HELP. Laden gaat niet goéd!!

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jacco68, 4 mei 2020.

  1. Jacco68

    Jacco68

    Lid geworden:
    23 apr 2020
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Amersfoort
    Goeiemorgen allemaal.
    Ik heb een probleempje met een imax b6ac.
    Volgens het scherm laadt alles perfect, maar als ik mn 6 accu's van mn drone met de originele (trage) hubsan lader vol tank krijg ik wel mn juiste vliegtijd (22 minuten) maar met de imax amper de helft (net 10 minuten)
    Ik heb de lader bij de drone gekregen dus was gebruikt.
    Doe ik iets niet goed?
    Accu's zíjn 7,4 volt 2700mah en eentje van 7,4 en 3400mah en met de imax kom ik niet aan mn minuten.
    How ken det?? :S
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Wat is de eindspanning van de accu na afsluiten van het laadproces? Die moet 8,4 volt zijn. Is de spanning lager, dan staat de lader mogelijk niet ingesteld op Li-Po accu's maar op een ander accutype als Li-Ion of Li-Fe.
     
  3. Jacco68

    Jacco68

    Lid geworden:
    23 apr 2020
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Amersfoort
    Nee alles staat goed, tijdens laden inderdaad 8,4 volt, amperage staat ook goed op 2,7 EN capaciteit op 2700. Moet goed zijn volgens verkoper, maar heb maar de helft tijd vergeleken bij het standaard ladertje.
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Waarop baseer je dat je tijd op is, geeft je zender een signaal of dondert je drone uit de lucht of iets anders?
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat kan wel zijn, kun je de eindspanning ook met een universeel meter controleren of eventueel met een andere lader als je geen universeel meter bij de hand hebt?
    Het kan nl zijn dat de lader imax b6ac niet de juiste werkelijke waarde aangeeft.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Laad je wel gebalanceerd? (2e optie in de het laadprogramma)
     
  7. Jacco68

    Jacco68

    Lid geworden:
    23 apr 2020
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja de laatste, met standaard lader dik 22 minuten in de lucht, met de imax maar 10 en dan gaat ie zelf inderdaad de landing inzetten.
     
  8. Jacco68

    Jacco68

    Lid geworden:
    23 apr 2020
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik moest hem van verkoper op charge zetten omdat balance alleen af en toe een keer moest, balance optie was ook geen laden volgens de man, zelf weet ik het niet want dit is de eerste keer dat ik zo'n ding zie.
    Charge moet dus niet maar dat moet balance zijn?
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Li-Po accu's worden in principe altijd gebalanceerd geladen. Maar omdat het laden met de andere lader goed gaat, verwacht ik geen problemen met de accu's. Het meten van de accuspanning na het laden met de Imax lader is een goed advies. Als de spanning 8,4 volt is, is de accu vol. De accu kan geen spanning van 8,4 volt hebben en half vol zijn. Bij een half volle accu is de spanning altijd lager dan 4,2 volt per cel.
     
  10. Jacco68

    Jacco68

    Lid geworden:
    23 apr 2020
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok ik ga er eentje balance laden dan, moet amperage op 2,7 blijven of moet ik delen nu naar 1,8 of 1,9 amp??
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Gewoon op 2.7 houden
    Bij een balanced charge zorgt de lader er voor dat alle cellen maximaal geladen worden, bij een gewone charge met ongelijke cellen kan het zijn dat 1 cel niet geheel vol wordt geladen.
     
  12. Jacco68

    Jacco68

    Lid geworden:
    23 apr 2020
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Amersfoort
    Ok gaan we even proberen, moet zeggen dat er van deze chargeer een hoop bs tutorials online staan en mensen die elkaar tegenspreken, dat maakt dit verhaal best ietsje tricky
     
  13. Jacco68

    Jacco68

    Lid geworden:
    23 apr 2020
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Amersfoort
    Ow deze zat er ook bij, accu is zo goed, deze is met de originele hubsan lader gedaan, da's zo'n klein blokje 20200504_123852.jpg
     
  14. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Mooi! je hebt een voltmeter. Als je met de Imax lader hebt geladen moet je ongeveer dezelfde spanningen zien. Mag een paar honderdste volt volt afwijken.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn Imaxen op de markt die een verkeerde spanning aangeven, dus dan denkt de lader dat de accu al vol is.
    En in de Hubsan accu's zit een beveiliging, misschien dat die rare dingen doet met de meting vanuit de lader.

    GJ
     
  16. Jacco68

    Jacco68

    Lid geworden:
    23 apr 2020
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik ben ze nu allemaal aan het balance chargen, dan kan ik het zometeen zien.
    Als ik dan wel aan de tijd kom is het goed,
    We gaan het zien ..
    Ik laad het weten :)
     
  17. Jacco68

    Jacco68

    Lid geworden:
    23 apr 2020
    Berichten:
    44
    Locatie:
    Amersfoort
    Trouwens, bij een ladertje die standaard bij een 7,4 volt 2700mah accu zit, kun je daar ook een 7,4 v 3400mah accu goed mee laden??
    Of moet je daar weer een bijpassende voor hebben?
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Als ze niet eerst ontladen zijn, heeft het laden van volle accu's geen enkele zin. Vol is namelijk vol.

    Hou er rekening mee dat Li-Po's bij verkeerde behandeling explosief kunnen ontbranden. En brandt het eenmaal, dan is er geen houden meer aan. Je zal de eerste niet zijn waarvan het huis, de hoobyruimte of de berging door een Li-Po brand verloren is gegaan.

    Lees je eens in over de behandeling van Li-Po's daarmee verlaag je het risico dat er door verkeerde behandeling ongelukken gebeuren.

    Informatie over Li-Po's vind je hier: https://www.modelbouwforum.nl/threads/het-laden-en-balanceren-van-lipo-accus.112076/

    De lader voor 2700 mAh Li-Po's kan je ook gebruiken voor het laden van 3400mAh Li-Po's. De laadtijd zal wat langer zijn.
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.330
    Locatie:
    Harderwijk
    Zit er aan de Hubsan lader ook een balans ingang? Ik neem aan van wel, en dat je die ook gebruikt.
    Lijkt er wel op dat GJVO gelijk heeft, dat die Imax een ingebouwde balansfout heeft.
    Laders zoals de Hubsan kosten om en bij een tientje, bij mijn weten zijn die dingen altijd goed, hoewel traag.
     
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    En van Imax is immitatie van op de markt, wat dit soort kuren vertoond.
     

Deel Deze Pagina