Help ik heb een Turbo

• Topicstarter Topicstarter J. Knippels
  • Startdatum Startdatum
J

J. Knippels

Guest
:D

De eerste DLG dag in de buurt van Zwolle is al weer een tijdje geleden. Wat me vooral bij bleef waren die DLG-vliegers die ondanks de regen thermiek wisten te vinden. Ze vlogen allemaal met een model genaamd Turbo.

Natuurlijk is een goede piloot 80% van het resultaat. Dus wilde ik die overgebleven 20% zo klein mogelijk maken. Contact gezocht met het Oostenrijkse en bij de heer Zach een Turbo besteld.

Ik in mijn beste Steenkolenduits gevraagd hoe dat dan ging het bestellen van een turbo.

Nou gewoon, u stuurt me een fax

Ja en betalen hoe gaat dat dan.

Heel eenvoudig. Over een week of vier krijg je een grote driehoekige doos thuisgestuurd. Die maak je open. Als hetgeen je ziet je bevalt dan maak je het geld over en anders stuur je de handel gewoon terug.

Bij thuiskomst gisteravond lag er een briefje van TPG (lees de PTT) in de bus. Een paar deuren verderop was een pakketje bezorgd voor mij. Het pakketje bleek een manshoge doos te zijn. De mevrouw die het pakketje voor mij in ontvangst genomen had zal zich wel driftig hebben afgevraagd wat daar dan in zat.

Thuis niet getreuzeld open die doos. Verpakt in meters noppenfolie verschijnen daar vleugel, romp en staartdelen. Bijgesloten is een bladzijde met aanwijzingen. Tenminste dat is wat ik van die schetjes op de bladzijde begrijp.

Nu eerst maar eens twee dagen op m'n handen gaan zitten voor ik aan de knutsel ga. Haastige spoed is in dit soort gevallen zelden goed

Met vriendelijke groet,

Hans Knippels

Proficiat met je aankoop. Mag ik vragen wat Zach vraagt voor een turbo.

Zach is echt een autoriteit in de Aufwind lees ik vaak over nieuwe experimenten van hem. Ik denk dat je een van de beste dlg's op de markt hebt gekocht.

Het typt ook lastig......

gezien het feit dat de topic starter nog steeds niet gereageerd heeft zit hij er waarschijnlijk nog steeds op......... :wink:

De turbo zelf kost 270 euro. De verzendkosten bedragen 30 euro. Voor dat geld krijg je een manshoge driehoekige doos

Groeten,

Hans Knippels

Natuurlijk zit er ook wat in de doos.

Uiteindelijk moet het er zo uit gaan zien:

turbo_30.jpg

In de doos is ook een uitgebreide handleiding te vinden van wel 1 pagina. Nu zullen de oplettende lezertjes zeggen ja maar daar liggen er twee. Klopt de tweede heb ik gevonden op internet.

normal_documenten.jpg

U begrijpt genoeg ruimte voor allerlij vragen.

De neus van de romp met de bijbehorende "afdekking" ziet er zo uit:

normal_neus.jpg

Op het balsa plankje wat je in de neus ziet zitten worden de r/c componenten als accu oontvanger en servo's bevestigd.

Die servo's. Dat is een verhaal apart. De experts in de scene schijnen te zweren bij Dymond D47 servo's. Die zijn dan ook fluks bij Staufenbiel besteld.

normal_servo.jpg

Bij Staufenbiel zijn ze van tuut tuut dat is snel het lijkt Overtoom wel. Dinsdag besteld. De volgende dag het pakketje in de bus. Super.

De staartdelen zien er als volgt uit.

normal_hoogteroer.jpg

Dat zwarte dingetje tussen de hoogteroerdelen is een zadeltje waarop het hoogteroer wordt bevestigd. Het zadeltje wordt weer op de staartboom bevestigd

normal_staartvlak.jpg

Die aansturing dat is een verhaal apart. Alles moet zo licht mogelijk zijn. 1 gram te veel in de staart dat zijn er vijf in de neus. Aansturen schijnt dus vooral plaats te vinden via carbon staafjes en dun (metaal)draad. Dat geavanceerde draad is weer te vinden in de hengelsportzaak (niette verwarren met een viswinkel). Zien we me daar ook nog eens.

In de strijd tegen het overgewicht wordt er ook maar één stangetje per aansturing gebruikt. In het roervlak wordt dan een torsieveertje geplaatst zodat het draadje altijd op trek staat

Alles moet zo licht als mogelijk. De vleugel op de weegschaal leggen levert het volgende:

normal_vleugel%20op%20weegschaal.jpg

140 gram. Dat is niet veel voor een vleugel van 1,5 meter. Als u nu denkt van is die vleugel nu semi doorzichtig en zie ik de verstevigingen zitten dan klopt dat.

De volgende uitdaging is het vinden van een accu.

Lipo's dat is me allemaal nog te nieuwerwets en ik heb ook geen LiPo lader. De accu mag ook niet teveel wegen. Een 400mAh accupakketje (4 cellen) weegt 32 gram, 8 gram per stuk.

Nou kom daar maar eens om in een modelbouwwinkel in Nederland. Ik heb dus gebeld met een van de grotere in het Westen van het land. Nee meneer dat zijn hele exotische wensen. Ik denk dat u buiten Nederland moet kijken. Dan weet ik het al dat wordt Batt-man in Duitsland lastig vallen. Checken op de internet site bij hen geeft dat ze het in ieder geval op de site hebben staan.

Wordt vervolgd.

Je maakt er een leuk draadje van.
Ook al heb ik nooit met zo'n model gevlogen sterker nog nog nooit zien vliegen.
Vind ik het reuze interessant.
Succes verder.

Trouwens staufenbiel is niet altijd zo snel hoor.
Maar wel altijd alles in orde.

Dat van 2brothersrc is waar. Zij hebben wel die accu's 400 mAh NiMh. Nog wel even bij de leverancier weghalen maar volgende week heb ik ze. beter mee verlegen dan om verlegen, ik heb er gelijk maar twaalf besteld.

Nou het gepruts is begonnen.

Hieronder twee foto's zoals ik de R/C componeneten gedacht had in te bouwen. Het is puzzelen met de beschikbare ruimte. Alles moet zo ver mogelijk naar voren geplaatst worden om later met geen of heel weinig lood in de neus te kunnen volstaan

normal_inbouw%20in%20romp%201.jpg

normal_inbouw%20romp%202.jpg

Hee Jeroens,

ik heb even de foto`s op de originele grote weergegeven dan kunnen wij het allemaal ook zien zonder vergrootglas :wink:
inb2.JPG

P6230220.JPG

@ J. Knippels
Net zoals Bertus, ik heb zelf niet zo`n kist en zal er ook wel niet 1 gaan kopen maar het blijft leuk om te lezen hoe deze vliegtuigen gebouwd worden met de daarbij komende problemen.

Ga zo door.

Groet,
Berto.

Back