Help je accu de winter door!!!

Beste forumgenoten,

Ik heb twee weken geleden mijn accu's gecontroleerd, ik dacht dat ik het dit jaar goed gedaan had door ze volgeladen op te bergen. Vorig jaar had ik dat niet gedaan en toen moest ik zowel in mijn zender als in mijn boot de accu's vervangen.
Dit jaar is de accu voor de boot nog goed, maar de accu van mijn zender is weer kapot.

Wat doe ik verkeerd?

Groeten,
Jan
:?:

Jan,

Accu's hebben "onderhoud" nodig OOK ALS JE ZE NIET GRBRUIKT!
Nicad kan je geladen of ontladen bewaren. Als je hem geladen bewaard moet je hem elke 3 á 4 maanden ontladen en weer laden. Dan blijft hij in goede conditie en zal je hem lang kunnen gebruiken.
Wil je de rompslomp van het ontladen en laden niet hebben dan moet je de accu ontladen bewaren. Nou ja ontladen, bijna ontladen. Er moet nog zo ongeveer 10% lading in de accu zitten. Als je de accu dan weer wilt gaan gebruiken dan moet je hem eerst laden.
De eerste keer laden doe je met 0,1C en gedurende 12 tot 14 uur. Daarna ontlaad je de accu en kan je meten hoe lang dat duurt. Door de tijd te vermenigvuldigen met de stroom kan je bepalen hoe groot de capaciteit is. Stel je ontlaad met 150mA en het duurt dan 5 uur voor hij leeg is. De capaciteit is dan 5x150=750mAh. Als het een accu is van 1200mAh dan zal duidelijk zijn dat er flink wat capaciteit "weg" is.
Om de accu weer goed te krijgen moet je hem enkele keren laden en weer ontladen. Met elke keer laden en weer ontladen zal de capaciteit toenemen. Op een gegeven moment zal dat niet meer gebeuren en zal de accu weer zo goed als de originele capaciteit hebben. Blijft de capaciteit toch laag (minder dan 80%) dan is de accu aan z'n eind en kan je beter een nieuwe kopen.
Dus gooi je zenderaccu nu nog niet weg en ga hem eerst rustig een paar keer laden en ontladen. De kans is groot dat hij weer zal gaan werken.

Meer lezen over accu's?
Kijk HIER voor een stukje over NiCad accu's.
Kijk HIER voor een stukje over NiMH accu's.

Helaas!

Ik had voor je bericht al een nieuwe gekocht.
De oude heb ik via de juiste weg wafgevoerd!.
Zal de volgende keer opletten.

Maar toch bedankt voor de reactie!

Jan

Back