Help, 24volt motoren in een sleper!

Hallo,

Ik heb een probleem en kan wel wat hulp gebruiken.

Heb een half gebouwde sleper gekocht die van scheepswerf tekeningen is gemaakt, nu zaten hierbij 2 rolstoel motoren van 24volt. Nu heb ik zelf al een zender, ontvanger, accu 12volt en twee snelheidregelaars die bestemd waren voor de Smit Nederland.

Wil iemand mij helpen/ uitleggen om dit te gaan laten draaien zodat de sleper vaarklaar is en ik alleen de opbouw erop hoef te maken.

Gr,

Berco.

van een 12V accu kan je geen 24V maken,,

wat je kan doen is een 2de accu in serie aankoppelen wel dezelfde capaciteit nemen! en het liefst 2 even nieuwe accus dit omdat de ene accu anders eerder leeg is dan de ander

Beste Berco,

Even wat meer info kan geen kwaad, grootte van het model, diameter schroeven 3 of 4 blads, tunnels ed, wellicht een optie om ze gewoon op 12Volt te laten draaien... dus even wat meer info en dan komen we wel verder, en wellicht kan de vorige eigenaar je nog vertellen wat zijn bedoelingen waren.

Tom Boere

Berco,

AMPS van de motor is zijn MAXIMALE verbruik, in de regel ligt het werkelijke verbruik lager, een gemiddelde motor zal in 12 Volt uitvoering zo'n 5 amp trekken, stel dat je accu 12Volt 5Ah is zou je ongeveen 1 uur volgas kunnen varen ( in de praktijk zal dit korter zijn omdat er meestal meerde stroomverbruikers zijn ), dus liever meeeeeer Amps in de accu en een laag Amps verbruikende motor..

Tom Boere

Hoi Tom,

Hij heeft twee 4-blads schroeven van 76mm in een straalbuis, en de schroeven lopen nog geen 1mm vrij.

Lengte: 1015mm
Breedte: 370mm
Diepgang: 130mm

Het model is afkomstig van een scheepswerf die deze modellen maakte voor de opdrachtgevers. Diegene waarvan ik hem heb gekocht was er nog niet over uit wat hij wilde.

Hoop dat je hiermee mij verder kunt helpen.

Gr,

Berco.

Je kunt wel naar 24 Volt willen maar dan zit je ook aan andere regelaars vast. Een Navy 120 trekt geen 24 Volt, ja heel even dan, eindigend in een zwart rookpluimpje :lol:
Ik denk dat je met 12 Volt genoeg over houdt om leuk te kunnen varen en mocht het tegenvallen kun je er altijd nog een accu bijgooien met andere regelaars. :wink:

Oke, dan ga ik het proberen met twee Decaperm's 12V. Dezen heb ik nog liggen van mijn "Smit Nederland", maar weet alleen niet of dezen sterk genoeg zijn voor mijn nieuwe sleper.

Lengte: 1015mm
Breedte: 370mm
Diepgang: 130mm
Schroeven: 2 stuks van 76mm + straalbuis

hcburger zei:
maar weet alleen niet of dezen sterk genoeg zijn voor mijn nieuwe sleper.

Uitgaande van een vierblads 76 mm schroef zul je een vertraging van 5:1 moeten toepassen, wil je je decaperms niet in rook zien opgaan.
Stroomverbruik zal dan ongeveer een 3.2A per motor bedragen.
Stuwkracht ongeveer een kleine 700gr per schroef.

Ik heb met een test op een 24-volts motor op messing 65mm 4-blads schroef 2 A gemeten. (De lavabo veranderde in een wildwaterbaan.)
Terwijl die motor maar een diameter van 35mm heeft en 7cm lang is. (zonder tacho).

Dan doe ik de Decaperm's erin met een 5:1 vertraging d.m.v. een getande riemaandrijving. Dan hoef ik ook geen andere accu en regelaars. Kan 'r altijd nog wat anders inzetten als het niet werkt. Ik ga morgen gelijk twee setjes schijven en getande riemen bestellen.

De firma Bergmann in Berschenhoek verkoopt deze materialen ook aan particulieren.
Zou kiezen voor de T2,5, dan kan je de vertraging misschien in één keer maken

Back