Help AUB!! Nieuw en weet nog niks..

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Muizer, 2 mrt 2020.

  1. Muizer

    Muizer

    Lid geworden:
    1 mrt 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Ik pas geleden 2 tweedehands RC wagens gekocht en daar kreeg ik 5 accu's en 2 verschillende laders bij.
    Nu zijn het soorten accu's (zie foto), maakt het nog uit op welke stand ik ze oplaad en welke lader? Wellicht kan iemand me vertellen op hoeveel ADJ (op de fighter II lader) ik hem het beste kan zetten bij welke accu. Of maakt het allemaal niks uit?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Lees even de FAQ door op dit forum, dan weet je alles (veel).
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-nikkel-metaalhydride-accu.63677/

    Dit zijn NiMH accu's, ik laad die in ieder geval niet hoger als 1C, dus 1x de capaciteit.
    Je hebt accu's van verschillende capaciteiten, dus elke accu moet anders geladen worden.
    Voorbeeld, de 2000 mAh heeft dus een C waarde van 2A, die zou ik dus nooit met meer als 2A laden, minder mag natuurlijk wel maar dan duurt het langer.
     
    reneke100 vindt dit leuk.
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Current ADJ staat voor current adjust, ofwel stroominstelling. Met deze knop wordt de laadstroom ingesteld. Bij voorbeeld 2000 mAh (milli ampère uur) is gelijk aan 2 Ah (ampère uur). Dat is hetzelfde als dat 2000 mm gelijk is aan 2 meter.

    Een accu met een capaciteit van 4600 mAh, wat gelijk is met 4,6 Ah. laad je met 1C, zoals Tbird2 aanraadt. Dan is de laadstroom 4,6 ampère (of 4 ampère als de lader niet meer kan leveren. Dan duurt het laden iets langer).

    Voor een 1600 mAh (1,6 Ah) is bij 1C de laadstroom 1,6 A.

    Een volledig lege accu laden met 1C zal een uur of iets langer duren.
     
  4. Muizer

    Muizer

    Lid geworden:
    1 mrt 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb je link voor 80% gelezen erg leerzaam maar omdat ik echt 0 verstand heb van batterijen en zeker deze accu's snap ik er niet heel veel van.
    (Vorige week was ik nog in de onderstellen dat RC wagens op accu's niet harder gingen dan 12 tot 25 km/u. Dus als ik het goed begrijp het getal wat op de accu staat bijvoorbeeld 4600 zou ik de lader die ik op de foto heb laten zien op 4 ADJ mogen zetten, en bijvoorbeeld de 1600 op 1.5 (1.6 staat namelijk niet op lader is dan is het gokken geblazen).
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Geen ADJ. Dat is de afkorting voor "Adjust" zoals ik al eerder schreef. Als je de knop op bij voorbeeld 2 zet, dan is de laadstroom 2 ampere. Het getal 4600 staat ook niet alleen. Daar hoort nog mAh achter. Moet dus 4600 mAh zijn. Het zegt iets over de hoeveelheid elektriciteit die in de accu kan worden opgeslagen. In sommige accu's kan bij voorbeeld 1600 mAh worden opgeslagen in andere 4600 mAh. Vergelijk het maar met de benzinetank van een auto. Er zijn auto's met een benzinetank met een inhoud van 35 liter, andere auto's hebben een benzinetank met een inhoud van 65 liter.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2020
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het lijkt waarschijnlijk nu voor je erg ingewikkeld maar als je er eenmaal aan gewend bent valt het erg mee.
    Zoek even op YouTube naar filmpjes hoe je jouw accu's op moet laden.
    Regel 1 is altijd wel sluit alles goed aan dus de plus op de plus en min op de min.
    Als je hem in het begin op de laagste stand zet kan er weinig fout gaan.
    Persoonlijk denk ik dat het al oude accu's zijn die of kapot zijn of weinig vermogen meer leveren.
    Ik kom zelf uit de vliegtuigen hoek waar we al vele jaren lipo's gebruikt worden.
    Maar dat is afwachten als je alles eerst eens goed oplaad.
     
  7. Muizer

    Muizer

    Lid geworden:
    1 mrt 2020
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Rotterdam
    Top bedankt voor de uitleg en tijd die jullie erin steken om me iets wijzer te maken. Zijn denk ik ook oude accu's want de wagens zijn ook oude beestjes.
    Degene waar ik ze van gekocht heb is ook overgestapt op vliegen. Maar vind ze er nog erg netjes uit zien. Mocht je interesse hebben zal later vanavond wat foto's maken en deze posten in auto sectie met topic Oud maar goud :)
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Overigens vinden deze accu's het niet erg om een stapje hoger geladen te worden, tot 1.5C is redelijk normaal, Ik laadde mijn 3300mHa accu's altijd op de maximale 5A van mijn lader.

    Let op dat deze laders niet geschikt zijn voor het gebruik van een LiPo accu.
     

Deel Deze Pagina