help help 2de 4in1 doorgebrand honeybee v2 incl zekering en toch door gebrand

beste leden
ik zit met het volgende probleem.
nu is voor de 2de keer mijn 4in1 doorgebrand tijdens het vliegen ik baal hier enorm van ik heb zelfs de 4in1 afgezekerd
voor hoofdmotor 8amp mini glaszekeing
voor staartmotor 3amp mini glaszekering
main motor type extreme 380x ´
tail motor type extreme dd
accu 11.1v 800mah
accu 11.1v 850mah

ik heb de rode kabel gebruikt voor het afzekeren
afgezekerd tussen hoofdmoter en 4in1

het is steeds de hooftmoter unit die doorbrand
de hoofd moter stond plots stil tijdens het hoveren 1.5mtr in de lucht leek wel dat hij in een keer geblokeerd werd dit was de eerste keer ook het geval is dit een normale reactie als de 4in1 doorbrand?
en hoe kan het dat de zekering zijn werk niet gedaan heeft?
is een snelle zekering
tussen de eerste 4in1 en de 2de 4in1 zit mischien 2 weken en ik vlieg elke dag.

in totaal nu 3 4in1 besteld in anderhalve maand tijd (1ste x eigen schuld +/- omgedraaid)

zo word de heli wel duur voor een fp een KDS 450s al uitgegeven:p:p

wie kan mij helpen

De motor stond plotseling stil?
Ligt het niet aan de zender?
Als die zwakke power heeft of dat er iets niet meer in orde is wil het signaal wegvallen.
De motor krijgt dan geen signaal van de ontvanger meer (die laatste krijgt geen signaal van de zender) en valt dan stil.
De heli valt uit de lucht.

Tot dusver het motor verhaal.
Dat de zekering 4-in-1 dan doorbrandt vind ik erg gek.
Ik heb ook wel eens gehad dat mijn heli opeens stil stond (lag achteraf aan de zender) maar dan valt hij hoogstens uit de lucht.
Hier is dus meer aan de hand!
(Zit het niet in de bedrading van 4-in-1 naar motor?, is dat in orde?)

De motor stond plotseling stil?
Ligt het niet aan de zender?
Als die zwakke power heeft of dat er iets niet meer in orde is wil het signaal wegvallen.
De motor krijgt dan geen signaal van de ontvanger meer (die laatste krijgt geen signaal van de zender) en valt dan stil.
De heli valt uit de lucht.

Tot dusver het motor verhaal.
Dat de zekering 4-in-1 dan doorbrandt vind ik erg gek.
Ik heb ook wel eens gehad dat mijn heli opeens stil stond (lag achteraf aan de zender) maar dan valt hij hoogstens uit de lucht.
Hier is dus meer aan de hand!
(Zit het niet in de bedrading van 4-in-1 naar motor?, is dat in orde?)

naar mijn mening ligt het niet aan zender deze reageerd goed
de kabel van motor na 4in1 lijkt mij ook in orde ik vlieg namelijk elke dag nooit wat gemerkt van een slecht contact of zo
je hoort ook echt klik rotor plots stil en dan ruik je de 4in1 al heb hem net los gedraaid en er lag een zwart stekkerje met meerdere contact punten los in de 4in1 deze is los gekomen ik denk door hitte
ik denk toch dat het aan de motor ligt of zo maar dan nog GEEN zekering doorgebrand en dit zou toch echt moeten gebeuren .
kan het aan accu liggen mischien want tussen accu en 4in1 geen zekering
lijkt mij stug maar zou het niet doorbranden van zekering kunnen verklaren

Maar draait de motor nog wel door als de rotoren stil staan?
Wellicht ligt het dan aan de assen, de motor draait dan als een gek door terwijl de assen blokkeren en dan kan ook e.e.a doorbranden.
Dan ruik je die brandlucht.

Maar draait de motor nog wel door als de rotoren stil staan?
Wellicht ligt het dan aan de assen, de motor draait dan als een gek door terwijl de assen blokkeren en dan kan ook e.e.a doorbranden.
Dan ruik je die brandlucht.

motor draait dan ook niet meer althans dat denk ik,het gebeurt allemaal binnen 1 sec
als ik aan het tandwiel draai loopt deze soepel dus ligt denk ik ook niet aan de assen ik vind dit ook zeer vreemt:confused:

en hoe kan het dat de zekering zijn werk niet gedaan heeft?
is een snelle zekering

Zelfs snelle zekeringen branden vééél trager door dan elektronika. Dat is hier bewezen. Over het nut van het plaatsen van zekeringen is al meerdere malen uitgebreid gediscusieerd.

Zelfs snelle zekeringen branden vééél trager door dan elektronika. Dat is hier bewezen. Over het nut van het plaatsen van zekeringen is al meerdere malen uitgebreid gediscusieerd.

ik denk dat je gelijk hebt,ik denk zelfs dat de schade die veroorzaakt wordt langzaam optreed de printplaat langzaam doorbrand hiermee bedoel ik dat de electronica meerdere malen schade oploop het het vervolgens begeeft er lag zelfs bij mij een plaatje los in de 4in1 dat kan ook een reden zijn waarom de zekering niet doorbrand.

MAAR

waarom brand mijn 4in1 telkens door kan toch niet zijn dat ik elke 2 weken een nieuwe nodig heb.als ik nou ergen tegen aan vloog of crashte dan OK maar ONDER HET VLIEGEN ? niemand een IDEE kan het niet zijn dat de motor niet goed is koolborstels of zo motor is wel nieuw 3 a 4 weken oud

Ik weet niet of je naast de Extreme 380 motor ook nog andere upgrades hebt uitgevoerd, maar de combinatie Extreme 380 motor EN standaard rotorbladen zal je steeds weer de 4in1 kosten. De standaard bladen vragen teveel weerstand (relatief veel lift bij weinig toeren) waar de Extreme 380 motor wél tegen kan maar de 4in1 niet. De zekering reageert veel te traag op de extra-ampere-vraag...
De Extreme 380 motor moet eigenlijk gebruikt worden met bladen met kleinere bladhoek (8 graden); draait de motor (en dus de rotor ook) veel sneller rond om voldoende lift op te wekken.
Ik vlieg zelf ook met de Honey Bee, bijna helemaal standaard (alleen de rotorbladen zijn vervangen door fiber-versterkte exemplaren) om te trainen. De Honey Bee FP is tenslotte een trainingstoestel. Misschien een beter idee om als je goed vliegen kunt over te gaan naar een CP helikopter met brushess motor en mechanisch aangedreven staart??

Back