help,durf mn hirobo 30 size nitro niet te starten

• Topicstarter Topicstarter smartace
  • Startdatum Startdatum
tja, het lid worden van een club betekent als beginner dat je ervaring opdoet en veel kan vragen/ leren van ervaren mensen met kennis ter zake.
een volgend aspect hiervan is dat men de sociale gezelligheid heeft, het lust vor het oog om uren naar modelvliegende tuigen te kijken en de eventuele vriendschappen die kunnen ontstaan.
De dag van vandaag wil iedereen heli vliegen, 20 jaar geleden toen ik ermee begon waren er alleen 50 - 60 - 90 size heli's, toen lag de drempel om er eentje kopen (hoge kostprijs) veel lager voor velen.
om wild te gaan vliegen als beginner nog minder, ik herinner me dat een heli nog pakken duurder was of nu.
Ze worden zo goedkoop dat iedereen zich over de drempel laat halen er eentje te kopen.
het vliegen echter is er op de jaren niet makkelijker op geworden, een status quo zeg maar.
Vandaar dat ik het aanmoedig om als absolute beginner lid te worden van een club en te volharden in het feit dat heli vliegen een persoonlijke zaak is inzake talent, sommige hebben veel talent, anderen minder en doen er langer over.
Het blijft een zaak van vallen en soptaan.
Dat vallen is al een pak minder als je onder begeleiding vliegt.

precies maar dat is nu juist het probleem bij de meeste clubs...
ze willen geen nieuwe vliegers (lees onervaren vliegers).
andersw as ik al vanaf dag 1 lid geworden in een club nabij, om maar even geen namen te noemen.
helaas dus heb ik het me tot op heden alles zelf geleerd met schade en schande ( meer schade hah) maar goed...
ik noem mezelf nog echt geen top vlieger maar ik kan wel vliegen, althands wel met de heli, maar mn vliegtuigje durf ik nog niet haha
maar goed ontopic..
het blijft lullig zo voor de echte mensen die echt willen vliegen en echt willen leren.
en ja, de blijft de andere groep houden de mensen die gewoon aankloten en de mensen die voor elke wissewasje bij je staan.
mijn tip!:
geef iedereen een kans en pleur de rotte appels er gewoon uit.
zo heeft ieder een kans erop en blijven de echte mensen die wel willen over.
...
anders...
ADMIN MAG IK FF SPAMMEN????

........;-)

dat is nou ook net de reden waarom ik niet meer bij clubs wil gaan, je hebt altijd ego's die het meestal winnen van andere clubleden die wel voor beginners openstaan.
Bij mijn vroegere club werd ook neergekeken op nieuwe starters en hadden ze meer kritiek dan hulp klaarstaan.

Ik vind dit een hele interessante discussie eigenlijk! :)
En krap mezelf een beetje op mijn kop waar deze te plaatsen / op te splitsen, hoort hier eigenlijk niet thuis....
Want we hebben het over clubs, persoonlijke ervaringen van heli freaks etc.
Mag best eens gehoord worden (zolang het alle kanten op netjes blijft natuurlijk ;) ).

Als een club geen ervaren (heli)piloten in huis heeft kan ik het me goed voorstellen dat ze liever eerst 1 ervaren helivlieger willen dan 3 rookies die het dan mogelijk verpesten. Een beginner moet ook kansen krijgen natuurlijk. Is maar net of het bestuur/de club dat wilt.

Er zijn ook clubs waarbij er een ledenstop is. Dat heeft dus niets te maken met beginner of pro.

Wij moedigen het helivliegen juist wel aan, beginner of niet iedereen is welkom. Helaas wel een ledenstop :( Ben je geen lid dan staan ze bij veel clubs toch wel klaar om je te helpen denk ik. Is natuurlijk wel fijn als je al iets van het gebeuren af weet.

Helaas zijn er dus ook clubs waar men geld vraagt om een heli af te stellen. Als je geen tijd hebt, heb je geen tijd maar om er geld voor te vragen? Die betreffende persoon vroeg op dit forum toen hulp. Even Pbtje en 3 dagen later hebben we samen die raptor 50 nagekeken. 20 min later was het klaar. Ook al zal hij geen lid worden, hij weet nu wel dat zn 0% gas ook 0 is en niet vol open. Voor iedereen prettig.

Ledenbeleid bij clubs is een gevoelig onderwerp. Ga je mensen die wel ingeschreven staan maar niet actief zijn, op non actief zetten? Soort van steunlid? Zodat mensen die wel echt willen vliegen de kans krijgen? Daarnaast, clubs willen ook zo min mogelijk slechte publiciteit. Als er opeens een grote toestroom van beginners zou ontstaan neemt de kans op brokken/problemen toe.

Het helpen van mensen en ze daarna niet meer terug zien. Ja dat is wel een probleem. Kan me heel goed voorstellen, dat als je de tijd neemt om iets af te stellen. Er gaat wat tijd in zitten. Werkt allemaal prima. En dan een tijdje later heeft diezelfde persoon alles anders omdat een vriend dat van hem zei. Prima, maar dan zou ik persoonlijk er niet weer tijd in gaan stoppen. Blijf bij het advies van 1 als je beginner bent, is mijn idee hierbij.

Wat ben ik weer aan het lullen... :sleepy:

Ik zit op een club waar het stikt van de heli vliegers,
zelfs een die altijd een bus vol turbine helis bij zich heeft.
Toch waren er vrij weinig mensen bereid om ook maar naar mijn heli te kijken.
Er moest iemand van dit forum aan tepas komen om het begin te maken.
Daar sta je dan met je 90 euro club contributie.
Ik kan eigenlijk net zogoed weer wild gaan vliegen,
want dan ben je netzogoed op jezelf aangewezen, alleen goedkoper.

Ik zit op een club waar het stikt van de heli vliegers,
zelfs een die altijd een bus vol turbine helis bij zich heeft.
Toch waren er vrij weinig mensen bereid om ook maar naar mijn heli te kijken.
Er moest iemand van dit forum aan tepas komen om het begin te maken.
Daar sta je dan met je 90 euro club contributie.
Ik kan eigenlijk net zogoed weer wild gaan vliegen,
want dan ben je netzogoed op jezelf aangewezen, alleen goedkoper.

Kwam je aan met een elektro heli op een club waar alleen nitro is? :mrgreen:

Zonder gekkigheid, rare club dan! Zijn er ook geen officiele instructeurs op die club? Die nemen meestal het voortouw.

Ik nog meer, 100€
Maar de koffie is gratis.... :mrgreen:
En ik ben al blij dat ik een club heb gevonden eerlijk gezegd.
Ze hoefden mij niets uit te leggen over basis afstelling etc. maar was dat wel zo geweest dan was ik met zekerheid geholpen.
En als er mensen met heli's bij komen zal ik ook zeker meehelpen, hoe ondankbaar het dan misschien af en toe is of kan zijn.
Ik ben echt heli minded, vlieg niets anders, dus heb ook tijd om tussen mijn eigen vluchten anderen evt. te helpen.
Maar het moet dan ook wel van twee kanten komen, de interesse moet er echt zijn.

pffff oke..
ik las dit ergens

altijd je bladegrip vasthouden bij het starten zodat ie niet kan gaan draaien.
zelfs met volgas kan je hem tegenhouden (wel brand je koppeling eruit dan)

het is dus niet zo dat die koppeling zo sterk is dat die uit mijn handen slaat?
ja ik heb het nog niet durven proberen.
wel heb ik nu de cutoff op de gear switch gezet.
in dat geval ga ik toch het komende weekend proberen dat ding te starten...

vingertjes beginnen nu wel heel erg te kriebelen.
enne dat vliegen doe ik op een stuk land van een goed bevriende boer van 4 hectare.
sta daar alleen en geen nieuwschierige kindertjes om me heen rennen..
tja is dat wild vliegen of wild vliegen...
ik noem dat liever vrij vliegen...maarja ieder zijn mening..
ik zou ook liever zien dat er mensen om me heen staan die weten waarover het gaat en me kunnen wijzen dingen anders te doen.
en ik heb het al eens eerder verteld en ik vertel het nog maar een keer...
de rotte appels hou je overal!

ik hoor het graag

p.s. het is een hirobo shuttle , met verse brandstof , nieuwe gloeipen,startmotor etc.etc.
nogmaals het is niet dat ik niet weet waarover ik het heb....
maar het gaat over de ballen hebben dat ding te starten, maarja zoals ik hierboven al aangaf, als ik idd de bladegrip kan vasthouden en hij dan niet uit mijn handen slaat durf ik het wel aan. ( hij staat immers aan de grond vast, gaat me erom dat die start) ald ik dat onder de knie heb dan kan ik de rest wel zelf.
vliegen kan ik immers al (vliegersnivo op een schaal van 1-10 denk 6)
hoveren en rustig realistis rondvliegen, geen 3 d of andere gekke dingen.

Ik heb dat geschreven idd.

een shuttle zit een .30 motor in die relatief weinig kracht heeft.
ik houd met gemak een 90er tegen die volgas gaat.
Ik zou er niet bang voor zijn hoor. als je gas ed. goed staat gewoon starten.

( hij staat immers aan de grond vast, gaat me erom dat die start)

Hoi,

Een heli NOOIT maar ook werkelijk NOOIT, vast maken aan een ondergrond en optoeren
met de rotorbladen gemonteerd!
Dat geeft brokken.

Stuur me even een PBtje, spreken we ergens af.

Groeten, Martin.

Laatst bewerkt:
Snap al die negatieve berichten niet,
Ben zelf al een kleine 20 jaar aan het beoefenen, en ben van een aantal clubs lid geweest, of nogsteeds lid, tevens ook lid van mvc-mn. Heb weet ik hoeveel mensen geholpen met afstellen en zelfs leren vliegen.
Zelf heb ik in het begin ook een Shuttle gehad. Waarschijnlijk als ik ga zoeken heb ik er zelfs nog een of twee.
Een brandstofmotor starten is zo moeilijk helemaal niet, maar goed als je hulp nodig hebt, vlak bij jouw om de hoek zit een vliegclub. Of je wel of geen lid wilt worden, joh dat is jouw keuze. Als je bij een boer wilt vliegen.... prima toch?
Ik zit geloof ik 3 dagen per week bij ons op de club, en als het 'savonds kan, dan ben ik er ook.

Ik begrijp ook best dat de discussie los barst hoor, over chinese troep enz.
Het is nauw eenmaal een andere hobby geworden, als die wij jaren geleden beoefenden.
Veel is al kant en klaar, zo uit een doos te krijgen.
Maar er zijn er ook zat die een ander zijn lang begeerde model laten bouwen omdat ze nauw eenmaal een set linker handen hebben.

Maar goed, strikt naar de regels gekeken.... zou je alleen bij een club mogen vliegen.
Maar of het nu zo gezellig is, om alleen op een veldje te gaan vliegen?
Zelf doe ik heus ook weleens een paar testvluchten op zo een veldje....
Maar daarna zoek ik de gezelligheid toch weer op.

Oeps ik ging zelf ook weer off topic.

Als je zo graag geholpen wilt worden, kom maar naar het veld van mvc-mn.
Ringkade 5. moet toch niet zo moeilijk zijn voor je?

Maar waarom eigenlijk een shuttle?

Groetjes Wim

Snap al die negatieve berichten niet,
Ben zelf al een kleine 20 jaar aan het beoefenen, en ben van een aantal clubs lid geweest, of nogsteeds lid, tevens ook lid van mvc-mn. Heb weet ik hoeveel mensen geholpen met afstellen en zelfs leren vliegen.
Zelf heb ik in het begin ook een Shuttle gehad. Waarschijnlijk als ik ga zoeken heb ik er zelfs nog een of twee.
Een brandstofmotor starten is zo moeilijk helemaal niet, maar goed als je hulp nodig hebt, vlak bij jouw om de hoek zit een vliegclub. Of je wel of geen lid wilt worden, joh dat is jouw keuze. Als je bij een boer wilt vliegen.... prima toch?
Ik zit geloof ik 3 dagen per week bij ons op de club, en als het 'savonds kan, dan ben ik er ook.

ja oke dit is mijn eerste brandstof heli, en ben ergewoon heel voorzichtig mee.
ik heb er geen probleem mee om eerst lid te moeten worden van een club, maar zoals al eerder een paar keer geroepen word dan van je verwacht dat je zo'n beetje alles al weet.
nou iik kan je vertellen dat ik zeker niet alles weet, maar wel de basis instellingen.
althands dat is mijn ervaringen met clubs waar ik me tot nu toe heb geprobeerd aan te melden, en dat was dan voor de hirobo, maar gewoon met een kds.

Ik begrijp ook best dat de discussie los barst hoor, over chinese troep enz.
Het is nauw eenmaal een andere hobby geworden, als die wij jaren geleden beoefenden.
Veel is al kant en klaar, zo uit een doos te krijgen.
Maar er zijn er ook zat die een ander zijn lang begeerde model laten bouwen omdat ze nauw eenmaal een set linker handen hebben.

ja dat is een feit, maarja laat je een heli bouwen dan betaal je er toch ook voor, en laten we eerlijk blijven, bedoel de echte wild vliegers (dus de rag er maar op los en ik zie het wel types), die zullen echt niet voor honderden euro's een heli laten bouwen, die kopen zich idd wel een rtf toestel voor 200 euro.
Maar daarbij zitten ook mensen die wel serieus de hobby willen oppakken maar wer als de eerder genoemde wildvliegers worden betieteld.

Maar goed, strikt naar de regels gekeken.... zou je alleen bij een club mogen vliegen.
Maar of het nu zo gezellig is, om alleen op een veldje te gaan vliegen?
Zelf doe ik heus ook weleens een paar testvluchten op zo een veldje....
Maar daarna zoek ik de gezelligheid toch weer op.

ja alleen staan is gewoon helemaal niets, maarja gezien de antwoorden die je dus vaak krijgt als beginner bij clubs, heb je weinig keuzes meer, want je moet immers wel wat ervaringen hebben, en hoe doe je die op?
precies door te vliegen en te leren.
dat is precies zoals de meeste bedrijven die nieuw personeel zoeken.
liefst 18 jaar en 5 jaar ervaringen...

Oeps ik ging zelf ook weer off topic.

Als je zo graag geholpen wilt worden, kom maar naar het veld van mvc-mn.
Ringkade 5. moet toch niet zo moeilijk zijn voor je?
nou noem eens een tijd en datum, stond laatst op een leeg veld haha

Maar waarom eigenlijk een shuttle?
tja die kon ik overnemen in ruil voor een fg marder.
en dan waarom niet?
daarbij heb ik daarvoor een hele shuttle gekregen en 1,5 hirobo in onderdelen ( heeeeeeeeeel veel onderdelen die ik nu aan het bouwen ben)

maar goed,
zoals al eerder genoemd ben ook ik nog lang geen ervaren piloot, maar zeker wel bereidt om nog meer te leren.
liefst bij een club idd lkker gezelig bij elkaar en natuurlijk graag een club waarbij je dus ook gewoon geholpen word en niet ergens in een hoekje moet gaan staan en maar wachten totdat iemand je eens komt helpen.
en natuurlijk moet het niet zo zijn dat je voor elke kleine dingetje moet gaan klaarstaan, maarja hoe krijg je de beste instellingen van je hele en hoe haal je het beste eruit als je geen begleiding krijgt...
precies dan moet je zelf maar aanmodderen.

en dan gezien de prijzen van een club, die zijn niet de goedkoopste natuurlijk, en dan is een beetje hulp wel op zijn plek.
En dan bedoel ik gewoon echte hulp, niet bouwen maar ondersteuning.
als je niet bereidt bent te bouwen aan je eigen heli dan is het ook niets waard om te leren vliegen.
maar goed ik blijf nog steeds bij mijn stelling rotte appels hou je overal.
maar gelukkig hebben zich al een paar mensen hun hulp aangeboden aan mij om me te helpen de heli et starten, zodat ik weet hoe het wel te doen en hoe niet, zodat ik straks als ik weer in mn uppie bij de beste boer sta op zijn veld dat ik er ook weer zonder kleerscheuren kan thuis komen.
en daar zal ik ook dankbaar gebruik van maken.
en zij moegn naderhand na de hulp hier plaatsen wat ze van mij vonden en of ik ook daadwerkelijk alleen wilde dat ze me hielpen met het starten van de nitro motor.
en of mijn instellingen goed waren van de zender/heli combo.
Kunnen daarna eventuele clubs nog even reageren of ze dan wel plek hebben voor me in de buurt ( haha sorry beetje sarcasme)
tnx

Ik voel een GVSV soap aankomen voor de vrouwtjes :mrgreen:

Het is de laatste tijd ook niet echt het beste vliegweer dus dat er minder vaak mensen op de club zijn kan ik me wel voorstellen. Kun je niet 2 a 3 weken op proef bij die club en als het dan bevalt lid worden?

Club is heel wat gezelliger dan ergens in je 1tje op een akker. Denk ook wel dat ze je willen helpen, wie weet trof je net de verkeerde ;)

En als er mensen in de omgeving aanbieden om te helpen bij de maiden, doen!

haha gvsv haha die is goed haha
ja idd, een prooftijd zou helemaal niet misstaan, dan kun je idd de rotte appels ertussen uit schoppen.
dus mvc ik hou me aanbevolden jullie zitten het dichtste bij.
en idd de mensen die me nu willen helpen zal ik ook dankbaar gebruik van maken, en dat word waarschijnlijk dit komende weekend.

nou noem eens een tijd en datum, stond laatst op een leeg veld haha

Weet niet welke dag jij dan langs geweest bent en om welke tijd, maar wij zijn er toch echt zaterdags en zondags vanaf ongeveer 12.30 uur. tot ongeveer een uur of 5.

Ik hoop voor jouw, dat je in iedergeval alwel zo wijs bent geweest om al de brandstofslangen te vervangen.(inclusief in de tank)

Dat je gecontroleerd hebt of alle kwiklinks nog goed zijn (niet dat er spontaan een los komt van de balllink).

Dat je een nieuwe plug (liefst OS-8) in je motor gedaan hebt.

Of je gecontrolleerd hebt dat je motor nog lekker los is (misschien heeft ie wel jaren op een plankie gestaan, met oude brandstof erin, waardoor de motor zo vast als een huis staat)

Misschien heeft ie bij zijn vorige eigenaar wel gevlogen met de o zo heerlijke Cool-power 30.
Vinden OS-motoren heerlijk... alleen die kogellagers in je motor???
Bij mij hielden ze het ongeveer 1 a 2 seizoenen uit, dan waren ze toch echt verroest.
Zelfs met nadraaien met wonderolie ( huh? wat is dat dan?)

Zorg er in iedergeval voor dat je start accu, zender en vooral je ontvangeraccu (hoe oud is deze? Nikkel-cadmuim cellen hebben het ewige leven zeker?) vol zijn.
(ehmmm dus niet een nachtje aan een simpele lader, en het zal wel zo ongeveer)

Echt meegemaakt!!!! meneer komt voor het eerst op het veld, zender leeg.... oh eh dan hangen we de zender wel ff aan de 12V. is ie weer snel vol, heet dat die accu was...
(volblaffen, noem ik het maar) dat doe ik met mijn 10S pakket van mijn Henseleit, maar ja daar zit dan ook wel een lader aan die deze in een uur volblaft.
Kan sneller, maar waarom?

Ook niet onhandig.... handleiding van de zender mee? ik ben helaas ook niet alwetend

Hoe is het met de staat van de rotorbladen? (meegemaakt dat ze met een rasp behandeld waren, moeten toch op gewicht gelijk zijn? Ehhh huh? natuurlijk precies daar waar de bout erdoor heen gestoken wordt) Hoezo eng? Houten bladen die helemaal scheef getrokken waren door vocht en verkeerd wegzetten). Helaas ook al moeten meemaken.

Zit alles geborgd? ach die bouten lopen er vanzelf uit hoor!!!! Ja helaas ook weer gezien!!!
Rotorkoppen die gewoon spontaan uit elkaar gaan!

Ontvanger accu vast? Nee geen geintje, ze vallen er onderuit, geen besturing meer, en einde oefening!

En dan de meest belangrijke.... het is op jouw risico? lijkt zo logisch..... maar eh helaas ook al meegemaakt.... ahhhh nu is mijn heli stuk, en jij hebt em kapot gemaakt, dus? jij betalen...
Ik dus?

Vertel mij je verwachtingen eens van lid worden van een club?

Ze waren echt antiek ( 320 jaar bij elkaar uit een autotje, kwamen achter Arnhem vandaan, en druk zoekende naar een nieuwe leraar die hun nog wel even het truukje, van helivliegen konden vertellen, eh ik bedoel zochten naar een instructeur, met lesheli, en natuurlijk op 0 euro basis.

Als lid van een club, kan je gebruik maken van de facaliteiten (vliegveld gemaaid, clubgebouw met al de dingen). Les geven met een heli is helaas even een ander verhaal met een heli als met een vliegtuig.... Ach de zender moeten overpakken, terwijl deze op nog geen meter boven het veld hangt, blijft altijd weer een uitdaging....
Tja, je maakt het mee hoor.

Is wel een leuke hobby hoor.

Als je al de bovenstaande dingen redelijk voor elkaar hebt, ben je welkom zaterdag.

De leukste was nog een meneer die wel erg naar de alcohol stonk, met een plastic zak vol met allerlei onderdelen.... ehhhhh ja eh ik wil gaan vliegen, maar eh het schijnt dat als je deze zak in elkaar maakt, dat je een heli hebt, eh boekje heb ik niet, maar vliegen wil ik wel, kan jij dat voor elkaar maken? Zonder dollen, ze zijn er....

Tot zaterdag. Wim

Pff Wim, komt wel erg verbitterd over :rolleyes: Als je met zo'n houding mensen wilt 'helpen' kan ik me ook weer voorstellen dat ze het clubbie niet erg gezellig vinden. Of had het vrouwtje hoofdpijn vandaag?:cool:

Zonder gelul, zit zeker een kern van waarheid in het verhaal. Ook al kan het nu verkeerd overkomen. Ook al heeft hij een aantal dingen niet voor elkaar, dan kan hij de week erna toch terug komen? Geduld hoort erbij. Zoiets als lagertjes van zon nitro motortje, ik schroef zoiets niet open. Goed, ik ben dan ook geen nitro fan. Maar bij m'n laatste nitro geval(henseleit NT) was er dus ook van alles gaar aan. Kom je dus achter als het motortje niet af te stellen valt. Moet hij soms ook elk lager in de heli afgaan? Niet iedereen weet dat de brandstof de slangetjes aantast.

Als mensen lopen te zeuren is het logisch dat je daar zo op kunt reageren. Maar laat je vliegdag er niet door verpesten, toch? Als er iets niet in orde is, volgende week zijn we er weer. Vis je meteen de volhouders eruit :mrgreen:

Maakt mij niet uit hoor, of alles niet in orde is, heeft ie gelijk een lijst met op te lossen problemen, geef je alleen maar aan wat er zoal op het veld durft te verschijnen. Hij woont bij ons om de hoek, dus kan makkelijk een paar keer heen en weer rijden.
Nee hoor ik ben er gewoon zaterdag, zie wel wat er gaat verschijnen, en in wat voor een staat.
Wil helemaal niet negatief overkomen, maar dan moet jij ook weten dat een groot deel gewoon de waarheid is.

Wil helemaal niet zeggen dat ik al de kennis in pacht heb.
Maak het alleen mee door al die jaren heen.

Ik weet niet hoe ze het bij jullie op de club doen? maar ik neem meestal toch nog wel de tijd voor iemand (zelfs als ie nog geen lid is, misschien geen eens de intentie hiervoor heeft)
Maar goed, ik kan een heel end meegaan in de frustraties die anderen al geuit hebben.
Mijn dag zal het echt niet verzieken hoor, lol heb ik toch wel op de club.
En helaas gaat er bij mijn apparaat ook weleens iets kapot.

Zelf heb ik het ook helaas moeten leren met vallen en opstaan....
Alleen jammer dat goede raad soms duur betaald wordt, wat dan weer resulteerd in een grote terleurstelling, van de betreffende beginnende heli-piloot in opleiding.
Groet, Wim

Back