Help! Blanke lak lost verflaag op! Volvo FH12

Hallo Deskundigen,

Dit is de eerste keer dat ik een bericht plaats, ik hoop dat er iemand is die mij tips kan geven...

Ik heb mijn volvo FH12 compleet in de kleuren van vd Bosch uit erp geverfd. Nadat ik alle decals heb gemaakt en aangebracht, wilde ik de boel voorzien van een laag blanke lak. Je raadt het al: De onderliggende verf wordt opgevreten door de blanke lak.

Ongetwijfeld is dit onderwerp al een keer behandeld, echter kreeg ik het niet gevonden.

Nu zijn mijn vragen:
- Wat is er fout gegaan/'hoe had ik het kunnen voorkomen?
- Hoe kan ik de schade nu netjes herstellen? Spiegels en zonneklep e.d. zijn al gemonteerd.

Ik heb uitsluitend verf gebruikt uit de modelbouw shop, geen extra primers of iets dergelijks.
Het is ook zo dat niet alle verf is opgelost, er zijn plekken bij die gewoon netjes intact zijn gebleven.

(Tijdens het bouwen heb ik foto's gemaakt, die komen nog in een bouwverslag. Ik wilde alleen geen half verslag plaatsen.)

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen.
Alvast bedankt,

Groet Freek

Als je foto`s post kunnen misschien andere mensen tips geven.
Wat voor soort verf heb je gebruikt welke basis waterbasis of terpentine basis.
En hoe heb je gelakt, 1 keer of gelijk meerder keren?

Ik heb zojuist foto's gemaakt, ik hoop dat het e.e.a. duidelijk genoeg is.
Zowel de blanke lak als de verf is van humbrol, gewoon op terpentine basis.
Ik heb meerdere keren gelakt, tussentijds natuurlijk goed laten drogen.
Het is wel met de kwast gedaan, alleen de rode vlakken onder de ramen zijn gespoten. De gele kleur was niet verkrijgbaar in spuitbus.

Ik hoop dat iemand tips heeft.
Groet

Mmm, ik kan geen foto's bijvoegen...

Beste Henk,

Hieronder een filmpje met handleiding hoe je foto's in het forum kunt plaatsen (voor de duidelijkheid even dubbel aanklikken, dan krijg je het wat grotere volledige youtube beeld):

Let op, als je foto's meer dan 800 pixels breed en/of hoog zijn moeten ze teruggebracht worden naar maximaal 800 pixels. Als je voor het opslaan van foto's op het internet gebruik maakt van een forum album, dan moet je de foto's eerst met een daarvoor geschikt programma terugbrengen naar maximaal 800 pixels. Als je gebruik maakt van ImageShack dan kan je bij het uploaden aangeven dat de foto's teruggebracht moeten worden naar 800 pixels.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dit ook voorgehad ;) is er toevallig geen verf die onder de humbrol verf zit?
Bij mij was er verf aanwezig onder de revell verf en toen ik deze wou overspuiten met Motip verf begon die ook te reageren ;) na het met cellullose thiner proper te maken tot op de plastic was het weg bij mij ;)

Nee, er zit geen andere verf onder de humbrol.
Ik heb direct met deze verf geschilderd en dan meerdere lagen na elkaar.

Ik heb vandaag navraag gedaan bij de modelbouwzaak en gebrainstormd met mijn collega. Ik kan eigenlijk niets anders bedenken dan:
1. Dat de ondergrond niet genoeg ontvet was, omdat de lak plaatselijk aan het oplossen was en niet over het hele model. Het was ook niet specifiek met 1 kleur aan t oplossen.
2. Dat de verschillende lagen te kort op elkaar zijn aangebracht, waardoor de lagen niet voldoende kans krijgen om te drogen.

Ik ga nu de beschadigde plekken opnieuw schuren en lakken. Uiteraard goed ontvetten en desnoods 2 dagen wachten tussen de verschillende lagen. Ik hoop dat het dan wel lukt!:yes:

Ik zal updaten als het gelukt is!

Groet Freek

Even een update:

Afgelopen week heb ik de boel bijna kaal geschuurd en opnieuw met een penseeltje gelakt. Tussen elke laag heb ik een dag, soms 2 dagen laten drogen. Voor elke nieuwe laag heb ik ook weer ontvet met een sopje.

Zojuist weer blanke lak er overheen... En jawel hoor, hij begint weer af te bladderen! :mad:
Het is wel stukken minder als de eerste keer, maar toch!

Ik heb de blanke lak stof droog laten worden en gelijk met schotch brite en water geschuurd, zo heb ik de ergste zwellingen weer direct weg kunnen halen. Morgen weer een poging...

Iemand nog een idee hoe ik het kan voorkomen?:confused:
De gebruikte verfsoorten staan in de berichten hierboven vermeld.

Alvast bedankt,
Groet Freek

blanke lak lost op

waarom ontvetten met een sopje,het beste middel om te ontvetten is nog steeds ammoniak.In een wasmiddel ziiten altijd stoffen die op het opper vlak achter blijven,of men moet met veel water afspoelen.
vr.gr.adrie

Afwassen met een sopje is eigenlijk de manier die hier overal het meest geopperd wordt, vandaar.
Ik heb het model ondertussen opnieuw gelakt en bestickerd. Ik ga er niet meer met blanke lak over. Ik durf niet...

Bij mijn volgend project ga ik zeker proberen te ontvetten met ammoniak.
Bedankt voor de reactie.
Groet Freek

beter afwassen met warm water, ik heb ook al gehoord dat bv dreft een filmlaag achterlaat op het model waardoor het een ramp wordt om te schilderen.

Ik ga bij het volgende project jullie tips proberen, ik heb nu alles zover weer hersteld en opgebouwd. Ik ga nu niet meer het risico lopen dat het fout gaat, geen blanke lak dus deze keer.;)

Allemaal bedankt voor het meedenken en ik zal binnenkort een verslag posten.
Groet Freek:D

beter afwassen met warm water, ik heb ook al gehoord dat bv dreft een filmlaag achterlaat op het model waardoor het een ramp wordt om te schilderen.

@ Seeyah, dit probleem ga ik nader onderzoeken of enige waarheid er in zit. Volg het bouwverslag hier voor mijn bevindingen en alle feedback is welkom!

Allemaal bedankt voor het meedenken en ik zal binnenkort een verslag posten.
Groet Freek:D

Het is netjes geworden zo, complimenten en bedankt voor de foto's.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back