). Deze zet bij zender uitval de roeren omhoog (naar de oppervlakte dus). Verder is de normale functie van deze unit om ervoor te zorgen dat de boot tenalletijde horizontaal blijft liggen. Dus het vereenvoudigd varen op periscoopdiepte. De vooruit/achteruit heeft als functie dat de roeren omgekeerd worden indien je onder water achteruit wil varen met een bepaalde diepte.

Voor het regelen van de tanks gebruik ik zelf een BTS (Ballast Tank Stuerung). Deze heeft inderdaad een failsafe optie die de tanks leeggooid bij diverse storingen.

Ik hoop dat je wat aan deze info hebt.

Re: SPC

Hoi Danny,

klopt allemaal, precies zoals het bij mij is aangesloten v.w.b. de SPC (tussen servo achterste duikroeren en ontvanger).
Vreemde is dat ik als ik de SPC met de daarvoor bedoelde twee draden (groen & geel) aansluit deze storing veroorzaakt bij zenderuitval op álle servo's (inclusief de BTS die ook bij mij de Fail-safe voor de kolbentank moet verzorgen).
De twee draadjes los, en alles werkt. De twee draadjes vast en problemen. Het vreemde is dat bij normaal gebruik de SPC netjes onderscheid maakt tussen vooruit en achteruit, en alles (inclusief BTS) probleemloos en storingsvrij werkt (of de SPC nu een signaal krijgt van de motor of niet).

Jos.

misschien een overbodige vraag

Misschien overbodig maar... Is je motor wel (goed) ontstoord. Ik denk dat je probleem niet in de SPC zit maar meer aan de kant van vaartregelaar/motor combi.

Effe een gedachte spinsel. Ik heb zelf deze problemen niet, maar ik gebruik ook niet de standaard elementen van Engel (decaperm motor en een hele oude zware vaartregelaar).

Danny

Re: SPC

Heb ik ook aan gedacht. De motor levert echter geen enkele storing op. Proef op de som genomen: motor afgekoppeld en draden SPC-motor aan uitgangen snelheidsregelaar verbonden. Precies hetzelfde.
Wat ook nog apart is, is dat zodra ik de draadjes koppel, zelfs bij snelheidsregelaar in neutraal, direct het richtingsroer begint 'te jutteren'.
Was me niet eerder opgevallen.
Ik denk dat ik de SPC ga verplaatsen van de boeg naar het hek. De verbindingen zijn dan wat korter. Mogelijk dat de draadjes SPC-motor (lopen vlak langs de overige servo-kabels -kan moeilijk anders bij de Lafayette) de storing veroorzaken. Zou het zo uit de weg gaan.

Jos.

Re: SPC storing

OPGELOST!!!!

Tja, waar je met wat experimenteren al niet komt: blijkt dat het verlengen van de draden van de SPC naar de motor ellende veroorzaakt....
Heb de SPC van voor naar achteren op het 'Technikgerüst' verplaatst, daar waar normaliter de tweede set accu's zit. Bij mij is deze plek leeg i.v.m. het uittrimmen en het feit dat ik NiMh 3Ah packs gebruik (zwaarder dan de geadviseerden door Engel).
SPC naar achteren, draadjes maar 10% langer dan origineel en werken als een tierelier!
Misschien dat het feit dat bij de Lafayette van Engel bijna alle besturingsbedrading eenzijdig wordt doorgevoerd de veroorzaker is, maar dat maakt nu niet meer uit. Belangrijkste is dat het werkt.
Morgen het 'ruimte sop' opzoeken.
U kunt morgen de eerste foto's van de SSBN-625 'Henry Clay' verwachten!

Bedankt,

Jos.

Storing SPC in Lafayette

Ja, natuurlijk, vooral foto's beloven....

laat diezelfde avond dat ik dat beloofde nu de akku van m'n zender in rook opgaan (letterlijk...gelukkig was ik er bij!)....
Nog even wachten dus...

Jos.

Jos is nog steeds bezig om uit de rookdeeltjes een nieuwe zenderaccu te solderen.
Niet zo ongeduldig... Geef 'm nog een millenium de tijd... :wink:

Hoi Danny,

Bedankt, ik lette even niet op de datum,ik
kon het niet vinden bij engel en toen ging
er een lichtje branden maar toen was het
mailtje weg.

Gr.Rob

Hoi allemaal,

Jos je wist het niet maar je hebt toch voor een foto gezorgt :wink:

DSC02698.jpg

Vrolijke groeten,

Jan Huizenga.

Hoi,

als is het een oud draadje, in het kader van 'alle kennis is waardevol' :teacher: even een uitleg:
SPC staat voor Submarine Position Controller. Tegenwoordig heet dat de LageRegler (LR). Momenteel is de LR3 al op de markt. De SPC was eigenlijk de LR1....
De Lafayette op de foto in de posting van Jan was de boot waar deze LR1 in zat. Deze boot is niet meer in mijn bezit, net zo min als de SPC/LR1..

Ik bedenk me opeens dat er in vier jaar heel wat werk verricht is op dit forum....toen ik net binnenkwam waren we met hoogstens 5 regelmatige posters....ik ben benieuwd hoeveel dat er momenteel zijn. Zouden R/C duikboten dan toch een glorieuze toekomst tegemoet gaan? Nu nog een echte R/C duikboot-shop in Nederland...(zal ik dan toch maar part-time gaan werken?).

Groetzen,

Jos

Hoi Jos,

Hier in Holland is bijna niks meer te vinden, dus gauw met
vervroegd pensioen :celebrate: :sleepy:
Even morgen naar de baas( sorry C.O)

Heb ik ook gedaan, bevalt goed kom tijd tekort !!!!!

Gr. Rob

Back