Help een beginner met keuze electrozwever en zender enz.

• Topicstarter Topicstarter Diablo
  • Startdatum Startdatum
Wim dat zijn kale zwevers of niet ??
Dan moet ik alles los aanschaffen zoals, motor, accu, servo's enz

Optional Items:
greyarrow.gif
Turborix 6Ch 2.4Ghz Radio Gear x 1
greyarrow.gif
D2836 1000kv Motor x 1
greyarrow.gif
ESC x 1
greyarrow.gif
Servo x 6
greyarrow.gif
Propeller
greyarrow.gif
Spinner
greyarrow.gif
Battery
greyarrow.gif
Charger

dit is ook wel een grappig model. Als ik deze zou halen wat moet ik dan nog aanschaffen (voor het vliegtuig) om te kunnen vliegen?
Requires.
4ch TX/RX (V-tail mixing capable)
11.1V 1300mAh Lipoly
Dus, een zender, ontvanger en een accu (maar ook een acculader!)
Dit toestel is wel een flinke slag kleiner dan die andere twee, 1.50 m. tegen 2 meter.
Het is wel een schuimmodel, en lijkt zo op het oog prima om mee te leren vliegen.

...is ook niet direct een gemoedelijk beginnerstoestel....

hoeft ook niet echt een beginnerstoestel te zijn.
Vlieg in het begin toch onder begeleiding bij een club en ga niet wild vliegen.
Ik heb er misschien meer aan als het niet helemaal een beginners toestel is want dan heb ik er straks meer aan.

hoeft ook niet echt een beginnerstoestel te zijn.
Vlieg in het begin toch onder begeleiding bij een club en ga niet wild vliegen.
Ik heb er misschien meer aan als het niet helemaal een beginners toestel is want dan heb ik er straks meer aan.
Tja...
Hoe "serieuzer" het toestel, des te langer ben je bezig om dat onder controle te krijgen. Verder: Ook als je op je club je zweefbrevet hebt gehaald en zelfsandig vliegt, gaat er wel eens iets fout. Ik denk dat je goed af bent als je dan de eerste tijd iets hebt wat weinig kwetsbaar is, en zonodig makkelijk te repareren.
Leren vliegen met een Cumulus XXL... dat is zoiets als je rijbewijs halen in een Ferrari; maar met het verschil dat je met een Ferrari desnoods nog langzaam kan rijden. Met een vliegtuig gaat dat niet echt.

Turborix zender: info is zeer summier.
Kan niet zien of de zender inderdaad de mogelijkheid biedt om 2x aileron / flapperon / spoileron te programmeren. Voor een zwever met ailerons toch redelijk essentieel!

Heb zelf vorig jaar een 7 kanaals 2.4 GHz set van HK laten komen - leuk voor schuimpjes langs de helling zonder de goede apparatuur er aan op te offeren was de gedachte. Kon hier niets mee omdat ik de ailerons niet separaat kon aansturen of mixen met flaps. Dit was niet te halen uit de omschrijving bij HK op de site!
Dus voor dat werk de oude MPX "stoeptegel" op de 35 MHz aangehouden en de 7K HK set de deur uit gedaan.

Zeker met de zender: doe geen impulsaankopen omdat het zo lekker goedkoop is!

Bedenk ook dat als het langer duurt om te leren vliegen er ook iemand anders bereid moet zijn om steeds naast je te staan. In de praktijk betekent dat dus dat diegene zijn eigen vliegplezier opoffert om jou te helpen. Vooral als er bij de club nog enkele mensen lessen ben je erg afhankelijk van de bereidheid van de instructeurs. Ik raad je daarom aan om een easystar te kopen en daar mee te gaan lessen. Een kortere weg naar een brevet bestaat er echt niet. Als je dan je brevet hebt kun je met die EZ* veel vlieguren maken en dan komt een complexere zwever heel snel in je bereik.

Begrijp me niet verkeerd: bij de meeste clubs zijn de mensen erg bereid om je te helpen maar ik geef zelf ook instructie en ik zie dat de progressie van mensen een easystar het grootst is en dat geeft zowel de instructeur als de vlieger het meeste voldoening.
Max

(...)Ik raad je daarom aan om een easystar te kopen en daar mee te gaan lessen. Een kortere weg naar een brevet bestaat er echt niet.
Nou... een EasyGlider of soortgelijk ding lijkt me ook nog goed te doen, zeker als er instructie is. Hij heeft het ooit al eens gedaan, 13 jaar terug...

Ik ben het helemaal met flymax eens. Ook ik zie op de club dat mensen met een easystar na enkele instructies snel progressie boeken. Soms staan ze na twee weekenden, in bijzijn van een instructeur, al zelfstandig te vliegen met handstartjes en landing. Landen binnen de voor het brevet aangegeven afstand is dan nog wel lastig, evenals het vliegen van een circuit, maar de beginselen zijn snel onder de knie met de bijbehorende lol.

Daarnaast zie je inderdaad dat mensen, als ze hun brevet hebben nog heel lang lol hebben van de easystar. Ook met thermiek is het best leuk vliegen.

Zelf heb ik leren vliegen met een Carrera ASW 17. Ikzelf ben dus ook geen goed voorbeeld van hoe het zou moeten ;). Het is dat de romp van dit vliegtuig bijna onverwoestbaar was en dat ik voor een eerste hoogstart honderden handstartjes heb gemaakt op de Soesterduinen om vervolgens weer honderden meters te rennen om hem op te halen. Zucht...., goeie ouwe tijd ;).

Ben zelf vorig jaar opnieuw begonnen na dik 20 jaar niet gevlogen te hebben... met een HK parkjet. Terwijl ik 20 jaar geleden alleen maar 2 kanaals zwevers (richting/hoogte) met hoogstart vloog. Ik kon toen wèl op hoge snelheid paardebloemen doormidden vliegen..

Herstarten met een parkjet ging... Wel een beetje spannend de eerste vlucht... Maar vliegen is ook als fietsen. Je verleert het niet. You'll see... Mijn eerste zwever afgelopen jaar was de blizzard, maar dat is een behoorlijk kritische kist. Had beter eerst een Easyglider kunnen aanschaffen. Heb wel heel veel lol gehad met de Blizzard.

Dus... mijn advies: koop een easy glider, desnoods RR, en een goede zender. Ik heb sinds kort mijn DX6i ingeruild voor een MPX Cockpit SX, en daarvan heb ik echt geen spijt. Geweldige zender, zeker voor zwevers. Ik heb de variant met telemetrie, en heb ook de vario module. Geweldig voor zweven.

De Easy glider vliegt super relaxed en is makkelijk op een postzegel te landen. Een collega van me heeft er een. Ik heb er een vlucht mee mogen maken, was echt een genot. Heeft mij ertoe gezet om een Cularis te kopen voor het alledaagse modelzweven. ;-)

Denk dat ik eruit ben.
Word een Futaba FF7 met een EasyStar of EasyGlider :)

Back