Help Belgische Douane legt heli met 2.4 Ghz in beslag

Discussie in 'Model elektronica' gestart door brooklyn, 22 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. brooklyn

    brooklyn Guest

    hallo,

    Mijn schoonbroer heeft een paar weken terug een heli besteld in Hong Kong om op te sturen naar Belgie, de heli hebben ze in beslag genomen omdat de band een 2.4Ghz is.
    Ze willen die niet terug zenden en voor verdere stappen moet je maar een advocaat nemen zijden ze.

    Wat kunnen we doen , heeft er iemand ervaring met deze??
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 aug 2008
  2. dempar

    dempar

    Lid geworden:
    6 aug 2008
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Maastricht
    Douane

    Hallo,

    Ik heb eens 2 heli's besteld en deze bleven ook staan bij de Douane. Het was een grote doos en verstuurd als GIFT van 50EUR (dat vraagt om problemen). Ik moest toen een heel formulier invullen en aal details erop vermelden. Ook moest ik een rekening overleggen van 50EUR. Deze heb ik via de verkoper kunnen regelen en alles ingevuld opgestuurd. Een 6 dagen later, werden de heli's geleverd, maar moest wel invoerrechten betalen over de 50EUR.

    Ik denk dat 2.4Ghz, iets anders is en mss vertrouwen ze het niet helemaal.

    Gr.
    Roland

     
  3. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Dit is nu precies 1 van de redenen waarom ik NOOIT in het buitenland bestel.
    Ik dacht trouwens dat 2.4Ghz gewoon toegestaan was in NL ?

    P.s. denk dat je het verhaal beter kan verplaatsen naar : Het ModelbouwCafé - Modelbouwforum.nl
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    LEES GOED: Naar belgie....... die doen heel wat moeilijker........
     
  5. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn
    Oeps..... er overheen gelezen, excuus.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zou dan de winkelier informeren hierover via email, en de zending terug laten sturen. Dan zal het best goed komen.
     
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Advocaat? Wat een dreigtaal!

    Heb je kennisen in NL?
    Daarheen laten sturen, Belgie en buitenlandse webshops zijn altijd problematisch blijkbaar.

    Europees is de 2.4 Ghz erdoor, behalve bij een paar stijfkoppige landen zoals belgie.
    (zie ook postings gebruiker Corrien)

    En bij de belgische vliegshows zoals Pampa ziek gewoon 2.4 ghz zenders in gebruik zijn...
     
  8. cessna66

    cessna66 Guest


    ja het is gewoon altijd een risico.
     
  9. Mari

    Mari

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Oss
    Dit "probleem" is hier al eens eerder voorbij gekomen (zou zeggen gebruik de zoekfunktie eens)... In dat topic was er ook sprake van een zender die niet aan de wet voldeed...

    Terugsturen wordt lastig, de douane laat de zending niet door en gaat het ook zeer zeker niet voor je terugsturen...

    In Belgie rommelt het al langer omtrent de 2.4GHz... controle bij de douane is ook heel wat scherper als hier in Nederland.

    Nogmaals, zoek dat topic even op en kijk wat daar allemaal in staat...
     
  10. Gammapooka

    Gammapooka

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Hoorn

    Vraag me af wat de douane er dan mee doet....
    Ze maken mij niet wijs dat ze het vernietigen.
    Volgens mij nemen ze het voor zichzelf of de kids mee naar huis...
     
  11. Twan

    Twan

    Lid geworden:
    31 okt 2005
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Peel en Maas
    Een briefje sturen dat je hem alleen gebruikt voor in Nederland te vliegen, het in bezit hebben van een 2,4 Ghz zender is toch niet verboden in Belgie!

    Ze moeten dan het spul door sturen als je de invoer rechten hebt betaald.

    Groet Twan
     
  12. Timosha

    Timosha

    Lid geworden:
    28 jun 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Limbourg
    Dat heeft niets te maken met de 2.4 Ghz band. Een jaar geleden heeft de Belgische douane van een vriend van mij een Futaba zender is beslag genomen met een 72 Mhz zendmodule. 72 Mhz is in Belgie toegestaan, maar die zendmodule had geen CE merkteken. Dat is de reden voor de inbeslagname.

    Als je een scheerapparaat zonder CE merkteken invoert gaat de Belgische douane dat ook in beslag nemen.

    We hebben het probleem van mijn vriend niet kunnen oplossen, tenminste niet tegen redelijke kosten. Maar er was een oplossing: de zender laten keuren door een geaccrediteerd EU keuringsinstituut. Kost een paar duizend Euro en de kans bestond dat de zender uiteindelijk niet zou goedgekeurd worden en voorzien van een CE keurmerk omdat het toegestane vermogen op 72 Mhz in Belgie lager is dan in de USA.
     
  13. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Dat vind ik een iets te drastische maatregel...ik woon in België, bestel veel in het buitenland, en krijg alles an, al dan niet met douanekosten erbij...

    Maar 2,4 GHz bestellen zou ik vermijden...de raad komt te laat natuurlijk. Ik bestel alles behalve de zendapparatuur. Ontvangers is geen probleem. Als ze je zender in beslag nemen vrees ik dat je 'm kwijt bent...over de heli kan gediscussiëerd worden, tenzij ze het als een geheel zien.
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2008
  14. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
    Als ik het goed lees gaat het om een heli. Zender wordt niet over gesproken!
    Bij een zender kan ik me inderdaad iets voorstellen omdat de 2.4 Ghz nog niet is toegestaan in Belgie. Zou graag de argumentatie van de douane weten.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Is een heli + zender. Als ze nu alleen de zender eruit halen? Heb je tenminste iets........
     
  16. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    Ik vermoed dat TS het wel degelijk over een RTF-setje heeft hoor. Enkel een heli nemen ze normaal gezien niet in beslag.

    Alhoewel...Gianni1908 hier op het forum hebben ze ooit een Walkera04 in beslag genomen. Na zijn protest kreeg hij de doos met de zender in, maar de heli werd ingehouden. Uitleg hiervoor ? Bestaat niet volgens mij...gewoon absurd !
     
  17. Timosha

    Timosha

    Lid geworden:
    28 jun 2008
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Limbourg
    De Belgische douane houdt zich niet bezig met de Belgische Radiowetgeving, dat doet de radiocontroldedienst van het BIPT.

    De Belgische douane houdt zich wel bezig met de EU wetgeving, net zoals de Nederlandse douane. En die wetgeving vereist dat elk electrisch apparaat dat ingevoerd wordt voldoet aan de de Cenelec normen en een CE merkteken heeft. En als dat niet het geval is komt het ding het land niet binnen.

    Het enigste verschil tussen Nederland en Belgie is dat de Belgische douane veel strenger controleert dan de Nederlandse.
     
  18. brooklyn

    brooklyn Guest

    Mijn schoonbroer heeft nogmaals gebeld, heli wordt niet terug gestuurd naar herkomst. Er waren nog 2 andere punten niet in orde.
    -CE merk tekort
    -en certificaat van iets (hij weet niet zeker wat)

    Het enige wat nog rest is een aangetekende brief schrijven naar de procureur des konings.

    Het is een RTF toestel prijs +-200 euro
     
  19. Hallo,

    Ik heb 18mnd geleden hetzelfde voorgehad met een RTF vliegtuigje uit HK met zendertje op 27Mhz. Zender bleek zonder CE merkteken te zijn.

    Heb alles kunnen afstaan. Heb ook nog de fout gemaakt wat tegen te strubbelen en ben als resultaat officieel door de lokale politie opgeroepen en verhoord. Echt waar!

    Ik heb dan wijselijk besloten het definitief af te staan om geen verdere problemen te krijgen.

    De zending wordt ook niet opgesplitst. Dus alles of niets.

    Mvg,
    Ralf
     
  20. olivier

    olivier

    Lid geworden:
    26 okt 2002
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Antwerp-Brussel-Charleroi
    Hallo,

    Hopelijk verstaat "Brooklyn", de initiator van deze thread, een beetje Frans. Dat zal hem een hoop valse illusies besparen bij het lezen van volgende link, waarbij juist hetzelfde geval wordt aangehaald met een (Franstalige) Belgische koper van een heli-combo, en zelfs op de toegestane 35Mhz.
    Het ingevoerde spul voldoet niet aan de CE-normen en wordt beschouwd door verkoper als combo, dan krijg je zelfs de ontvanger of heli niet terug van de douane:
    Aeromodelisme.be :: Voir le sujet - IBPT : abandon definitif de l'hélicoptère et destruction

    Olivier
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina