Help, ECU gas signaal stoort servo

Hoi, heb deze vraag ook bij "schaalmodellen" gesteld maar bedacht me dat hij hier meer van toepassing is......., kopietje van vraag:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=883235#883235

:help:
Bezig met installeren van neuspoot strut extensie servo, hij doet het niet.....wat blijkt:
Ik heb het gaskanaal (#3 Futaba) gesplitst met een y-lead. De ene draad gaat naar de motor ECU en de andere naar de servo. De motor reageerd op gas-input van zender, de servo niet. Andere servo geprobeerd ook niet. Servo zónder Y-lead direct op ontvanger werkt wél, dus dan zou de Y-lead stuk zijn. Voor de zekerheid effe de ECU ontkoppeld, nu werkt de servo wél......weird? ECU er simpelweg weer in, servo dood.......altans, de servo beweegd effe alsof hij spanning krijgt zonder dat de zender aan staat. Nu weet ik dat zwart en rood accuspanning is en de witte is het stuur signaal. Zou de ECU het stuursignaal helemaal opvreten of zoiets????

Ikke nie begrijp, misschien dat iemand met méér electronische achtergrond hier wat van snapt?

Alvast bedankt

Hieronder nieuwgemaakte luchtschakelaar met microservo ingebouwd:
neuspoot%20ext.switch.jpg

Groetjes,
Gerald

Hallo Gerald.

Dat klopt ,ik heb dit zelfde meegemaakt met een fadec ecu , toen ik op m,n tractor en priseas rem wou monteren .

Ook op gas aansluiting (3)

De ecu werkte , maar de servo voor de rem niet.

Heb het later weer geprobeerd met een gewone snelheids regelaar ipv een ecu , en toen werkte het wel.

Ik denk dat je een andere kanaal moet pakken , want 3 ,dus gas , word volgens mij compleet ingenomen door de ecu .

De ecu, althans mijn ecu werkt met een bepaalde aanstuurspanning , en als daar een verbruiker bij komt dan vind die ecu dit niet leuk ,en haalt dus de spanning weg bij de servo.

Je moet maar eens met je volt meter kijken wat er gebeurt , dan snap je het meteen.
Alles heeft te maken met veiligheid.
Als de ecu niet genoeg aanstuur voltage krijgt , kan hij z,n werk niet goed meer doen.

Het grote accu pakket , word inweze enkel maar gebruikt voor pomp start motor en gloeiplug.
De spanning van de ontvanger , daar werkt de ecu op.

Dit is wat ik ondervonden heb.

Succes,

Martin.

Hmmmm....slecht nieuws want alle kanalen zijn reeds bezet..... Je verhaal klinkt wel logisch, grappig dat je preciés hetzelfde eerder mee hebt gemaakt.
Nu op jacht naar een andere oplossing.......sta open voor ideeen...... :lol:

Ze zou een soort signaal versterker kunnen nemen en zelfs 2 en daarop de apparaten aansluiten, dat zou zeker moeten werken. Wel gek dat die ecu dat signaal zo opvreet........

Hallo Gerald.

Probeer eens een tweede ontvanger erbij , hoeft geen grote te zijn , de frequentie natuurlijk hetzelfde ,en kanaal, en sluit daar je kanaal 3 eens op aan,en kijk dan eens of je ecu ,en servo het doen .
Dit is enkel maar om uit te proberen hoor.

Ik hoor het wel.

groetjes,

Martin.

dat werkt gewoon :) Probleem is dat die ecu het signaal zover omlaag trekt dat de servo er niets meer maar kan... lage weerstand is minder gevoelig voor storing maar geeft wel weer zulke problemen.....

Hoi Gerald.

Ik zou niet moeilijk doen, gewoon een klein 8gr 4 kanaals ontvangertje erbij prikken alleen voor de nose extension voorziening, of toch maar een 9 of 12 kanaals ontvanger voor de hele handel gebruiken. (blijft het simpel).
Heb zelf hele goede ervaringen met de kleine JETI MPD ontvangertjes in 8 of 10 grams uitvoering, gebruik deze in m'n electro kisten, absoluut storing vrij, zonder moeilijk gedoe.
Komt wel goed :wink:

Grt Ger.

Thanks allemaal voor meedenken, ben er al uit. Het probleem met kanaal splitsen welliswaar niet opgelost maar ik heb een ander kanaal vrijgemaakt. Ik had mijn remmen gemixed met hoogteroer, deze heb ik ontkoppeld. Nu heb ik ook simpelweg een y tussen hoogte servo en remmen gezet en de aanstuur geometrie van de servo hevel zodanig aangepast dat deze nergens knelt en toch gewoon remt wanneer ik down-command geef. Nu heb ik dat kanaal gebruikt voor de strut extensie en dat werkt als een trein! (nu had ik dát kanaal eigenlijk pas vrij willen spelen voor als de drag-chute er in gaat......weer probleem voor later...... :lol: )

Grt,
Gerald

Gerald,
Het probleem is zeer hoogstwaarschijnlijk precies wat Tadango al beschreef. De ingangsweerstand van de ECU signaal ingang is vrij laag. Hierdoor wordt de pulsuitgang van de ontvanger zo "zwaar" belast dat er een te klein signaal voor de servo overblijft. Het heeft dus niets met de accuspanning te maken! Een zwaardere accu zal dus niet helpen.
Je kan dat heel simpel oplossen met een signaalversterkertje. Dat is een heel klein schakelingetje dat in plaats van je Y snoertje komt. De puls van de ontvanger komt daar binnen en gaat via twee apparte versterkertjes naar de twee uitgangen. Als er dan één uitgang zwaarder belast wordt zal de andere daar niets van merken.

Hoi Ernst, bedankt voor het idee, had dat reeds vaker gehoord. Weet jij of deze verstekers zo te krijgen zijn of moet er zelf wat gesoldeerd worden?

Groetjes,
Gerald

Of die te koop zijn durf ik niet te zeggen. Je zou haast denken van wel. Ze zijn echter niet zo moeilijk te maken. Één Ictje, één condensatortje, wat draadjes, een servo snoertje en twee connectortjes is alles wat je nodig hebt. Een printje is niet echt nodig je soldeerd het gewoon aan elkaar en giet het geheel in epoxyhars.
Ik zal eens kijken op het internet wat er te koop is.

Hoi Gerald, ik heb ook een y-draadje aan mijn ecu maar heb geen problemen. Bij mij zit hier een afterburner-ring opgeknoopt en deze werkt wel samen met de ecu.
Misschien heb ik geen last omdat al mijn servo aansturingen over een optocopler lopen.
Mooie neuspoot trouwens die je aan het maken bent, past ook in mijn kist.
groeten, Peter

Leeftijd: 30
Onderscheidingen: Geen

Geplaatst: Zo Mei 27, 2007 1:16 pm Onderwerp: Servo signaal versterker

--------------------------------------------------------------------------------

Hoi,

ik ben op zoek naar een servo signaal versterker (engels:servobooster).

Weet iemand waar ik deze kan vinden?De versterker word vaak bij het verlengen van de servokabels gebruikt om het

signaal van de ontvanger naar de servo's te versterken.

Zoiets dus:

http://www.fmadirect.com/Detail.htm?item=1762&section=52

Alvast bedankt. gezien model elektronica

Zoals ik in het andere topic had gepost dacht ik wel dat dit het zou oplossen:
SchmittCirc.gif

En dat dan voor de pulsversterking.

De opamp is echter bij een laag signaal bijna 2V en bij een hoog signaal maar 4,3V. Ik heb het even geprobeerd, maar voor een servo is de puls te klein om te werken.

Ik dacht altijd dan een opamp tussen de Vcc+ en de Vcc- schakelde als je hem gebruikte als smitt-trigger.
(Vcc+ is 5,0V en Vcc- is 0V. De opamp is een ua741 )

Weet iemand toevallig wat ik fout doe?

Je zult de verkeerde opamp hebben gekozen. Neem een LM358 (of een LM324). De uitgang moet tot praktisch 0 Volt kunnen schakelen als je er een servo mee wil aansturen. Overigens is het met twee transistoren en drie weerstanden een stuk kleiner te fabriceren.

Tekenen kan ik nog steeds niet, dus: 2 x npn transistor (BC547 of BC337), 3 x 10k.
Aan de eerste npn een basisweerstand van 10k, emitter aan massa, collector via een 10k aan + 5 Volt. De basis van de 2e npn aan de collector van de eerste, de emitter ook weer aan massa. De collector via een 10k aan + 5 Volt.
Signaal vanaf de ontvanger aan de basisweerstand van de eerste npn. Signaal naar ecu vanaf de collector van de 2e npn.
Uiteraard kun je als 2e transistor ook een pnp nemen. Je hebt dan echter 1 weerstand extra nodig.

De reden, dat de ecu het signaal 'opvreet' kan tweeledig zijn. Het is mogelijk, dat de ingang een transistor is zonder basisweerstand. In dit geval zou het al voldoende zijn om een 10k weerstand in de signaaldraad van de ecu op te nemen. De ecu zal dan nog steeds werken en de servo ziet opeens weer een puls met voldoende toptopwaarde. Het kan ook zijn, dat er op de ingang een pull-up weerstand wordt gebruikt. Deze trekt de puls in z'n geheel omhoog en tilt 'm dus van het 0-niveau. Dat wil een servo dus niet hebben.

Hoi, ik heb inmiddels zojuist antwoord gekregen van Arno Hausman, hij maakt de Orbit ECU's en hij had een vrij simpele oplosing.....: (Precies wat Corrien al voorstelde)

Dear Gerald,

put a small resistor in-line with the orange lead to the ecu-throttle.
The value should be around 10K or 20K ohm. This will lift up
up the weak receiver signal to keep the servo working.

bye, Arno
Lijkt me wel ok, kunt je natuurlijk wel afvragen waarom dat ding niet standaard binnen in de ECU zit......

@Peter,
Bij mij zit hier een afterburner-ring opgeknoopt
........leg eens uit, heb je een échte vlammewerper?
past ook in mijn kist
......Ja, dat snap ik :lol: ...als hij helemaal klaar si en goed werkt zal ik je tekeningen opsturen.

Grt,
Gerald

Inderdaad raar, dat zoiets standaard niet in de ecu is opgenomen. Laat ons nog wel even weten of hiermee het probleem echt is opgelost. Altijd nuttig om te weten als er nogmaals iemand met een zelfde vraag komt.

Dat is een simpele oplossing :D

Mocht het nou niet werken, is dit het versterkertje wat Corrien bedoeld.
servopulsversterkergz2.jpg

V2 kan je dan weglaten, hier moet de puls op aangesloten worden(wit of oranje draad)
Rload kan je ook weglaten, deze draad is weer de puls, maar dan nu gebuffered.

Dit komt omdat dit een simulatie programma is, en niet een tekenprogramma.

Sorry m'n reactie is een beetje laat maar ik zat eigenlijk meer aan iets als dit te denken.

signalbufferuz9.jpg

Lekker simpel en maar twee onderdelen. Je soldeert de draden en alles direct aan de pootjes van het Ic en giet daarna het zaakje in epoxyhars. Dit Ic is een buffer Ic en kan ruimschoots voldoende leveren om een stevige belasting een te kunnen. Omdat de beide uitgangen elk een eigen buffer hebben beïnvloeden ze elkaar ook niet.

Back