Hellup, welke kist had ik vroeger ? (1980+)

Ha LB mannen,

Vroegah, lang geleden was mn eerste echte motorkist een lijnkist van Robbe. Eigenlijk wast ie van mn broer, maar die bleek toch nix te hebben met modelbouw / vliegen. Ik heb de kist toen van hem gekregen, en heb uren met de overbuurman geprobeerd de motor aan de praat te krijgen. Spanweidte van de kist was ongeveer een meter, balsa. Motor was een .19 enya met kamzuiger, die heb ik nog steeds (en loopt nu als een zonnetje) . Volgens mij was het een cherokee achtig ding, maar ik heb verder geen idee. Wie kan me helpen welke kist dit was ?

Tnx !

Franck

archer_review_first.jpg

Ik ga er vanuit dat je dus nauwelijks LB hebt gevlogen.
Als dat klopt, is het niet verstandig om een model als dit als eerste te gaan vliegen.
Er zijn veel simpeler en steviger trainer modellen.
Kom in ieder geval naar de LB dagen in Almere. (bericht is net nieuw aangemaakt)
Daar kun je (naar behoefte onder begeleiding, dan blijft alles heel) eens lekker proberen met een van onze trainers.
Je krijgt daar ook een goede indruk van de verschillen en overeenkomsten tussen de bouw van RC en LB modellen.

Ik denk dat dit meevalt, Bruno. Voor zover ik kan inschatten was dit model van Robbe, tenslotte bedoeld als schaalmodel en niet als stunter, stabiel en dus eenvoudig te vliegen, zo lang je tevreden bent met gewoon vlakke rondjes te vliegen op een meter of 3 hoogte en dus geen rare dingen doet. Bij het opstijgen, liefst van kortgemaaid gras maar weinig up geven, en bij het landen wanneer de motor afslaat omdat de tank leeg is gewoon doorvliegen zonder de stand van het hoogteroer te veranderen, zodat het model vanzelf op de grond komt, en er kan je niet veel gebeuren. Áls er wat misgaat zal een schaalmodel natuurlijk wel meer schade oplopen dan een specifiek als trainer gebouwd model of een combat. Een 2,5cc model kan met zijn relatief kleine wieltjes niet van gras opstijgen als dat niet kort gemaaid is. Het alternatief, een asfaltbaan, is voor een beginner niet aan te raden, zeker niet met een mooi schaalmodel. Dat leidt zelfs zonder crashes al snel tot gebroken props en afgeschaafde vleugeltippen. Een ander alternatief boven hoog gras is het model uit de hand lanceren, maar als niet zowel de piloot als de lanceerder dat vaker hebben gedaan kan daar heel snel iets bij misgaan wat je een model kost. Ook is het na een geslaagde vlucht boven hoog gras een behoorlijk risico om daarin te landen zonder over de kop slaan met grote kans op schade.
Dus als je de beschikking hebt over een mooi kortgemaakt grasveld kan de Comanche best een geschikte trainer zijn.

Back