HELP bij bouw 700 Jetranger Smartmodel & "Streched" TREX600

Hallo Schaalvrienden,

Helaas door tijdgebrek heb ik er geen draadje hier op het forum van gemaakt.Wel was ik al bezig met een draadje bij RCGroups in het Engels, maar nooit tijd gehad om te vertalen en ook hier posten.(sorry :D)

Google effe op Jetranger 700 Aerodyne / Smartmodel-Helifreak 007 en kunnen jullie mogelijk mijn draadje vinden bij RCGroups.

Ik ben momenteel bezig met een Jetranger romp van Smartmodel. Het plan was om mijn TREX 600 Nitro met 700 staart & torque tube te gaan strechen en deze als mechaniek te gaan gebruiken waarbij de vertanding wel standaard blijft.

Maar door de bouw van een eigen cockpit erin zijn de plannen gewijzigd omdat het nitro mechaniek langer in lengte is dan een TREX 600 E.

Ik heb nu een TREX 600CF mechaniek die ik dus voor deze romp ga gebruiken en uitraard ook strechen om in de romp te kunnen krijgen.

Ik heb Thunder Tiger 710 V2 Blades en 105 staart bladen gekocht. hiervoor. Mijn huidige motor is de Align 600XL (1650KV) met 75A ESC en 6S 5000 Lipo.

Ik heb totaal geen verstand van electro vliegen en setups e.d.

Dus vraag ik jullie help bij deze.

Wat denken jullie dat de setup moet gaan worden voor een romp van ongeveer 1600-1800 gr.?

Ik plaats ook even wat foto's zodat jullie een duidelijk beeld kunnen hebben.

Graag zou ik deze vliegend willen hebben in Hulten de 19de, maar of het gaat lukken................???? Dat kan waarschijnlijk alleen met jullie hulp erbij.

Roy, Bonechopper, Brute Force, Blue Bird en alle overige bekende schaalbouwers hier....... Ik zie jullie antwoorden graag tegemoet en hopelijk zien we deze kist de 19de in de lucht in Hulten.

Alvast bedankt mannen.

full

full

full

Mvg.Brian (Ook wel bekend als Helifreak 007)

Laatst bewerkt door een moderator:
Sow da's een mooi rompje!

Over het stretchen kan ik je geen advies geven want daar heb ik geen verstand van. Het lijkt me niet heel erg moeilijk, zeker niet met een torquetube. Kwestie van langere staartbuis, langere TT en gaan met die banaan. Alleen is dit geen off-the-shelf materiaal natuurlijk.

Wat natuurlijk het mooiste is aan een Trex600 is dat dat ding mooi vliegt op slechts 6S en daarmee ook economisch wordt. Alleen is deze romp m.i. nogal zwaar uitgevallen waardoor je stromen behoorlijk kunnen oplopen. Nou is mijn ervaring dat de piekstromen met name voor een beetje rondvliegen best wel meevallen.

Wat voor setup zou ik adviseren:
-Lagere headspeed dan standaard om de stroom lager te houden, zo tussen de 1400-1600 rpm op de kop
-Pas daarvoor je primaire tandwieltje, de pinion aan (op de motor dus)
-Zorg dat je tussen ca 75%-85% regelaaropening komt te zitten voor goed rendement

FF berekeningetje op los laten:
6Sx3,5Vx1650kv=34.650 rpm

De regelaar op 80%= 27.720rpm
Beginnen met 1500rpm headspeed, dan wordt de overbrenging 27.720/1500=1:18,84

Die overbrenging is er niet voor zover ik weet, max kan 1:17 bij de TRex600.

Rekenen we terug dan wordt de headspeed met 1:17 zo'n 1630 rpm.
Met 70% regelaaropening wordt de headspeed dan 24.255rpm/17= 1426rpm.

Dussss zou ik voor de motorpinion gaan waar je 1:17 mee kan halen en de regelaar op 75% governor instellen dan zit je goed.

Met een 5000mAh accu wordt je vliegtijd niet heel erg lang denk ik maar je kunt altijd nog een grotere kopen natuurlijk.

Hoor het wel als je vragen hebt, groeten, Marco.

Bedankt voor je reactie Marco,

Ja ik ben behoorlijk enthousiast met de romp. Het zijn vernieuwde versies gemaakt uit de mal van de Kavan Jetranger van vroeger. Deze worden door Kin van Smartmodel gemaakt en o.a. doorgeleverd aan RC Aerodyne.

RC Aerodyne zit nu ook in Duitsland en ik heb daar goede kontakten met Karsten Illig (de eigenaar). Hij heeft ervoor gezorg dat ik dit rompje heel snel geleverd kon krijgen. Er zijn tot nu maar 2 gemaakt in deze color scheme. Alleen de decals die meegeleverd worden zijn anders dan het echte model. Maar daar zijn ze nu mee bezig om de originele decals volgende week naar me op te sturen.

Dit moet het gaan worden:

full

Om terug te komen op de bouw.....Ik ben (zo slim) geweest om van tevoren een eigen cockpit te maken voor de romp met scheidingswand voor het mechaniek. Toen ik aan het bouwen was heb ik een Raptor 50 mechaniek gebruikt voor het passen en meten, wel rekening houdend ndat het mechaniek van een trex 600 langer is dan de Raptor. Zowel TREX 600 nitro (langst) als de 600 E verschillen hier in maat.

Maar ok, het het is nogsteeds mogelijk om mijn nitro mechaniek te gaan gebruiken,maar dan zal ik de scheidingswand moeten gaan aanpassen zodat het mechaniek iets meer naar voren kan in steken (in de cockpit). Dat heb ik dus liever niet.

Toen ik dit heb ondekt ben ik dan maar snel een 600 CF je kan gaan kopen (goedkoper) voor het mechaniek, want ik ga heb toch helemaal upgraden met alles aluminium later. Ik hou van bling bling op mijn heli's hahahaha.

Het strechen was een makkie. Ik heb daar al maanden verschillende research van gedaan op internet. Ik heb verschillende draadjes en test video's op You Tube gezien, om er zeker van te zijn wat wel en niet kan. Je zou natuurlijk nooit willen dat zo'n romp waar je maanden aan heb gewerkt in 1 klap foetsie is.

Uiteindelijk wordt er weinig verteld over de setups die men heeft gebruikt. 1ding is me wel opgevallen...... 6S kan ik maar vergeten, moet minimaal naar 10S-12S.

Ik heb nu een nieuwe motor Align 600XL (1650KV) / 11 pinion & Align 75A (Governer Mode). Ik heb deze maar te koop gezet, want met deze romp kan ik er niks mee. Verder is het ook zo dat ik 710 bladen heb, dus is mij ook verteld dat ik richting de 630KV moet gaan denken. Waarschijnlijk dus ook iets met de maingear moet doen en de pinion.

Al die berekeningen heb ik dus echt totaal geen verstand van, wel van vliegen :D. hahahaha

Ik moet eerlijk toegeven......dat ik 0,0 verstand heb van electro. Dus vandaar ook mijn oproep.

Vanavond komt er een forumvriend bij me langs die een Kontronik 30-12 heeft liggen van 530KV. We gaan een beetje passen en meten of het wel past in mijn mechaniek. Ik moet goed kijken wat ik met de vertanding ga doen om ze straks niet te strippen, want dan hebben we echt een groot probleem. Ik moet nog kijken als ik deze motor overneem, welk ESC ik ga gebruiken. Deze motor vraagd een 120-150A ESC volgens internet. Ik heb begrepen dat deze dan op 10S werkt. We gaan het wel zien.

De 600 Nitro die nu ook gestreched is met 690 bladen moet ik ook nog gaan test vliegen en de motor temperatuur/pitch/rpm etc.etc goed in de gaten gaan houden om geen vastloper te krijgen. Ja......het strechen is en blijft een expiriment, geheel op eigen risico:yes:.

Ook als er tips zijn voor mijn gestrechte Nitro heli, zie ik deze graag voorbij komen.

Hier wat foto foto's van hoe alles er nu een beetje uitziet. Heb nog een paar dagen voor Hulten en hoop hem vliegend te hebben....anders zal het jammer genoeg statisch worden.

full

full

full

full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie romp Brian, ziet er goed uit :cool:

Ik weet niet welke reducties beschikbaar zijn voor de TREX maar de combi met 10S en de 530kv motor en rekening houdend met het spanningverloop en een rendement zou ik dan in deze richting denken;

Reductie van 1:9 (gebaseerd op 1500RPM);

Max voltage: ((10*4,1*530)/9)*0,85)=2052rpm => 80%=1641RPM => 1500RPM=73%
Min voltage: ((10*3,0*530)/9)*0,85)=1500rpm => 80%=1200RPM =>1500RPM=100%
Gem voltage: ((10*3,7*530)/9)*0,85)=1852rpm => 80%=1481RPM => 1500RPM=81%

Hoevaal tanden heeft je maingear?

Wat stromen betreft, 120 to 150 ampere gaat hij niet trekken.
Ik weet niet wat je heli gaat wegen straks maar voor nu zou ik richting de 80 a 100Amp regelaar denken. Maar eerst de totale setup vaststellen alvorens een keuze te maken.

Succes!

Gr, Roy

Dankjewel Roy,

Je weet van me, ik doe mijn best uit mijn vroegere opgeboude ervaringen, met bouwen dan he ;).

Uhmmmm effe kijken.....dit zijn de specs in originele staat:

Tail Rotor:240mm(9.45 in)
-Motor Drive Gear:10T(11T optional)
-Main Drive Gear:170T
-Autorotation Tail Drive Gear:180T
-Tail Drive Gear:40T
-Drive Gear Ratio:1:17.0:4.5/1:15.45:4.5
-Weight(w/o main blade):1340g
-Flying Weight:Approx 3000g(6.6 lbs)

Hoofdrotorbladen zijn nu 710 en staart 105 en ik heb een 11T pinion hier liggen.

Ok qua ESC is er hier op het forum een 100A (Governer mode) van Align op het forum, maar ik het liefst wilde ik alles van het zelfde merk. Dus als ik voor de Kontronik motor ga dan wil ik ook een Kontronik motor.

Ook zit ik te denken aan een Hacker Electro Turbine motor setup, ik heb er goede verhalen over gehoord en zag een filmpje op You Tube van een EC 120 van Hirobo.......uhhhhh wat een geluid zeg:
Elektrische turbine A50-12L 8-polig - Elektromotoren helikopters, brushless - Conrad Electronic

Of Scorpion setup.

Dat is afhankelijk van wat jullie hulp hierbij is, want nogmaals ik heb geen idee over al die berekeningen, maar kan wel vliegen :D.

Laat ik het zo zeggen, met jullie berekeningen en technische achtergrond wil ik als piloot gem 7-9 (of meer:yes:) vliegtijd hebben zoals bij nitro in een romp. Dan ben ik echt super blij!!!!

Ok, ik zie jullie berekkeningen en advies verder tegemoet.

Gaat jouw Ecureuil ook vliegen de 19de???? Ik hoop van wel, want vorig jaar bleef ik alleen maar kwijlen aan die romp van je :D.

Gr.Brian

Laatst bewerkt:
Ik zou niet weten waarom je naar 10-12S zou "moeten". Ik heb idd zelf ook alleen maar 10S setups in bedrijf maar ik heb ook meerdere zware 6S heli's goed zien vliegen. En wie zegt dat je een 120A ESC nodig hebt? Internet is geen goede raadgever met al dat "3D" gedoe dat kan ik je uit eigen ervaring wel delen. Ik vlieg zelf met mijn 5kg zware Star-Ranger met een ICE85HV en die is niet boven de 50A piek te krijgen en dan vlieg ik stevig door. Het lagere toerental is hierin een grote speler.

Stel je gaat naar 10S wat voor motor heb je dan nodig?
Uitgaande van de max. overbrenging van 1:15,45 van de Trex (170 tands hoofdtandwiel Roy dus je kunt niet naar 1:9) en een headspeed van 1500rpm heb je een motortoerental nodig van 23175rpm. Met 10Sx3,5Vx0,75 kom je dan op een kv van ca 880.
Met 12S zou dit dan ca 735kv moeten zijn.

Ga niet liggen haasten om voor de RCH meeting te kunnen vliegen, dat geeft aanleiding voor een ramp. Ook daarin eigen ervaring...

Aha, 170T dus, dan ga je 1:9 zeker niet halen inderdaad.
Als 1:15,45 dus max is zoals Marco al aangeeft dan kan je de getallen terugrekenen.
Conclusie voor nu is dus dat de 10S bij die 530kv motor het niet gaat worden voor je.

Ga nu eerst puzzelen met deze getallen en probeer tot een setup te komen.
Van daar uit kan je verder gaan denken. Je totale vlieggewicht begint dan ook een beetje in beeld te komen en van daaruit kan je na gaan denken over je vliegtijden.

Mijn Ecureuil vliegt nog (steeds) niet. Het project heeft een paar maandjes praktisch stilgelegen door andere acitiveiten maar is nu weer volop in aanbouw.

Ik heb alle componenten in huis en ben bezig met de afbouw en plaatsing van alle onderdelen. Binnenkort zal ik weer een update plaatsen.

De meeting in Hulten heb ik tot mijn grote spijt moeten afzeggen. Daar baal ik stevig van maar ik heb helaas geen keuze.
Naast het bekijken van alle prachtige helis en projecten had ik ook graag met jullie ervaringen uitgewisseld, ook over o.a. afstellingen voor de maiden van mijn eigen machine.

Hopelijk volgend jaar beter.

Zoals gezegd haast je niet om de kist vliegend te krijgen in Hulten. Haast en modelbouw leidt nooit tot iets goeds.

Gr, Roy
P.s. bedankt voor je compliment ;-)

Hoi,

Ik ben momenteel ook bezig met een ombouw van de trex 600 nitro naar een electro maar heb de zelf de scorpion 4025-630 motor hiervoor genomen en ga met een 12S pakket en de CCV 85HV vliegen. Nu zie ik dat jij zomaar 690 bladen op de heli hebt gemonteerd wat voor gevolgen heeft dit voor het amperage ik wilde zelf al de 600 bladen vervangen voor de 620 omdat naar weten 690 bladen teveel de motor gaan belasten of heb ik dit mis?

Mijn overbrengen is van 170 naar een 11 tands en de romp met heli zal over de 5kg gaan wegen.

Je hebt je keuze redelijk goed gemaakt zo, maar je regelaaropening zal wat meer moeten zijn.

FF terugrekenen met je 11T pinion geeft een regelaaropening die ca. 88% zal moeten zijn om 1500 rpm op de kop te halen.
Dit toerental wordt een beetje laag voor 600 bladen i.c.m. je totaalgewicht, dus iets grotere bladen is m.i. zeker aan te raden. Je amperage zal waarschijnlijk gelijk blijven of lager worden met grotere bladen omdat je dan een beter totaalrendement hebt.

Marco.

Hoi,

Ik ben momenteel ook bezig met een ombouw van de trex 600 nitro naar een electro maar heb de zelf de scorpion 4025-630 motor hiervoor genomen en ga met een 12S pakket en de CCV 85HV vliegen. Nu zie ik dat jij zomaar 690 bladen op de heli hebt gemonteerd wat voor gevolgen heeft dit voor het amperage ik wilde zelf al de 600 bladen vervangen voor de 620 omdat naar weten 690 bladen teveel de motor gaan belasten of heb ik dit mis?

Mijn overbrengen is van 170 naar een 11 tands en de romp met heli zal over de 5kg gaan wegen.

Hallo hier ben ik dan weer,

Allereerst bedank ik jullie dat dit draadje met reacties loopt.

Marco, ik heb mijn verstand gister avond inderdaad op nul gezet om niet te gaan lopen haasten voor de Meeting om hem vliegend te hebben. Haastige spoed is zelden goed.Zeker in de vliegwereld algemeen.

Als je naar Aircrash Investigations kijkt, dan zijn 9-10 rampen het gevolg van fouten van de piloot. Meestal overhaast dingen doen of belangrijke dingen over het hoofd zien.

Ik denk dat het in onze hobby i.d.d. is.

Als hij daat statisch staat zal hij ook bewonderd worden.(hoop ik :D.) Vorig jaar moesten we ook Roy zijn kist op deze manier bewonderen en ik heb er zeker van genoten. Natuurlijk zien we Roy hopelijk dit jaar wel in de lucht, ik kan niet wachten om die "Ecu" te zien zweven.

De situatie is als volgt:

Marco Ladage (viend van het forum) die kwam gister effe een bakkie doen bij mij en heeft hier een kist achter gelaten met allerlei spullen die ik mag uit proberen.

Nogmaals, mijn strech gebeuren is en blijft op eigen risico natuurlijk, want het is geen off-the-shelf materiaal . Dus ik accepteer dat dit een expieriment is en blijft.

Ik heb genoeg video's gezien van gestrechte 600 op You Tube. Zowel dat ze 3D ermee vliegen (zal ik toch niet doen) en voor het AP vliegen schijnt het stabielier te werken bla bla bla. In ieder geval ze VLIEGEN GOED!!! Nu nog de mijne :D.

Er wordt niet overal verteld over de gebruikte setups. Heb wel uit een 10S en een 12S filmpje wat informatie kunnen krijgen.

Ik hier liggen van Marco Ladage: 2x 5S 5000 pakketten (nieuw)
1x set 690 MAH bladen (ook passend qua
dikte etc. de 600 kop)
1x Kontronik 30-12 motor (510KV) werkend op
10-12S (zal aangepast moeten worden in mijn
frame, want de motor is erg breed met dikke as)
1x Robby Roxxy Regelaar 75A (10S)

Mijn spullen: 1x setje Thunder Tiger 710 bladen
1x Zippy 6S 5000
1x Align 600XL (1650KV) motor + 11T pinion (in de verkoop)
1x Align RCE-BL75G 75A ESC (Governer mode) (in de
verkoop)

Om terug te komen bij jouw Marco (Bruteforce), ik zoek absoluut dus geen info over het 3D gebeuren. Ik ben en blijf een schaalvlieger in hart en nieren ;). Ik zoek dus alleen info over strechen en setups.

Dat strechen heb ik keurig netjes gedaan, maar nu.................:confused::rolleyes:

Ik ben al erg blij dat jullie vanuit achter de PC mij op deze manier helpen mee te denken en te berekenen, want ik heb er echt geen verstand van. Viva El Internet!!!

Gezien ik die 2x 5S 5000 heb gekregen, wil ik dan toch gaan werken aan een 10S Setup en mijn 6S 5000 Zippy koppelen met een 4S 5000, dan heb ik meteen 2 accupacks. Zeg ik dit wel wel goed???:rolleyes:

Dus laten we nu de berekening gaan maken van wat voor motor en ESC het gaat worden en eventueel aanpassingin aan de vertandingen/pinion. Op basis van 710 bladen en of 690 bladen.

Dan is er nog iets......Mijn 600 nitro staat hier ook netjes gestreched bij.....maar zal het een ramp worden met 690 of 710 bladen op een 600 3G setup??? Mijn motor is een Redline 53 in combinatie met een MP5 uitlaat (moet nog wel eerst ingevlogen worden met gewone 600 bladen natuurlijk)

Zo'n gestrechte heli ziet er wel mooi uit moet ik zeggen :yes:.

Nu heb ik een filpje gezien van een 600 Gasser gestreched, dus geen nitro, dus wat is wijsheid? Kan mijn motortje dat wel aan???? Moet ik iets aan mijn vertanding doen???

Ik wacht jullie reacties even af.....

Gr.Brian

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ja Ed, dat zijn ook de vragen waarmee ik mee zit :confused:, vandaar dat ik ook een hulp kreet heb uitgeroepen ;).

Ik dacht dat je alleen met Vario vloog. Zag je filmpjes op You Tube ;)

... en mijn 6S 5000 Zippy koppelen met een 4S 5000, dan heb ik meteen 2 accupacks. Zeg ik dit wel wel goed???:rolleyes:
Dat kan, 4S+6S=10S. De spanning mag varieren maar de capaciteit niet, en liever ook de c-rating niet.
In serie gekoppeld vormt het één accu, en door het geheel loopt dezelfde stroom.

Als je verschillende capaciteiten zou gebruiken dan zou de kleinste maatgevend worden.
Mijn voorkeur zou zijn gelijke packs gebruiken in alle opzichten, maar feitelijk kan het.

Een andere reden om gelijke packs te gebruiken is zwaartepunt.
Beide packs zijn straks 10S maar hebben een verschillend zwaartepunt.
In een schaalheli heb je in principe een vaste opstelling van je accu's, uitgelijnd op het zwaartepunt. Met deze verschillende configuraties zal je dat ook variabel moeten maken en dat wil je liever niet.

Gr, Roy

Aha Roy,

Ok......ik begin het electro vliegen en setups een beetje te snappen nu dankzij jullie hulp.

Nog een week te gaan voor de meeting...Ik denk dat ik dinsdag weer wat spullen erbij ga kopen. Ik denk niet de maiden zal gaan lukken voor Hulten,want er is nog een hoop te doen. Dus we zullen het wel zien...

Ik ga me maar verder bezig houden met de bouw en het testvliegen van de streched 600 nitro.

Hoi Brian,
Zie mijn reactie van 9 juni, de strekking van het verhaal is dus dat je een motor nodig hebt met ca 880kV (10S) en je met de spullen die je nu hebt niet uit de voeten kunt ongeacht welke bladen je gaat gebruiken.

Gaan we even terug naar de mogelijke 6S setup... als je de laatste ROTOR leest dan vliegt daar een ruim 5kg zware 5-blads Hughes500 met slechts 6S zijn rondjes prima. Ik heb gisteren bij Albertino zijn electro SkyFox mee gemaidened (te zien op Hulten as zondag). Deze is omgebouwd dmv mijn (PoweRotoR) kit met Align 700MX motor. Deze 5kg 12S heli trekt volgens de logger max 32A piek bij rustig rondvliegen. Als je voor het gemak aanneemt dat bij 6S de stromen ruim verdubbelen dan zou je met een 100A regelaar nog steeds heel goed uit de voeten kunnen.

Je hebt nu een paar keer de berekening voorgedaan zien worden dus leef je uit. Voor backup sta ik tot je beschikking.

Groeten, Marco.

Ik hier liggen van Marco Ladage: 2x 5S 5000 pakketten (nieuw)
1x set 690 MAH bladen (ook passend qua
dikte etc. de 600 kop)
1x Kontronik 30-12 motor (510KV) werkend op
10-12S (zal aangepast moeten worden in mijn
frame, want de motor is erg breed met dikke as)
1x Robby Roxxy Regelaar 75A (10S)

Mijn spullen: 1x setje Thunder Tiger 710 bladen
1x Zippy 6S 5000
1x Align 600XL (1650KV) motor + 11T pinion (in de verkoop)
1x Align RCE-BL75G 75A ESC (Governer mode) (in de
verkoop)

Dus laten we nu de berekening gaan maken van wat voor motor en ESC het gaat worden en eventueel aanpassingin aan de vertandingen/pinion. Op basis van 710 bladen en of 690 bladen.

Back