Hellup nodig met T8FGs

Kan Iemand mij adviseren met t volgende:

Tijdens collective setup van mijn Hk500 heb ik op midstick 0 graden, bij max collective 8 en min collective -11.. enig idee hoe ik dit kan oplossen met de setup in de 8FG?? heb er gister nachtwerk van gemaakt en de handleiding is niet ophelderend..:help:

Als je endpoints aan beide kanten gelijk zijn dan kan dit liggen aan de afstelling vd kop. Dus 50% pitch alle heveltjes horizontaal, linkjes even lang maken zoals in de manual staat aangeschreven en zorgen dat de armpjes horizontaal staan.

Je zal toch wat meer info moeten verstrekken om volledig geholpen te kunnen worden vrees ik.
Is het een flybar of fbl setup?
Wat is de lengte van de hevels - swash en naar bladegrips?
Hier kan je best de manual van Trex 500 raadplegen als referentie of uitgangspunt.
Als je maar 8° bij full collective hebt is dat echt weinig als je weet dat je ongeveer bij 5° à 6° gaat kunnen hoveren...
Wellicht zijn je hevels naar je bladegrips te kort of je links op je servo's verder naar buiten zetten zodat je meer uitslag krijgt op je servo bewegingen.
In de manual van Futab 8FG staat op blz. 65 swash daar bij AFR kan je het percentage pitch ook aanpassen dat in combinatie met end point voor instelling full positive en full negative pitch dan kom je al een eind ;-)

Je hebt de de nutrale positie(Hoogte) van de tuimelschijf niet goed in gesteld.
Pas dit aan en je probleem is verholpen.

Mvg. Richard

Mechanisch.. De linkjes van de servo naar swashplate kleiner maken zodat je meer + en minder - hebt ;)

Dat is nou de ellende..een beetje zender zou dit qua instellingen moeten kunnen ondersteunen..ik heb n dik vermoeden dat t kan maar de vraag is hoe?

de 8fg is een top zender, maar je zal toch echt eerst je heli mechanisch op orde moeten brengen. Vaak staat in de handleinding de juiste lengtes van de linkjes.

Als je niet weet hoe je een heli mechanisch moet afstellen, dan is het misschien handig om er iemand bij te halen die het kan uitleggen.

Het is altijd beter om het mechanisch goed te zetten.. Heb je voorderest wel 0 graden midstick? Dan kan je gewoon de endpoints aan de + kant wat hoger zetten.

Het is altijd beter om het mechanisch goed te zetten.. Heb je voorderest wel 0 graden midstick? Dan kan je gewoon de endpoints aan de + kant wat hoger zetten.

Ga t dan zo proberen (eerst endpoints en dan mech als t moet.) . Als ik de handleiding van de trex 500 raadpleeg zijn de linkjes
te kort. Swash loopt tegen t frame aan bij 10 graden negatief en n beetje aileron.De rest is netjes 0 graden bij midstick alles afgesteld zoals t hoort
.. bedankt voor de support.

Éérst mechanisch in stellen, dán pas via endpoints.... nooit andersom!

Als de swash tegen het frame aanloopt bij -10 en een beetje ailleron, dan zijn je links boven de tuimelschijf te lang.... Dan moet je tuimelschijf te ver zakken om die -10 te halen, en dat verklaart mogelijk ook waarom jouw hevels bij midstick horizontaal staan, je bij midstick 0 graden hebt, en toch -10 en +8 hebt....

Als alles goed staat, moet je namelijk altijd (bij default zendersetting) vanaf midstick evenveel omhoog als naar beneden hebben....

Dus goed checken of bij midstick en horizontale servo hevels de compensatorarmen en de blad mixers OOK neutraal staan, en of de hoogte van de tuimelschijf correct is.

Groet, Bert

Klopt altijd alles eerst mechanisch juist instellen qua lengte stangetjes met ballinks op zie manual trex 500 en fine tuning in zender naar behoefte.

+1 Anko : langere stangetjes = meer positieve pitch

T is uiteindelijk gelukt!! Eerst idd de linkjes aangepast en kleine correctie op de endpoints aan de negatieve kant. Helaas geen goede maiden gehad..bij 60 % in idle up vibreerde de heli zo heftig dat de staart tegen de grond klapperde. Na alles een voor een gechekt te hebben bleek de tail rotor control arm de boosdoener, veel te veel speling. Nadat dat gefikst te hebben ( andere lagers/geleidingsbuisje)was de vibratie weg, maar de staartservo (hk spul) had zodanig op zn donder gehad dat ie tijdens de volgende poging in mid air de geest gaf. Gelukkig veilig geland, wachten op nieuwe servo.
Nogmaals bedankt voor jullie bijdrage!

Een heli is zo goed als de gebruikte materialen..

Voor je nieuwe maiden, goed de spelingen checken
dit is nl iets wat je vooraf erg goed kan checken

Zelfde voor de ball linkjes, vaak hebben deze 1 kant waar het balletje ingedrukt wordt. Doe je dit via de andere kant, breek je er een lipje uit en is de link in no time lam (en valt hij zo van de ball af)
Een zeer onbekend fenomeen..

Electronica altijd goed in de smiezen houden..
een staartservo die een beetje gerammel in de staart niet kan hebben lijkt mij een kwestie van een beetje onderbemeten servo
Of is hij losgekomen, en toen met de staart de grond in gegaan oid?
Heb je de gain al een beetje bijgesteld?
Vaak is 30% voor futaba een redelijke waarde om mee te beginnen
van daar uit kun je een beetje bijvogelen

Een heli is zo goed als de gebruikte materialen..

Voor je nieuwe maiden, goed de spelingen checken
dit is nl iets wat je vooraf erg goed kan checken

Zelfde voor de ball linkjes, vaak hebben deze 1 kant waar het balletje ingedrukt wordt. Doe je dit via de andere kant, breek je er een lipje uit en is de link in no time lam (en valt hij zo van de ball af)
Een zeer onbekend fenomeen..

Electronica altijd goed in de smiezen houden..
een staartservo die een beetje gerammel in de staart niet kan hebben lijkt mij een kwestie van een beetje onderbemeten servo
Of is hij losgekomen, en toen met de staart de grond in gegaan oid?
Heb je de gain al een beetje bijgesteld?
Vaak is 30% voor futaba een redelijke waarde om mee te beginnen
van daar uit kun je een beetje bijvogelen

Gebruikte materialen zijn allemaal zeer budget. Heb er n hard hoofd in dit ding zo 'stock' en goedkoop mogelijk vliegend te krijgen(behalve de gyro dan..;). Wel uit voorzorg alle bouten van de hoofd en staartbladhouders vervangen met zeer goed spul.
Servo was idd rond 20 dollar, ga er nu n betere op zetten.
Voor de rest is ie best ok, zelfs de el cheapo bladen die bij de 70 dollar kit zaten waren perfekt gebalanceerd en geen mm afwijking in de cg..morgen indien droog de herkansing..

Gebruikte materialen zijn allemaal zeer budget. Heb er n hard hoofd in dit ding zo 'stock' en goedkoop mogelijk vliegend te krijgen...

Eerlijk advies? Niet doen! Dacht mijn vierblads BO 105je ook low budget aan de gang te kunnen krijgen. Doel was 300 Euro of minder. Doel ogenschijnlijk gehaald (eerste exemplaar was nét 300 Euro zonder accu en zender), maar tegen de tijd dat alle problemen er uit waren was de "kale heli" toch een apparaat van rond de 400 Euro geworden, en de kosten totaal voor het project lagen rond de 800 Euro.
Had ik direct een beetje verstandig geweest, dan was het bij die 400 Euro gebleven....

Groet, Bert

In het frame kun je nog wel s een gokje wagen door goedkope zijplaten oid toe te passen

Overige delen ligt het er een beetje aan, meestal kan het wel, zolang je maar een beetje eerlijk tegen jezelf blijft over wat je verwacht en wat je betaald hebt.

Alleen electronica moet je eigenlijk niet budget willen doen.
Zeker de servo's, als er 1 stopt is dit altijd meteen crash.
Zonder regelaar (met een losse bec) kun je misschien nog redelijk heel landen
De meeste goedkope bladen blijven ook heel (al ga je er na verloop van tijd achter komen hoeveel beter "goede" bladen vliegen)
De gyro is meestal wel strak te krijgen, zodanig dat er te vliegen valt

Nogmaals, alles waar je op beknibbelt, zeker in de electronica, zorgt voor een heli die een stukje minder bedrijfszeker is en minder goed vliegt.

Back