HELP!!! Heb geen vertrouwen meer in mijn F550 met wookong

hallo iedereen

ik start deze nieuwe discussie om hulp te vragen voor mijn wookong
heb daarnet nog eens kunnen vliegen maar was hem helaas weer bijna kwijt zoals zondag 17/6 dan kreeg ik ook opeens geen controle meer over mijn wookong en ging hij in duikvlucht met hoog op toerenden motoren HARD tegen de vlakte

nu vandaag kreeg ik bijna weer het zelfde probleem en nu is het zelfs wind stil
bij het vliegen en stijgen is er echt geen vuiltje aan de lucht dan loopt het als boter op gps att-mode. het is maar als ik zachtjes wil beginnen dalen dan begint het spannend te worden.
na een paar sec een daling ingezet te hebben begint hij heel zenuwachtig te worden (hobbelig) ik moet er zelfs nog eens bij zeggen dat hij vanzelf rond zijn as begint te draaien (YAW) en dat steeds tegen de klok in terwijl ik zeker ben dat ik die commando via de sticks niet geef

ik durf er echt al niet meer mee vliegen na de crash van afgelopen zondag en ik zou het graag opgelost zien te krijgen dat da spel te vertrouwen is

ik zal even hier mijn ingestelde gains geven en de setup
basic gain 140 140 140 130
att gain 120 120

heb de 8" props op zitten en ik vloog met een 3S 3000maH (voorlopig bij gebrek van een juiste connector die op mijn 4s 5800maH moet)
en juist het frame met de originele motors

heb al gevlogen met verschillende gains in de buurt van huidige setup
zelfs op de standaard gains

zij er hier die ongeveer de zelfde setup hebben en me eens jullie gains door te geven want ik heb de wookong al 3 weken en nog steeds worstel ik met die fucking gains

plaise help me I'm too desperate:help:

probeer je snel recht naar beneden te dalen? dan is het namelijk logisch dat ie erg gaat wiebelen, is MC eigen.langzaam dalen of schuin is de truc;)

probeer je snel recht naar beneden te dalen? dan is het namelijk logisch dat ie erg gaat wiebelen, is MC eigen.langzaam dalen of schuin is de truc;)

in mijn ogen is dit traag naar beneden omdat ik zo al schrik heb sinds zondag en nog steeds begint i te wiebelen. dat ik een beetje wegdrijft en dat het niet perfect recht naar benden gaat kan ik nog begrijpen waardoor je zoals je het zegt schuin naar beneden moet gaan

maar dan wil toch niet zeggen dat hij ineens schuin gaat liggen en en naar links wegdrijft waardoor hij dan nog eens rond zijn YAW as ook nog eens tegen de klok draait

alles is perfect en alles is goed aangesloten zelfs compas module calibratie was gelukt

ik begrijp er echt niks van hij wiebelt zo erg zoals dat filmpje van Psygho (Emil) waar hij de gain instellingen wil uitleggen
maar wat ik ook verander aan gains. blijft het steeds het zelfde lieke
dji f450 naza gain setting explained.MTS - YouTube

je hebt er waarschijlijk geen fluit aan.. maar op hoogte je multi laten dalen kan lijken alsof het langzaam gaat, maar hij kan redelijk snel naar beneden komen.. wij mensen zijn niet zo goed in verticale snelheids perceptie als iets niet loodrecht boven ons gebeurd.

wiebelen tijdens dalen is trouwens niet echt een FC probleem maar een thrust probleem.(de problemen die hier uit voortkomen kunnen overigens wel FC gerelateerd zijn)
om te dalen heb je minder thrust nodig, dus de motoren en dus de props moeten langzamer draaien. de neerwaartse lucht verplaatsing van de props word dus minder, terwijl de opwaartse luchtverplaatsing toeneemt recht in de neerwaartse luchtstroom stroom van de props. de lucht word hierdoor samen geperst en de lift gegenereerd door de props neemt toe. (er komt een kussentje van dichtere lucht recht onder de props als het ware) dit geeft een beetje hetzelfde effect als de propwash op de grond als je vlak boven de grond hoovert.
de multi moet naar beneden en dus door zijn eigen verstoorde lucht ploegen..

dit effect treed niet overal gelijkwaardig op en de motoren zullen verschillend moeten compenseren om de multi recht te houden.
de motoren draaien al niet snel en hebben al weinig thrust en de fc stuurt zijn correcties naar de motoren. om weer recht te komen moet een motor meer thrust leveren, meer dan een daling teweeg kan brengen en de multi wilt op 1 arm (of meer) omhoog terwijl de rest nog naar beneden wilt/moet.
de ene FC regelt sneller en harder de motoren dan de andere maar allemaal zullen ze een motor of enkele motoren kortstondig meer lift moeten laten generen.
zou dit niet, te veel of te laat gebeuren dan kan de multi schuin wegvallen en crashen.
ook is het mogelijk dat de FC corrigeert door 2 motoren die props in dezelfde richting hebben (cw of CCW) te versnellen, wat een yaw beweging tot gevolg kan hebben. en vaak raakt de fc daarvan nog meer in de war waardoor hij de tegen gesteld draaiende motoren laat versnellen (yaw opheffen) dit genereerd weer meer lift dan aan de andere kant en als de fc niet goed en snel genoeg ingrijpt zal de multi over een as wegglijden.

---------------------------------------------------------------------
heli's en multi's kunnen eigenlijk niet verticaal dalen, het is eigenlijk een gecontroleerde crash. je neemt namelijk het enige weg waardoor een heli en een multi kunnen vliegen... opwaartse thrust.. je creëert eigenlijk een "stall"

wil je snel horizontaal dalen, dan gewoon stick naar idle (niet nul dus, maar de waarde waarop de props alleen maar draaien op de grond zonder ook maar een streepje lift te hebben) en de multi zal als hij correct gebalanceerd is en het wind stil is, loodrecht en snel uit de lucht komen.
zaak is om optijd nagenoeg volgas te geven om de boel op te vangen voor je op de grond bent..;)

------------------------------------------------------------

om het vertrouwen in je FC terug te krijgen is het slim een een goedkope quad van hout ofzo te maken. als die crasht maakt het niet zoveel uit tenslotte.
en met deze quad verschillende gains te proberen tijdens harde dalingen.
en oefenen met schuin landen.

@ dutchcommando: wat een mooie theorie heb je hier neer gepoot zit idd veel waarheid in en kan dit miss wel aan men wensen laten voldoen
nu begrijp ik het wel wat beter en ga het schuin dalen eens in de praktijk uitvoeren
bedankt voor zo'n beschrijving voor me te schrijven zal me waarschijnlijk wel een hoop vooruit helpen

thanks

Heb je ook geprobeerd de gains gewoon best een stuk hoger te zetten? Ik zit op mijn 550 namelijk fors hoger qua gains.

Hoi zowieso 8" props en 3s gaat niet werken. minimaal 10" bij 3s. Vermoed dat copter gewoon niet genoeg vermogen heeft om uit zijn eigen wobble te komen met de 8" props. Verder zijn de gains helemaal niet spannend met de gains op fabrieksinstelingen vliegt die prima.

Zou je anders je gains eens doorgeven dan kan ik eventueel deze ook eens proberen

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals eerder gezegd gains terug naar standaard dan eerst testen. Maar zorg nu eerst voor de juiste props bij de juiste accu.

Ja normaal gebruik ik een 5800 maH op 4s met 10" props en dat Ging ook niet want daar is het verkeerd gelopen. Zal het nog eens proberen met de 100 100 100 standaard instellingen ook

Laatst bewerkt door een moderator:
En dat is dus ook fout. 10"dji props met 3s 8" dji props 4s. Wil je 4s gebruiken met 10" props dan werken alleen de graupner 10" met de dji 10" op 4s worden de motoren + regelaars veel te warm. Waarschijnlijk daardoor ook je eerste crash.

Ik heb de 550 met 8x4 gevlogen op 3S even en ondanks dat het niet optimaal is kan het wel. Ik had de gains ook op zoals jij ze nu hebt en dat was een drama. Ding ging alle kanten op. Inmiddels zit ik op:

160 160 140 250
120 120

Daarmee vloog hij goed op de 8 props en nu op de 10 props. Als je overigens je gains omhoog gooit uiteraard niet in 1 keer. Stapjes van 10-15 tot hij gaat oscilleren en dan een tikje terug.

Back