Help Help. Heb een 2e hands blunder gekocht, reparatie traject gestart. Wie heeft goede tips?"

Helaas heb ik vandaag mijn 2e hands aankoop ontvangen, een valenta cappuccino
Ja helaas, want ik zie het model als total loss.

De verkoper had me foto's gestuurd, hoe het model eruit zou zien. Het model zou standaard gebruikersschade hebben. Maar nu ik heb model ontvangen heb, lijkt het erop dat de foto's van het model waren toen deze net zijn 1e vlucht had gedaan.

Wat is de schade:
- Beide vleugel tippen zijn afgebroken
- De vleugel heeft deukjes/breukjes in de toplaag
- Een flap servo heeft geen tandjes meer op de tandwielen.
- Hoogteroer servo heeft 1 afgebroken montage lip. Is gewoon met seconde lijm vastgeplakt.
- Richtingsroer servo, de hevel past niet juist op de servo (dit zou nog makkelijk op te lossen zijn)
- Richtingsroer is aan het delamineren.
- Ook de romp zit vol deukjes/breukjes in de toplaag

De vraag is dus. Wat valt er onder standaard gebruikersschade. Maar dat er foto's zijn gestuurd die niet kloppen met hoe het model eruit ziet, dat is wel heel erg jammer.
Ik ben nog in onderhandeling met de verkoper. Want repareren zie ik niet zitten. Ik ben geen GFK/CFK held, laat staan het spuiten. Het is natuurlijk een risico om een model uit het buitenland te kopen, maar heb het hard moeten leren. Voor mij geen 2e hands koop meer, als ik het model niet zelf kan ophalen. En dus op locatie kan beoordelen.

Maar om er niet bij stil te blijven staan. En mezelf ook wat op te vrolijken na de slechte ontvangst.
Ben ik maar gaan zoeken op het internet naar een ander model, waarmee ik plezier kan gaan beleven.
Helaas is een deel van het budget naar de 2e hand koop gegaan, waardoor een nieuwe valenta cappuccino er niet inzit. Maar wie heeft er goede tips en ideeën voor een vervangt model.

Ik zoek iets zoals de cappuccino zou kunnen.
Als je wilt rustig genieten en zweven. Maar ook een deel acrobatiek kan uitvoeren.
Spanwijdte zo rond de 2,5 meter.
De cappuccino is voll gfk. Dat had de voorkeur, maar laat me verrassen of iemand met een goede tip komt.
Budget, tja. Een bedrag noem ik niet direct, er zit een klein beetje flex in.
Maar een nieuwe cappuccino GFK versie kost 460 euro, maar dit lukt niet meer.

Dat 2e hands kopen zonder te zien niet goed was. Dat heb ik hard moet leren.
Het model is financieel wel te vervangen. Dat is het probleem niet. Maar de vrouw ziet me al aankomen.
Maar normaal als je een model koopt, hoef je niet direct daarna weer een nieuwe te kopen. Als je een auto koopt van 10.000euro, dan houd je toch ook niet 10.000euro reserve op je rekening, omdat je volgende week weer een nieuwe moet/wilt kopen.
Maar zoals ik al zei. Hard moeten leren. Nu de grote leercurve eruit pakken en verder gaan. Het figuurlijke uithuilen heb ik achter de rug. Nu op naar leuke dingen.

Het model hoeft niet perse GFK/CFK te zijn. Dat had de voorkeur, maar weet ook dat dit mogelijk niet haalbaar is.
De Heron kan een goed vliegend model zijn. Maar naar een vol piepschuim model ben ik niet naar op zoek. Dan liever beplankte schuimvleugels.

Die standaard gebruikersschade had jij wellicht verstaan onder "normale gebruikerssporen " ?
En dat is wel heel iets anders.
Schade is iets kapot in mijn beleving.

Een schuimkistje is leuk voor vakantie of om mee te dollen.

@ plofkip, ben je nieuw op het forum ? welkom !

Die standaard gebruikersschade had jij wellicht verstaan onder "normale gebruikerssporen " ?
En dat is wel heel iets anders.

Dit was de tekst die in de melding omschreven stond. Dan is het mijn fout, als kapotte servo's en dergelijk hieronder vallen.
"Das Modell befindet sich in einem guten Zustand hat aber dennoch leichte Gebrauchsspuren"
Maar dat is einde verhaal. Met de verkoper kom ik niet verder. Garantie tot bij de voordeur.

Verder naar de toekomst. Ik weet dat het ook mijn fout is om een 2e hands kist te kopen.
Maar van fouten moet je leren. Dus niet meer doen.
Doch zoek ik dan wel een ander model. Vakantie heb ik net gehad. En het moet niet iets zijn om mee te dollen, maar serieus plezier van te hebben voor langere tijd.

Zet wat foto's van de schade aan de kist hier op het forum.
Servo's zijn te vervangen dus dat moet het probleem niet zijn en als ik de rest van de schade zo lees dan moet dat ook op te lossen zijn.
Kost zeker minder dan een andere kist.
Wellicht zijn er leden hier op het forum die de komende winter de kist voor je op willen knappen.

Effe volledig off topic maar @Plofkip,

als iemand je welkom heet op dit forum is het misschien wel vriendelijk om daar op te reageren. In de beschaafde landen noemen ze dat elementaire beleefdheid.

Ongeacht of je nu met iemand van mening verschilt of niet van mening verschilt.

Nou, onder lichte gebruikssporen en een goede staat vallen natuurlijk geen afgebroken tips en kapotte servo`s. Weet je zeker dat het geen transportschade is ?

Ik zoek geen ruzie, ik geef gewoon mijn mening over iets dat ik lees en ik zet er zelf bij dat het off topic is.

Zaak afgelopen voor mij.

Terug on topic nu. :)

Misschien is het idd wel handig om is wat foto's van de zwever te zien.. nog een tip, slaap er is een paar nachtjes over ook, het is geen rommel zwever die cappuccino volgens mij.

Misschien valt het allemaal nog wel redelijk mee. Maar uiteraard is dit wel een teleurstelling als je zo een doos moet open maken..

Een wat oudere 2de hands f3j is misschien ook iets.. maar dan heb je wel een lier of een sleper nodig...

Laatst bewerkt:
Nou, onder lichte gebruikssporen en een goede staat vallen natuurlijk geen afgebroken tips en kapotte servo`s. Weet je zeker dat het geen transportschade is ?

Het is wel transport schade. Maar niet veroorzaakt door de vervoerder. Maar door de verzender.
Als de doos maar 5 cm langer is dan de vleugel. Dan is er te weinig ruimte, om beschermingsmateriaal te plaatsen.
De tippen hebben dus het gewicht van de vleugel moeten verdragen tijdens transport (als de doos rechtop stond).

Ik zal morgen wat foto's trachten te maken. Dan plaats ik deze.
Via PB kreeg ik al een aanbod, dat iemand hem wilt repareren. Toch mooi zo een forum. Waar hulp van meerdere kanten geboden wordt. Helaas was het niet in de buurt. Ook het bericht van Onno zet je aan het denken. Moest vanavond even gaan werken (storingsdienst), maar dat verzet je gedachten even. Na thuiskomen het model nog eens in de handen gepakt. Onmogelijk zal het niet zijn. Maar veel geduld zal er nodig zijn

Misschien moet ik het draadje dan maar aanpassen. En ipv op zoek naar een andere kist. Dat het wordt "help help, na een 2e hands blunder, tips voor herstel van een valenta cappuccino"

Effe volledig off topic maar @Plofkip, als iemand je welkom heet op dit forum is het misschien wel vriendelijk om daar op te reageren. In de beschaafde landen noemen ze dat elementaire beleefdheid.
Ongeacht of je nu met iemand van mening verschilt of niet van mening verschilt.
+1
Bovenstaande lijkt me gewoon iemand correct aanspreken op zijn minder correcte gedrag. Met name ook omdat de aangesprokene hier net komt kijken.

Laatst bewerkt:
+1
Bovenstaande lijkt me gewoon iemand correct aanspreken op zijn minder correcte gedrag. Met name ook omdat de aangesprokene hier net komt kijken.

Yup....
En daar vining op reageren, zoals dit:

dus wellicht eerst zelf beleefd worden, en dan pas anderen aanspreken?
is al zeer zeker geen "elementaire beleefdheid".

Onder diezelfde elementaire beleefdheid valt ook dat je niet totaal off-topic in andermans topic ruzie gaat zoeken met iemand..

Wie de schoen past, trekke hem aan...

Nog iets meer goedbedoeld advies; je moet niet vliegen met iets waarvan je je niet kunt veroorloven het te vervangen. Ook 2e hands iets kopen omdat je het nieuw niet kunt betalen, is, als het over toestellen gaat, zelden verstandig. Tenzij je de verkoper kent, en/of het toestel uitgebreid voorgevlogen krijgt en kunt bekijken. Een goed vliegende kist, verkoopt men doorgaans niet snel. Een kist met schade of andere problemen, daarentegen..

Ik ken toch genoeg personen welke goede gebruikte vliegtuigen verkopen omdat ze zelf iets anders willen of een stapje hoger en geen loods hebben als hobbyhok.
Je kunt tenslotte niet alles bewaren en iets goeds verkopen genereert vaak ook weer de nodige financiële middelen om zelf iets anders te kopen.
Ik heb zelf ook vaak genoeg goede vliegtuigen verkocht simpelweg omdat ik niet de ruimte heb om 20 vliegtuigen op te slaan tot Sint Juttemis. Beetje zonde ook want je vliegt er uiteindelijk toch maar met hooguit 4 of 5.
Feit blijft wel dat iets ongezien kopen niet echt aan te raden is. Of je moet de gok gewoon incalculeren.

De stukjes over het beter niet kopen van een 2e handse als je het nieuw of de vervangwaarde niet kunt betalen kan ik me ook niet echt in vinden.

@Ploflkip

Ik ben het niet met je eens betreffende het standpunt, dat je altijd voldoende financiële middelen moet hebben voor vervanging van een toestel (of toestemming). Zoals P.L. omschrijft wil je wel eens iets anders. Dit heeft allemaal niets met je financiële middelen te maken. Het draait niet alleen om financiële middelen, maar ook om principe kwesties. Om na een aanschaf, direct nogmaals een zelfde aanschaf te doen, dat gaat tegen mijn principes. Of het nu om 1 euro gaat of om honderd(en) euro's.

Betreffende marktplaats ben ik met je eens. Vele spullen moet je voorbij bladeren. Mits je natuurlijk een vliegtuig wilt in redelijke staat. Maar er zijn ook mensen, die juist naar zulke koopjes op zoek zijn, om daar hun hobby mee te voldoen.
Maar de harde les blijft, ga kijken wat je koopt. Ongeacht of het goed of slecht is. Iedereen heeft een andere beoordeling hoe iets eruit moet zien.

Nog even doorwerken. Dan naar huis. Dan zal ik straks enkele foto's posten van de cappuccino

Als eerste stap zo ik eerst eens met de verkopende partij gaan spreken en je geld terugvragen omdat het model niet aan de beschrijving voldoet.
Desnoods leg je er iets geld op toe, stel je hebt hem voor 120 euro gekocht, dan zeg je, geef maar 100 euro terug.
Dan toon jij je goede wil.
Ik weet niet hoe het in Nederland werkt maar in Duitsland is een foute beschrijving strafbaar.

Bij de modellen die ik afgelopen tijd verkocht heb stond ik erop dat mensen eerst kwamen kijken wat ze kochten, om dit soort dingen te voorkomen.

Dan de discussie, niet kopen wat je niet kan betalen.
Er bestaat ook zoiets als sparen, er zijn genoeg mensen die maanden of jaren sparen voor een model.
Dat zou dan betekenen dat je de vervangwaarde niet zomaar kan betalen.

Mijn duurste modellen heb ik allenaall binnen 1 jaar gekocht, onderhandelen met de bouwers, leveranciers en zeuren om korting.
Als ik nu bijvoorbeeld mijn JS1 weer zou willen kopen dan zou dat niet meer kunnen, het is toch meer dan 2 netto maandsalarissen wat zo'n ding vliegklaar kost.
En zo had ik 4 of 5 van dat soort apparaten in huis.
Omdat het op dat moment kon.
Door gezondheidsproblemen is nu alles verkocht en de nieuwe eigenaars zijn er erg blij mee.
Van het geld wat het opbracht, en nog wat maandsalarissen erbij is er een Porsche gekocht.
Dat kan ik nog wel.

Mijn mening is dus, als je het kan betalen (en vliegen), gewoon kopen wat je mooi vind.
Alleen moet de rest van de rekeningen ook betaald kunnen worden.
Vervangwaarde is onzin, als het stuk is dan is het jammer, koop je gewoon weer wat anders, eventueel goedkoper.

Maar ik zou straks, als je rustig thuis zit, even een belletje of mailtje naar de verkopende partij doen en proberen het rustig uit te praten.
Dat werkt beter dan je hier te uiten op het forum.
Veel mensen hier op het forum ken je niet en als je mensen niet kent dan zou ik zelf niet te veel waarde aan hun advies hechten.

Grts Gert-Jan

Als eerste stap zo ik eerst eens met de verkopende partij gaan spreken en je geld terugvragen omdat het model niet aan de beschrijving voldoet.
Desnoods leg je er iets geld op toe, stel je hebt hem voor 120 euro gekocht, dan zeg je, geef maar 100 euro terug.
Dan toon jij je goede wil.
Ik weet niet hoe het in Nederland werkt maar in Duitsland is een foute beschrijving strafbaar.

Maar ik zou straks, als je rustig thuis zit, even een belletje of mailtje naar de verkopende partij doen en proberen het rustig uit te praten. Dat werkt beter dan je hier te uiten op het forum.
Veel mensen hier op het forum ken je niet en als je mensen niet kent dan zou ik zelf niet te veel waarde aan hun advies hechten.

Hoi Gert-Jan,

Deze eerste stap (en meerdere) zijn allang geprobeerd met de verkoper. Dit was al gedaan, alvorens ik dit draadje opende
Na ontvangst van het model en constateren van de gebreken. Heb ik direct contact opgezocht met de verkoper. Mijn gedachte was precies zoals jij omschrijft en ook al voorgesteld. Ik heb foto's gedeeld met hem. En bewust nog geen foto's hier gepost, aangezien ik eerst met de verkoper wilde overleggen.

Al had ik 75% van de kosten terug gekregen, dan was ik al blij. Maar de verkopende partij is niet voor reden vatbaar. Hij gooit het op de transporteur. Daar heb ik ook al contact mee gezocht, maar aangezien de doos waarin het toestel verzonden is totaal geen schade heeft. Trekt de transporteur ook zijn handen terug.
De verkoper zit in het buitenland, is niet van hier op het forum.
Het gaat me ook niet om het uiten. Want ik ben net zo goed fout, door een model te kopen wat je niet gezien hebt.

Ik wil nu ook een punt achter dit onderdeel van de koop zetten. Ik had die avond veel frustratie. Maar zoals je zegt. Als je dan later rustig zit, ga je er anders mee om. Ik wil er niet bij blijven neerzitten, maar verder gaan. Of dat nu met dit model is, of een ander model. Dat is de keuze die ik komende dagen wil gaan maken. De komende dagen heb ik uitgetrokken om ieder onderdeel goed na te kijken en te noteren wat er moet gebeuren. Daarna pas, ga ik een keuze maken.

Aangezien de afhandeling met de verkoper gestrand is. Kan ik nu ook foto's posten.
Het zijn er maar een paar. De oppervlakte schade, heb ik er maar 1x opgezet. Maar de vleugel zitten er vol mee.
Bij het maken van de foto's. Had ik even zin om de servo's te verwijderen in de romp. Aangezien 1 servo vastgelijmd zat, moest ik iets kracht zetten. En warempel heb je dan ineens de volledige servoplank in je handen. Zie ook de binnenzijde van de romp, veel rest lijm zit er niet. Dan schiet me ineens de gedachte door het hoofd, zou het dan misschien toch goed zijn dat er schade is. Want dan kom je dit soort dingen allemaal tegen.

20160819_205222_resized.jpg

20160819_205238_resized.jpg

20160819_205313_resized.jpg

20160818_183000_resized_zpsdptrklmv.jpg

20160819_205443_resized.jpg

Laatst bewerkt:
Weet iemand goede links. Waar omschreven staat hoe je een GFK vleugel kan repareren.
Dan kan ik me daarin verdiepen, wat het exact inhoud.

Back