Help, Logo 10 maakt ineens minder toeren PROBLEEM OPGELOST!

• Topicstarter Topicstarter jock
  • Startdatum Startdatum
J

jock

Guest
Er is iets mis maar ik weet niet wat.
Na ongeveer twee weken niet gevlogen te hebben maakt mijn Logo10 ineens een stuk minder toeren (kan met full pitch nog net van de grond komen).
Het gekke is dat ik absoluut niks aan zowel de heli als mijn zender heb veranderd. Mijn battery heb ik gisteren gecontroleerd door hem deels te ontladen en weer op te laden en die klimt perfect naar 21 Volt zoals altijd.
Pitch gecontroleerd en is ook onveranderd. Alles lijkt gewoon soepel te lopen, de boel kan nog een keer uit elkaar maar ik geloof niet dat het daar in zit. Ik ben dus bang dat er wat mis is met de ESC of de motor.

Dit is mijn setup:
Logo10 3D
Hacker C50 15L
Hacker 48 O Heli ESC
Thunder power 5S3P Gen II Lipo
UBEC 5-45V

Setting van mijn ESC (tevens gecontroleerd) Mode1, dus geen governor want die is bij de hacker ESC niet goed, met een vlakke curve in Idle up. Timing mode 1 wat de juiste zou moeten zijn voor Hacker motoren. Met deze setup werden de motor en ESC nooit te warm (regelmatig gemeten).

Met deze setup vlieg ik al maanden volledig probleemloos en nu ben ik ineens mijn toeren kwijt en ik snap er niks van?
‘What’s going on?’

Jock
Ps: het waait hier altijd tussen de 15 en de 25 knopen en vandaag is het bladstil. :evil:

je zou denken aan een inzakkende accu.. als je zeker weet dat de spanning tijdens het weg leggen goed was (dus niet net iets te hoog, daar gaan ze snel terug van. 0.1 volt te veel kan al slecht zijn) dan moet he tiets anders zijn.Wordt de motor warme? Nee, dan is het de motor accu of regelaar. Zoja, dan loopt het mechaniek ergens niet goed. Voel eens met de hand, zonder motor, of alles goed soepel loopt en nergens klemt. Lijkt dit allemaal goed? Tja, dan is het een beetje een mistery. Het makkelijkste is om dan een andere accu te proberen.

jock zei:
Er is iets mis maar ik weet niet wat.
Na ongeveer twee weken niet gevlogen te hebben maakt mijn Logo10 ineens een stuk minder toeren (kan met full pitch nog net van de grond komen).
:evil:

Jock, ik heb met mijn 16 hetzelfde gehad, bij mij was de oorzaak een losgekomen magneet van de motor, welke de wikkelingen had vernield.
Dit kun je controleren, door de motor met de hand te draaien. Voel je stotterende weerstanden, dan is dit bij jou ook het geval.
In Brabant is het nu ook warm en windstil :mrgreen:
Succes.

M.vr.gr.

Theo de Kramer

Het voelen van 'stotterende weerstanden' kan ook gewoon ten gevolge van 'cogging' komen. In dat geval is er niets aan de hand, het een type heeft cogging het andere, bijvoorbeeld lrk type motoren, hebben geen cogging.

Jock,

controleer eens de lagers van de bladhouders van de hoofdrotor.
Het kan zijn dat deze lagers de krachten niet aankunnen door de vele extra belasting door de wind. Het kan ook zijn dat ze (toevallig??) van mindere kwaliteit zijn.....
Hoe het ook zij, proberen kun je het altijd........

Bij het hierna genoemde probleem lijken de lagers dan onbelast goed te zijn, doch bij belasting lopen ze zwaar of gaan klemmen.
Dat kun je oplossen door hoekcontactlagers.
Dat zijn lagers die een schuine belasting kunnen opnemen.
Kun je dat niet echt vaststellen, probeer dan gewoon een setje hoekcontactlagers te bestellen van dezelfde afmeting.
Die monteren en weer proberen.
Ook kun je die combineren met druklagers...

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een heli. Alles was (leek) in orde: motor, lagers enz. Ik kon niets vinden...... totdat....ik terecht kwam bij de lagers in de bladhouders.
Deze vervangen door hc-lagers en klaar !!

vr.gr.

Henk-Joyce

de standaard hoofdas lagers moeten het ook met wind kunnen doen hoor ;) En als het wel de lagers is voel je dat meteen als je hem probeert te draaien zonder motor....

Tadango zei:
de standaard hoofdas lagers moeten het ook met wind kunnen doen hoor ;)

In principe heb je gelijk.
Ik heb het ook als mogelijkheid genoemd, niet als bedachte oorzaak of veronderstelling

Zoals ik al zei: ervaring :!:

Tadango zei:
En als het wel de lagers is voel je dat meteen als je hem probeert te draaien zonder motor....

En dat is nou juist NIET het geval. De lagers draaiden onbelast prima doch onder belasting klemden ze.
Daarom toen hc-lagers gebruikt.
Ook hier: ervaring.

vr.gr.

Henk-Joyce

Helaas is het nog niet opgelost.
Ik heb de hele heli uit elkaar gehad en alles loopt zo soepel als het maar kan, net als ervoor. Tandwielen slippen niet. Draden gecontroleerd en daar zit het ook niet in.
De motor draait continu dezelfde, te lage toeren, en de ESC regelt de toeren ook als normaal alleen komt er niet genoeg uit.
Vanavond ga ik nog maar een keer de lipo's leegtrekken met mijn Astro109 om te zien of de capaciteit nog in orde is.

Motor, regelaar of batterij?

Zaterdag: Logo 10 kapt er mee, Nimh batterij van mijn Holiday 280 stuk
Zondag: Mijn OS .46 zegt doe het zelf maar verder!
Vandaag maandag: Staatslot gaan kopen dan maar? :D

Satoer zei:
Controleer eens of de paddles nog vlak met de flybar staan.

HUH?
Dat zou toch weel heel bizar zijn. Ik heb hem wel helemaal schoon en netjes gemaakt na de laatste vlucht dus het zou kunnen dat er iets verdraaid is. Straks even kijken.

Regards,
Jock

Als je zeker bent dat het geen instellingkje van je zender is dat fout staat, kan je de motor misschien eens testen? Herprogrammeer de regelaar eens naar een andere motor, kijk of hij dan sneller draait.

Kan je stroom meten? Misschien kan je de motor eens onbelast laten draaien (geen volgas!!!) en de stroom meten. Als deze erg hoge waarden aangeeft (een paar maal de opgegeven Io) , is er wat mis met de motor.

Kan je toerental meten? Misschien kan je onbelast de motor op bvb 7 volt laten draaien, en kijken of de kv ongeveer klopt. als deze te hoog is, zijn de magneten verzwakt. Normaal zou de motor ook heet moeten worden dan, maar toch :?

Zou het zeer sterk vinden als er wel degelijk iets aan de motor of regelaar scheelt, maar je komt er blijkbaar niet uit, dus kan je misschien toch eens proberen...zeer vreemd probleem :?

Niels

De motor en regelaar gaan naar Nederland om via PowerPete het probleem te laten verhelpen (hoop ik). Het zal wel even duren voordat ik meer weet maar zodra er nieuws is meld ik me weer.

Thanks voor alle adviezen,
Jock

Hij vliegt weer :D
De motor en regelaar zijn naar Hacker in Duitsland geweest. De motor is getest en schoongemaakt en de regelaar is getest. Hacker heeft geen probleem kunnen constateren maar hebben voor de zekerheid toch de regelaar vervangen door een nieuwe. Alles kostenloos 8O

Het probleem zat hem in de bladen die door de warmte verdraaid waren.

Gisteren heb ik alles weer ingebouwd. Een paar nieuwe MS composite 515 bladen erop en nu vliegt hij weer als een zonnetje.

Jock

jock zei:
Een paar nieuwe MS composite 515 bladen erop...
Ik heb eens gekeken of dit mogelijk was bij mijn logo, maar met 1,5 CM extra ga ik toch echt met 0,7 CM mijn staartbladen raken. Heb je de bladen wel eens naar beneden gebogen om te kijken of de bladen de staartbladen kunnen raken?

Satoer zei:
jock zei:
Een paar nieuwe MS composite 515 bladen erop...
Ik heb eens gekeken of dit mogelijk was bij mijn logo, maar met 1,5 CM extra ga ik toch echt met 0,7 CM mijn staartbladen raken. Heb je de bladen wel eens naar beneden gebogen om te kijken of de bladen de staartbladen kunnen raken?

Michiel,
Het is mm werk maar ze kunnen elkaar net niet raken (standaard staartrotorbladen).
Overigens, de MS bladen vliegen goed maar ik heb wel de indruk dat de heli met deze bladen een stukje windgevoeliger is geworden.
Jock

Back