Help! Een romp van een onbekende zeilboot.

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Sikko 259, 27 jun 2005.

  1. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    Hallo modelzeilers en andere forumbezoekers,

    Van een vriend, die op het punt stond hem weg te gooien, kreeg ik deze romp van een modelzeilboot. Ondanks dat hij bijna een jaar buiten heeft gelegen is de staat nog aardig goed. Ik ben dan ook van de plan de boot af te bouwen en er mee te gaan zeilen
    Alleen is er een probleem. Ik heb alleen de kale romp en verder niets. Nu is de vraag of er iemand is die aan de rompvorm een bepaalde zeilklasse kan herkennen en weet hoe de boot er ongeveer uit zou gaan moeten zien.
    Hier bedoel ik de afmetingen van de mast, zeiloppervlak etc.

    De afmetingen van de romp zijn:

    lengte : 1270 mm
    breedte: 280 mm
    hoogte van kiel tot dek :520 mm

    Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen, zou het jammer vinden om de romp onafgebouwd te moeten laten.

    Hans
     
    Rudidan vindt dit leuk.
  2. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
  3. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Doet me denken aan een bejaarde M-klasser. Nostalgie is het zeker...
     
  4. rtw

    rtw Guest

    Dit kan haast niet anders, dit is een M-klasse jacht, ook wel Marblehead genoemd. Meer informatie kun je vinden op de site van Nemozo,
    http://home.wanadoo.nl/nemozo/
    of google op "marblehead rc".
    Ik heb er zelf een paar (van hout) gebouwd in de jaren '80. Misschien heb ik nog wel een tekening liggen..
     
  5. rtw

    rtw Guest

  6. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    RtW,

    Als nog een tekening hebt liggen zou ik daar heel blij mee zijn. Ik zou nu niet echt weten waar ik moet beginnen....
    Zal ook eens mijn licht opsteken bij modelbouw Krikke in Groningen, of daar onderdelen (mast, zeilen etc.) te krijgen zijn. Zou eigenlijk niet weten waar dat aan te schaffen.

    Hans
     
  7. rtw

    rtw Guest

    Hallo Hans,

    Na veel zoeken heb ik de tekening gevonden. Ik ben bang dat je er helaas niet veel aan hebt. Het betreft alleen een tekening van de spanten en romp. Het is meer dan 20 jaar geleden dat ik die M-klasser gebouwd heb. Toen was er helemaal niets te koop en moest je alles zelf maken. Zeilen, mast, beslag. Toendertijd stonden er wel eens artikelen van Frits en Janny Herfst in Hobby Bulletin, over modelzeilen. Daar heb ik veel van geleerd, en afgekeken van anderen die al een varende M hadden.
    Misschien dat je nog wat hebt aan de informatie bij NeMoZO:
    http://home.wanadoo.nl/nemozo/Zelfbouw van een M.htm
    En anders eens googlen op "Marblehead RC"..
    Succes!
     
  8. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    RtW,

    Ik wil je in ieder geval bedanken voor de moeite. De link naar nemozo is ook goed bruikbaar. Verdere informatie zal ik dan inderdaad wel van internet moeten halen. Zal ook eens kijken of ik erachter kan komen of er bij mij in de buurt mensen actief bezig zijn met modelzeilen.

    Hans
     
  9. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
  10. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    Wim,

    Ik heb naar de tekeningen van M-klassers gekeken op de site die je noemt, volgens mij hebben die een andere rompvorm dan het rompje dat ik heb en ook de lengte komt niet overeen. Deze tekeningen zijn schepen van 39 inch, mijn romp is 1270mm / 2,53 = 50 inch.

    Hans
     
  11. Pendelaar

    Pendelaar

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    815
    Locatie:
    Valkenswaard
    Je kunt ook kijken op www.sailsetc.com
    Veel te krijgen, niet goedkoop maar zeer goede persoonlijke service.
    Ook is daar het e.e.a. te downloaden.
    Heb daar in het verleden het e.e.a. gekocht voor mijn IOM One Meter

    Een onderdeel is bijvoorbeeld:
    http://www.sailsetc.com/miscplans.htm#rigplans

    je moet maar eens rondneuzen op deze site, er is van alles te verkrijgen.

    Pendelaar
     
  12. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hans,

    Wanneer de rompvorm een beetje overeen komt, kun je proberen het zeilplan op te schalen naar de juiste maat.

    Wim
     
  13. Sikko 259

    Sikko 259

    Lid geworden:
    1 sep 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Holwierde
    Pendelaar,

    Kijk zo'n site zoek ik al een tijdje. Hier kun je ook zien hoe je materiaal voor de tuigage enz. zelf kunt maken. bedankt.

    Wim,

    Daar zit ik zelf ook aan te denken, nu alleen nog uitzoeken met wat voor tuig ik dan moet beginnen. Ben er ondertussen achter dat er voor een M-klasse drie min of meer standaard tuigen zijn. Zoek nu nog iets waar ik de plaats en afmetingen van staand en lopend want op kan vinden.

    Hans
     
  14. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    De marblehead klasse heeft een maximum zeil oppervlak, en beperkingen aan de mastlengte. Bekijk de regels eens
    Google op international marblehead class rules 2002.
    Met enige fantasie kan ik wel een zeilplan voor je tekenen. Maar de locatie van de mast en verdeling grootzeil fok hangen af van je onderwater romp, met name de kiel.
    Joost vs
     
  15. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
  16. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    wederom weer een oud schepie wat in goede handen is gekomen,sikko je kan hier op het forum zeker erg veel info op doen,zo ook ik met mijn a klasse schip,bij deze erg veel sucses bij de restauratie van jou schip en laat daar van foto,s zien daar zijn we gek op hier.vgr tonsr.
     
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dit is wel een topic van 2005 ?
     
  18. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    ja je heb gelijk,niet gezien,maar iemand moet dat dan toch opgegraven hebben denk ik,maaar rene scherp gezien.vgr tonsr
     
  19. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Ik zou nu het dek er maar afhalen en er wat kerststukjes inzetten met wat slangverlichting..
    Ard
     
  20. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Hans
    Ik kan de foto niet openen
    Als ik het goed begrijpt moet de romp +/- 20 jaaar oud zijn kan je de foto nog eens op het form zetten
    Dan kan ik kijken maar het zou beter zijn als ik de vorige eigenaar weet dan kan ik zoeken bij de Marblehead meetbrieven
    Kan je dan de zeilgegevens door geven en de maten van de zeilen van die tijd
    een vraag zit de kielplaat vast aan de romp /waarvan is de romp gemaakt carbon/kevlar welke kleur
    kijk even bij radiozeilen ik ben een meter van de marblehead en stuur mij even een mail
     

Deel Deze Pagina