Hellup!!! Weer de VMX-functie van de FX-18 . . .

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jan brilman, 20 apr 2021.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Da's niet de eerste keer, dat me dit niet lukt. :mad:

    Flaps programmeren op m'n Introduction zwever.

    Zender Futaba FX-18, functie VMX-1.

    Model-type MOTO.

    Ik werk nu met een 6-kanaals ontvanger; voor nood heb ik eventueel nog een 8-kanaals achter de hand (maar die past bijna niet in het rompje . . . )

    Richting op 1, hoogte op 2, gas op 3.

    Er is een master (kanaal 6), op schuifregelaar. Werkt. :thumbsup:

    Er is een slave, op kanaal 5.

    De slave doet het maar voor de eerste 50%, daarna gaat de ene servo (kanaal 6) wel verder, de ander stopt.

    Wat was hier maar weer de truc?

    Of moet ik de heleboel ombatterijen?

    Dank.


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2021
  2. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    De specifieke programmering van de FX18 ken ik niet maar ik ben wel goed ingevoerd in de Futaba menustructuur.

    Waarom kies je voor een zwever een moto menu? Heeft de Introduction geen ailerons. Heb jij in de FX 18 bij een nieuw modelgeheugen de keuze om de roer configuratie in te voeren. Dwz één aileron of twee (servo's), één, twee of geen kleppen, gewone staart of V tail. Van daaruit is jouw programmering in te voeren. Daarbij is het handig als je minimaal een 6 kanaals ontvanger hebt zodat je de Futaba voor geprogrammeerde functies kunt gebruiken (bv. flapperons). Daarna kun je met vrije mixers aanvullende toeters en bellen invoeren.

    Erik
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Dag Erik,


    Voor de goede orde: ik vind het al lastig genoeg zoals het is.

    Waarom kies je voor een zwever een moto menu? omdat het een zwever met motor is

    Heeft de Introduction geen ailerons. nee

    Heb jij in de FX 18 bij een nieuw modelgeheugen de keuze om de roer configuratie in te voeren. ongetwijfeld . . .

    Dwz één aileron of twee (servo's), één, twee of geen kleppen, gewone staart of V tail. het kan vast, maar moet het?

    Van daaruit is jouw programmering in te voeren. de keuze voor het menu 'MOTO' is(vind ik) niet zo gek

    Maar ik zie nou wel dat ik zondig tegen de regels . . .


    upload_2021-4-20_16-58-3.png

    Dus dan zou ik kanaal 6 op de schuifregelaar de master moeten maken, en kanaal 1 slave?


    Daarbij is het handig als je minimaal een 6 kanaals ontvanger hebt heb ik

    zodat je de Futaba voor geprogrammeerde functies kunt gebruiken (bv. flapperons). Daarna kun je met vrije mixers aanvullende toeters en bellen invoeren.

    We gaan het zien . . .


    jan.
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb het idee dat je bij de mixer de boel op -100 tot +100 moet instellen.
    Lijkt erop dat het em daarin zit.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik dacht, ik ga het proberen met de flaps op kanaal 1 en 6, 6 is master, 1 is slave.

    Maar dat kan helemaal niet, want dan krijg ik richting op de linker knuppel . . . kreun.

    Dus terug naar het plan van post #1.


    jan.
     
  6. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Geen ailerons => dan kan richting op één, hoogte en gas wijzen zichzelf ook. Dan vermoed ik dat je kleppen wilt regelen op de schuif. Dat kan met vrije mixers. Die heeft de FX18 zeker.

    Toch zou ik eerder kiezen voor de menu optie zwever omdat je dan geprogrammeerde mixers krijgt voor kleppen. Bij de recentere zenders dan de FX18 krijg je in het zwever menu niet standaard de motorfunctie op je gasknuppel (kanaal 2 of 3, afhankelijk van mode 1 of 2) maar kun je die toewijzen in het menu 'function' ; werkt echt heel handig.

    Je mag tegen elke regel zondigen, bij voorkeur als je weet waarom je het doet. In mijn 14SG heb ik voor mijn E zwever een mixer geprogrammeerd die even veel - gasfunctie meemixt als mijn knuppel + gasfunctie geeft. Netto heb ik daarmee mijn gasknuppel vrijgespeeld voor het bedienen van mijn remkleppen. Moet ik er bij elke landing wel aan denken: ga ik gasgeven of de kleppen bedienen. Is in begin een keer fout gegaan: kwam te hoog/snel binnen, wilde gasgeven voor een doorstart maar bediende de kleppen ...... tja dan sta je buiten. Behalve mijn ego geen schade.

    Erik
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2021
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Exact dat is het plan.

    Vind ik al lastig genoeg . . .

    Er is dus eigenljk maar één probleem: waarom doet de slave niet over de hele weg mee . . .


    jan.
     
  8. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Zelf vind ik het dan ook nog handig om het richtingsroer ook met kanaal 4 mee te mixen . Dan kan ik kort single stick vliegen en af en toe aan mijn neus krabbelen. Zweefvluchten willen wel eens langer duren. Wij hebben ook stoelen op het veld, wordt het helemaal luxe.

    Erik
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    ???

    Kanaal 4 is het richtingroer . . .

    Of bedoel je, richtingroer mee-mixen met de ailerons?


    jan.
     
  10. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Welke mode vlieg je: mode 1 is gas en ailerons rechts; mode 2 heeft gas links en hoogte rechts.

    ik vlieg mode 1. Op mijn RES zwever heb ik richting op kanaal 1 (rechts) en meegemixt met 4 (links) samen met hoogte.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Mode 1.

    Ailerons, in dit geval richtingsroer, rechts, en gas rechts (als dat mode 1 is).

    1 master en 2 slaves???

    Maar, maakt niet uit, ik ben bang (zonder alle goede bedoelingen onder het tapijt te willen vegen) dat ik moet wachten tot (en of) Corien me uit de brand wil helpen . . .

    Maar als iemand anders het weet: ook goed! . . .


    jan.
     
  12. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Corien als je zender stuk is. Lijkt mij nu niet. Je bent zelf het probleem ( oh ja, ik ben direct en soms bot).

    richting op 1
    Hoogte op 2
    Motor op 3

    Heb je 1 of 2 remkleppen? Ik verwacht 2. In een zwever menu/programma wordt de kanaal bezetting voorgeschreven. In motor zou ik kiezen voor vrije mixers op kanaal 5 en 6 en die toewijzen aan de gewenste schuif

    Het meemixen van de linker knuppel naar kanaal 1 kan met 1 mixer. Alleen bij mijn PuRes vraagt het vanwege de V staart 2 vrije mixers.
     
  13. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Heb je een handleiding?
    Er is zelfs een Nederlandse versie! Screenshot_20210420-191541_Chrome.jpeg Screenshot_20210420-191619_Chrome.jpeg
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Corien weet veel van het programmeren, vergis je niet!

    Even lezen: Introduction heeft geen ailerons, wel flaps.

    https://www.hoelleinshop.com/Planes...d=&a=article&ProdNr=GRU2015&t=49301&c=40&p=40

    Met permissie: dat is onzin.

    Mixen van een knuppel?

    Naar kanaal 1?

    Op kanaal 1 zit richting!

    Da's dik voor mekaar!


    jan.
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ja, in Duits en in Nedrlands.

    Ik heb nu eerst vergadering van het bestuur van de VvE (Vereniging van Eigenaren).

    Later!


    jan.
     
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Op welk percentage staat de differentiatie (DIFF) ingesteld? Standaard staat deze mixer bij MOTO geactiveerd met een percentage van + 50%. Draai deze naar 0 %.en je bent 'm kwijt. Bij het modeltype Moto gaat Futaba er van uit, dat je rolroeren gebruikt. Daarom staat het menu diff standaard geactiveerd.

    Voor een zwever is het logischer om een zweefprogramma te kiezen. Volgens mij zetten de meesten daarbij de motorregeling op een schuif.

    Als je alleen verbindings- en kruismixers wil gebruiken kun je het beste het modeltype standaard gebruiken. Je hebt dan geen last van mixers, die Futaba voor je heeft bedacht.
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Dag Corrien (Jan),


    Bedankt, ga ik morgen testen.

    Weet niet of dat prettig vindt . . .

    En waar zetten ze de flaps dan?

    Die zou ik ook op een schuif zetten.

    Modeltype standaard . . .

    Ook een idee.

    We gaan ermee aan de gang (ding moet toch een keer de lucht in! :))


    jan.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    De functie DIFF krijg ik niet op het scherm, die zit onder het Delta-menu, volgens mij.

    Laatste escape: modeltype BASC gekozen.

    (Motor doet het ook niet meer, maar da's weer een heel ander probleem. :mad: )

    Mixer ingesteld, master kanaal 6, slave kanaal 4.

    Zelfde euvel weer: kanaal 6 doet het prima, kanaal 4 doet de eerste helft leuk mee, daarna niet meer.

    Ik denk dat ik maar ga sjoelen of zo . . . :(


    jan.
     
  19. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    In de handleiding zie ik, dat bij modeltype BASC de motorregeling is toegewezen aan kanaal 4, bij MOTO is dat kanaal 3. Ga dus maar terug naar MOTO (of ga sjoelen, vissen of postzegels verzamelen; alle drie schijnen rustgevend te zijn).

    Waarom mix je eigenlijk naar kanaal 4 en niet naar 5? De eerste 4 kanalen zijn namelijk altijd toegewezen aan een stuurknuppel-functie, de kanalen 5 t/m 8 hebben een functie, die afhankelijk is van het modeltype. Bij MOTO is kanaal 5 vrij. Bij het mixen naar kanaal 4 kan ik me voorstellen, dat de standaard instellingen voor de knuppelfuncties actief blijven, zoals bijv. de AFR.

    Als kanaal 5 ook slechts voor de helft mee wil doen kan ik me alleen voorstellen, dat de offset van VMX 1 niet goed ingesteld staat. Op blz. 22 van de Nederlandse handleiding staat beschreven hoe je deze op het midden van de schuif kunt krijgen.



    Niet van toepassing, maar wel nuttig om te weten. De FX18 is er in een V1 (oranje rand rond schakelaars S en H) en een V2 (blauwe rand). Voor de V2 zijn de extra software mogelijkheden hier te vinden, o.a. voor de V-mixers:

    https://www.manualslib.de/manual/643774/Robbe-Futaba-Fx-18.html?page=3#manual
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Okay, duidelijk ( . . .), bedankt.

    Terug dus naar MOTO.

    Dat van die offset: ga ik bekijken.

    Overigens kwam ik er vandaag achter dat bij het instellen van de mixer je op zeker moment er voor moet zorgen dat er ipv. 'inh' 'on' komt te staan.

    Bij mij stond daar 'off': een schakelaar stond in de verkeerde stand.

    Maar, nu komt het: hij (mixer) deed het wel. Niet goed, dus niet over de hele weg, maar er gebeurde in termen van 'slaaf volgt meester' wel iets.

    Of was ik al zo in de war . . .

    Ben nu elders, morgen gaan we er weer mee aan de slag.

    Het moet en het zal . . .


    jan.
     

Deel Deze Pagina