Help bij bouw Wiesel

• Topicstarter Topicstarter DeclerckHelp
  • Startdatum Startdatum
D

DeclerckHelp

Guest
Hallo iedereen

Ik heb al een forum gelezen en bestudeerd. Namelijk het bouwen van een wiesel. (Jaren 70, met een paar pagina's info)

Alleen ben ik er niet veel slimmer van geworden.

Wat heb je nu echt nodig om je boot te laten draaien?
(motor, zender, ontvanger...)

Natuurlijk heb je een motor nodig, roergarnituur + servo, scheepsschroef compleet...

Maar van de elektronica weet ik niets. Ook, hoe moet je de roergarnituur waterdicht maken en de scheepschroef, hoe maak je die ook waterdicht?

Graag wil ik wat hulp van jullie!

Alvast bedankt

Groeten
Declerck

Het is dat wat ik bekeken heb. Maar waar kan ik die graupner spullen vinden en krak hetzelfde gaat niet zeker?

En waarom heb je 2 servo's nodig? 1 voor het roer is toch genoeg?

Ik ga vanmiddag eens naar een modelbouw center. Hopelijk is het open, normaal wel... Maar het is vakantie.

Hopelijk kunnen ze mij verder helpen.

Dan begin ik met het bouwen van een wiesel!

Het is dat wat ik bekeken heb. Maar waar kan ik die graupner spullen vinden en krak hetzelfde gaat niet zeker?

En waarom heb je 2 servo's nodig? 1 voor het roer is toch genoeg?

2e servo werd/word gebruikt als je een mechanische regelaar gebruikt.
Als je een electronische regelaar koopt heb je inderdaad aan 1 servo genoeg.

Modelbouw winkel kan je met alles wel helpen verder.

Ik ben net eens bij een modelbouw winkel langsgegaan! Maar veel verder hebben ze me niet kunnen helpen!

Wat ik moet doen, zeggen ze:
motor verbinden met de elektronische regelaar, dan op de batterij aansluiten. De servo met het roer verbinden en die ook aansluiten op de batterij en alsnog ook de ontvanger er op aansluiten! Hoe ga ik dat doen?

hallo

het past maar op 1 manier
je hebt je ontvanger en daar sluit je de driepolige stekker van je regelaar op aan (meestal zw.ro.wi. of br.ro.ge.)
dit doe je ook met de servo stekker
aan je regelaar zit een witte stekker (als het juist is)deze gaat naar je accu
zwart op de - rood op de +
wel kijken of de regelaar de accu spanning aan kan (handleiding lezen)
heb je BV een accu van 12 volt en je regelaar kan maar 7.4 aan dan is het rookplum en de kliko in

dan zijn er aan je regelaar nog twee draden over en deze gaan naar je motor (dit als je een brushed motor hebt)

anders zijn er nog drie draden over en dan gaan deze naar de motor

zet je nu je zender op en je sluit je accu aan dan zou de zaak moeten werken
zit je roer waar je de gas wil hebben dan beide kabels omwisselen in de ontvanger

hopelijk heb je der iets aan

gr raf

Ik snap het niet helemaal!

Maar ga eerst mijn boot bouwen en proberen een oude open te vijzen! Weet niet of dat gaat lukken, want heb het al geprobeerd en het zit moer vast!

Als jullie soms een tekening ervan hebben! Wil je die dan a.u.b posten?

Even duppelposten! Hopelijk mag dit, want het is een nieuwe vraag.

Hier zie ik een hele mooie regelaar van 40€, hier de link: http://www1.conrad.be/scripts/wgate/zcop_be3/~flNlc3Npb249UDkwX0JFX0IyQzpDX0FHQVRFMDQ6MDAwMC4wMGQ0LjI2ZDdjMjQzJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT00MTkwMjM5MDI3====?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=BE&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=elektrische+regelaar&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=&regisseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=25>(Moet je even klikken op de elektrische regelaar van 39.99€)

Graag zou ik hier een elektromotor 540 serie op aan sluiten en dan nog een kleine servo voor het roer (suggesties?) en dan ook nog een batterij, hier heb ik er eentje liggen 7.2 volt, 650mAh (Ni-Cd). Weet niet of dit een goede is!

Hopelijk kunnen jullie helpen!

Kunnen jullie ook nog even zeggen hoe ik daar dan de ontvanger moet bij plaatsen, want ik zie daar geen plaats voor.

Laatst bewerkt door een moderator:
Welke accu zou ik dan moeten hebben?

Het is omdat die accu nog komt van een andere boot! Dus dacht, die gaat hier ook wel werken :p.

wiesel

full
full
full
full
full
full
full

Hallo Iedereen (Roel)

Heb je soms ook bouwtekeningen? Ik heb je al een bericht gestuurd! Wacht nu nog alleen op een antwoord.

Uit wat heb je het gemaakt? Er staat veel dat je het uit balsa moet maken. Maar kan het ook uit aluminium, 1mm of 2mm? Of wordt het dan te zwaar?

Groeten
Declerck

?????
Bouwtekeningen staan in het draadje dat ik linkte en werden je ook al in je andere draadje aangeboden.
Hoe wil je dit uit aluminium maken, beschik je over de nodige gereedschappen/machines om aluminium te verwerken?

Dat weet ik! Maar niet alle onderdelen staan erop!

Ga het proberen laten te zagen door m'n pa, volgende week. Eens kijken of het lukt! Hopelijk wel, dan bouw ik hem wel in hout.

Normaal zou mijn pa dat wel in aluminium kunnen maken, maar ik heb niet de middelen, hij wel.

Ook zou ik het dan wat anders maken dan dat daar staat, omdat je dat normaal kan je alles vast lassen, moet toch wel voldoende zijn?

Ik heb zelf een Wiesel gebouwd toen ik een jaar of 13/14 was, gebaseerd op het originele artikel van Willi Senff, dus ik kan je verzekeren dat dit wel degelijk voldoende informatie bevat.

Als jouw vader een Wiesel uit 1mm aluminium in elkaar kan lassen, zonder dat deze zo krom trekt als een banaan, is het een van de beste lassers van Nederland. En als jij denkt dat het dan nog nodig im om e.e.a. "na te solderen" weet ik genoeg om te durven beweren dat je niet veel kaas hebt gegeten van het bewerken van aluminium.

Als ik je een tip mag geven: accepteer het aanbod wat je in je andere draadje hebt gekregen (een bouwpakketje laten laseren) en probeer eerst dat eens tot een goed einde te brengen.

Zal het wel uit hout gaan maken, moet ook wel lukken... 'k Zal het wel zien :p.

PS: heb een bericht gestuurd naar die persoon, maar nog niets ontvangen. Kost 25€ voor alleen de dingen die op de tekening staan en dan nog de verzendkosten? Wat vinden jullie van die prijs?

Kan ik met de totaalkost (servo etc) een hele mooie boot (bouwpakket) kopen met alles erop en eraan.

Bouwtekeningen kan ik nu niet doorsturen dan zou ik ze in moeten scanen en dat lukt bij ons niet zo goed. Maar waarom zou je de boot van alleminium willen maken. de bouwbeschrijving die je hebt is heel duidelijk en het is ook niet zo'n moeilijk te maken boot. Volgens mij denk je veel te moeilijk, als je nog meer foto's wil kan ik ze door sturen

groetjes roel

Back