Help Lipo laden lukt niet!

• Topicstarter Topicstarter maxenhenk
  • Startdatum Startdatum
M

maxenhenk

Guest
Hallo ik ben Max en ik heb een Graupner ultramat 14 plus lader gekocht en een hyperion CX G3 lipo power pack van 25c 450mAH 2s /7,4 v maar als ik hem aan de lader aansluit dan zegt de lader dat hij na 5 sec. al vol is en bij capacity staat 00000 ik laat hem op met 3 c (op de achterkant staat dat hij niet hoger dan 5 c mag opgeladen worden ik hoop dat ik een (Stomme) fout maak en niet mijn lipo of lader stuk is.(mijn LiPo heeft Geen balancer.

Alvast bedankt voor de hulp

De Ultramat 14 is niet geschikt als lader zonder een losse balancer. Dus niet proberen.

Je kunt een losse balancer aanschaffen maar tegenwoordig zijn er laders te koop met ingebouwde balancer voor de prijs van een losse balancer.

Niet zo opladen dus. Ondanks de berichten dat zonder balancer opladen ook gaat is het voor het behoud van je LiPo's beter om met balancer te laden.

Uiteraard moet je de instellingen wel zo zetten dat ze overeen komen met je accu. Dus 2S (7,4V) kiezen.

Een UltraMat 14 (plus) heeft een ingebouwde balancer ... alleen de Hyperion accu waarschijnlijk geen balanceersteker ... maar dat laad overigens uitstekend met de Ultramat 14 ... ik laad er ook mijn "zelfbouw" pack's mee (en die hebben geen balanceer aansluiting), en nog nooit problemen gehad in de afgelopen 7 jaar ... mijn andere lader (Schulze ISL-6 530d) heeft geen balanceer aansluiting, was in 2002 niet nodig en daar laad ik ook mijn lipo's mee naar volle tevredenheid ...

Als je lader afslaat dan is je accu waarschijnlik al vol ... en blijft het tellertje op 00000 staan ... gewoon eerst de accu ontladen (= gebruiken} en dan moet hij wel laden ...

Burp , die kleine 2S450 lipo,s hebben geen balancer aansluiting.

Dit schreef hij ook al.

Ik laad deze dus ook gewoon zonder te balancen op.

Mvg Johan

Aha, niet goed gelezen, ik miste de plus, sorry. :oops:

Ik soldeer aan de accu's altijd een balancerkabel. Ik bemerk ook bij de Hyperions soms best een onbalans. Laden met balancer geeft mij iets meer vertrouwen dat de accu goed blijft.

Maar eens dat het ook zonder kan. Kans bestaat alleen dat de accu eerder de geest geeft omdat een cel makkelijker overladen kan worden. Ze zijn me iets te duur om als wegwerpaccu's te gebruiken :)

Is de accu al niet gewoon opgeladen?
Vaak worden ze opgeladen geleverd.

Een UltraMat 14 (plus) heeft een ingebouwde balancer ... alleen de Hyperion accu waarschijnlijk geen balanceersteker ... maar dat laad overigens uitstekend met de Ultramat 14 ... ik laad er ook mijn "zelfbouw" pack's mee (en die hebben geen balanceer aansluiting), en nog nooit problemen gehad in de afgelopen 7 jaar ... mijn andere lader (Schulze ISL-6 530d) heeft geen balanceer aansluiting, was in 2002 niet nodig en daar laad ik ook mijn lipo's mee naar volle tevredenheid ...

Als je lader afslaat dan is je accu waarschijnlik al vol ... en blijft het tellertje op 00000 staan ... gewoon eerst de accu ontladen (= gebruiken} en dan moet hij wel laden ...

Beste Dirk ik denk niet dat de accu al vol is want ik heb er al mee gevlogen en op een geven moment ging de motor zachter draaien en stopte de snelheids regelaar (ik denk dat dat komt door de lipo save) de laatste keer dat ik het opgeladen werkt deed iemand anders dat met een andere ladar dat is al wel een tijdje geleden. En het ontladen betreft ik weet nog niet zo goed hoe dat moet met lipo accu en ik heb ergens gelezen dat ze dan stuk kunnen gaan

Max

Beste Max, wat geeft de lader in het display ?? in het bijzonder bij "charge current" en "battery voltage" ...

Hallo ik ben Max en ik heb een Graupner ultramat 14 plus lader gekocht en een hyperion CX G3 lipo power pack van 25c 450mAH 2s /7,4 v maar als ik hem aan de lader aansluit dan zegt de lader dat hij na 5 sec. al vol is en bij capacity staat 00000 ik laat hem op met 3 c (op de achterkant staat dat hij niet hoger dan 5 c mag opgeladen worden ik hoop dat ik een (Stomme) fout maak en niet mijn lipo of lader stuk is.(mijn LiPo heeft Geen balancer.

Alvast bedankt voor de hulp

Ik heb het al ontdekt toen ik even goed keek zag ik op de achterkant van de accu staan dat het met 4,2 volt opgeladen mag worden ik had hem eerst op 3,7 staan omdat dat de accu spanning is.:rolleyes:

Nog bedankt voor de snelle reacties Max

Back