Help deze herintreder svp

Ik ben opnieuw begonnen

na 20jr pauze is er veel veranderd.

toen ik jong was deed ik maar wat. Via een club zal ik een brevet gaan halen, eerst een zweefbrevet en vervolgens een motorbrevet.

Maar, ik heb inmiddels dus een zweefvliegtuig, maar… om er een beetje mee te kunnen vliegen zal ik moeten opvoeren. (Of een ander toestel kopen)

Dit zijn de huidige specs
ESC 20A
2212-2650kv
Servo’s 4x9g
7.4v 1300mAh

Wat is wijsheid, want met deze specs kan ik bij windkracht 4/5 amper 4min vliegen… en dat schiet niet op.

Kan ik nog eea ‘opvoeren’ ?

Afhankelijk van welke zwever je hebt, is 4-5 Bft vaak al op het randje.
Als je veel motor assistentie nodig hebt (om terug boven je startplek te komen) dan is je toestel aan de lichte kant, of domweg niet geschikt (te maken) voor het vliegen in veel wind.

Groeten, Jan.

Wat pompebled hierboven schrijft is een belangrijk punt. Is het model wel geschikt voor dergelijke windkrachten?
Daarbij is de tijd die je nu kunt vliegen niet zo gek met zo'n kleine accu. Als je langer wilt vliegen zal je een accu moeten gebruiken met een grotere capaciteit. Denk dan aan een 2200mAh of zelfs 3300mAh. Probleem is alleen, past zo'n grotere accu wel in je model?
Een ander "probleem" is de motor. Die motor draait met een behoorlijk hoog toerental. Dat houdt ook in dat je een vrij kleine prop hebt. Het is een beter idee om een motor te gebruiken die duidelijk langzamer draait met een grotere prop er op. Dat is veel efficiënter dus kan je er langer mee vliegen.
De motor die je nu hebt heeft een kv waarde van 2650 en dat is knap hoog. Die motor zal bij normale belasting rond de 15000rpm willen draaien. Dat is knap snel.
Een motor met een kv van 1200 (misschien 1500) is veel beter geschikt. Die zal met een 2S LiPo rond de 7000rpm (8900rpm) willen draaien. Daar kan een grotere prop op en die hebben per definitie een hoger rendement.

een zwever moet je niet opvoeren.
Kat en muis.
motor sterker, ding gaat raar vliegen. domp klopt niet meer etc.
pas je dat aan, moet je gaan versterken. je komt immers ook harder door de bocht...
op het eind heb je een ding wat met 200 voorbij komt, klappen de vleugels uit elkaar omdat ie daar niet voor bedoelt was.

gezien je specs, vermoed ik dat je een schuimzwever hebt?
zo ja, schuim en een goede windkracht 3 is al niet zo'n lekkere combinatie.
laat staan een schuim zwever en windkracht 4.

Ga ff bij de club langs.
overleg wat je moet hebben / wat zij gewend zijn.
in mijn club bijvoorbeeld weten we op voorhand al dat we veel wind op het veld hebben.
ga je schuim vliegen, heb je dus wat vaker dat je niet kan vliegen, of wat vaker wat zweterige oksels.
hout is daar meestal beter mee. maar schuim is wat vriendelijker voor beginners.
maar dat weet men in de club het beste.

die zeker niet opvoeren...
door de hoge plaatsing van de motor, krijg je hele rare effecten als daar opeens 2x zoveel kracht op wordt uitgeoefend.

Ik wilde eigenlijk een Easystar 2 of 3 maar die waren lastig leverbaar.
Leg uit: Als ik zoek op Easystar, dan vind ik een heleboel, variërend van kits, waar je alles nog bij moet kopen, tot RTF, waar alleen een accu en/of een zender bij moet...

Voor het geld van een FMS Easy Trainer 1280 v2 had ik liever zoiets genomen:

https://www.banggood.com/nl/Volante...utm_campaign=cceng-caxx-bg-qh-20250311&ad_id={{ad.id}}&gad_source=1

Nadeel, is de prop op de neus, maar een Easytrainer kun je ook rechtop in de grond zetten...

Groeten, Jan.

Ik heb het idee dat je met opvoeren eigenlijk bedoeld: grotere accu plaatsen met langere vluchtduur.

Dat kan maar beperkt denk ik.

maar misschien is er wel een geschikte 2s 1800 mah te koop zodat je nog even 2 minuten extra kan vliegen of iig 2 accu's kopen!?

Dan is een club ook wel handig als je een lader hebt op 12 v kan je op het veld weer laden.

Leg uit: Als ik zoek op Easystar, dan vind ik een heleboel, variërend van kits, waar je alles nog bij moet kopen, tot RTF, waar alleen een accu en/of een zender bij moet...

Voor het geld van een FMS Easy Trainer 1280 v2 had ik liever zoiets genomen:

https://www.banggood.com/nl/Volante...utm_campaign=cceng-caxx-bg-qh-20250311&ad_id={{ad.id}}&gad_source=1

Nadeel, is de prop op de neus, maar een Easytrainer kun je ook rechtop in de grond zetten...

Groeten, Jan.

nu is er weer voldoende..

6mnd geleden was dat anders..

Ik heb het idee dat je met opvoeren eigenlijk bedoeld: grotere accu plaatsen met langere vluchtduur.

Dat kan maar beperkt denk ik.

maar misschien is er wel een geschikte 2s 1800 mah te koop zodat je nog even 2 minuten extra kan vliegen of iig 2 accu's kopen!?

Dan is een club ook wel handig als je een lader hebt op 12 v kan je op het veld weer laden.

Het idee was om de motor van een Bixler erin te plaatsen. Iets meer power zodat sneller boven bent.

De Easy trainer is qua constructie en uitvoering ietwat onhandig. Het waait in Nederland....

qua opvoeren, je zou ff moeten kijken hoe warm de motor en regelaar wordt.
kan zijn dat er nog een wat zwaardere prop op kan. 1 maat diameter of 1 maat spoed kan al een hoop schelen

Back