Help "C.G." punt Robby woody

Na een redelijk snelle ruw bouw van de Robbe Woody en relatief weinig problemen, ben ik aangekomen bij het uitbalanceren van deze mooie zwever....
Servo's er in......
Accu er in......
Ontvanger er in......
Balanspunt uitgemeten, zwever ophangen , en afwachten...
Het staartstuk lijkt gemaakt van lood, als een speer valt de staart naar beneden !
Nou is dit niet m'n eerste zwever en dus zal het toch niet aan mijn bouwkunsten liggen ?
Nou had ik gedacht om er (eventueel) een gemotoriseerde zwever van te maken, en dus dacht ik stop de speed 600 er eens in even kijken wat de neus doet !
Zwever weer opgehangen, ......... en weer gaat de staart als een speer naar beneden !
Voor de gein en uit frustratie een extra accupack in de neus en ziedaar... in balans !!!!!!!!!!

Resten mij nog enkele vraagjes....
Zijn er onder jullie mensen die soortegelijke ervaringen hebben ?
Misschien wel met hetzelfde bouwpakket van de firma Robbe
Is het verantwoord,toegestaan.mogelijk,noodzakelijk,verstandig,...om dit gewicht om te zetten in lood en in de neus te proppen ?

graag uw hulp.

gr Gert

Dag Gert,

Zijn er onder jullie mensen die soortegelijke ervaringen hebben ?

Ja, en het is een van de redenen waarom ik niet van bouwpakketten hou en nu alleen nog zelfgetekende zwevertjes maak. Ik heb nooit anders meegemaakt dan dat er veel balanceerballast in moet. Op deze manier blijft er van lichtgewicht bouwen niet veel over. De meeste pakketten hebben te zware staarten/ stabilo's. Alles is 'bombenfest' en dat moet ook wel, want met hoge gewichten krijgen foute landingen (tell me!) een nogal destructief tintje....

Is het verantwoord,toegestaan.mogelijk,noodzakelijk,verstandig,...om dit gewicht om te zetten in lood en in de neus te proppen ?

Je zult inderdaad wel moeten zorgen dat het CG op het punt ligt dat de tekening aangeeft. Lood is het aangewezen goedje omdat je dit lekker voorin kunt krijgen en zodoende zo min mogelijk hoeft te gebruiken. Zorg wel voor een beetje schokdemping en/of fixatie want grote bonken ballast hebben weleens de neiging tot excursies.

Wat wordt je vleugelbelasting na balanceren?

Groet,

Peter

Hallo Peter

Ik weet niet wat de vleugelbelasting is na het balanceren :?:
Ik weet wel dat ik eerlijk gezegd te vroeg geschreeuwd heb wat het gewicht betreft wat ik moest aanbrengen... :oops:
Ik heb een DG300 waar nog meer aan lood inzat dus eigenlijk maakt het me niet zo veel meer uit.... hij gaat er wel om vliegen denk ik :lol:

Voorlopig zal er van het vliegen met de Robby Woody wel niet veel komen, want ik heb net de nieuwste kreatie van Robbe aangeschaft de Robbe Freewind.
dit is een prachtige 2,20m electrozwever die zaterdag j.l zijn eerste indrukwekkende vlucht heeft gemaakt ! :D

anyway.....thanks ( alsnog ...voor je reactie....)

groeten Gert

Back