Help low voltage cutoff na 2minuten met volle battery

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Filobias, 10 nov 2019.

  1. Filobias

    Filobias

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Brugge
    65D0CC37-D984-4638-A5BE-750299253B88.jpeg ik heb een nieuwe batterij gekocht
    (3s 11.1v 8400mah 25C) voor mijn slash 4x4
    schiet als een beestje vooruit. 1 probleem is na 2 minuten valt hij stil in low voltage cutoff die ingesteld staat op 3.2v battery wordt perfect opgeladen met de ID dual oplader en heb de battery uitgemeten met multimeter komt mooi op 12.4v op volle battery

    setup van de wagen is
    ESC : xerun XR10 60A BEC 6V
    motor : traxxas standaard velineon 3500kv
    servo : traxxas standaard 6v
    ontvanger en zender ook standaard traxxas

    met een 2s 7.4 5000mah 45C battery haal ik er dan wel 15 a 20minuten uit maar dan gaat hij natuurlijk veel trager

    wat kies ik hier verkeerd ?

    -de battery in mah waarde ?
    -of de motor en esc combinatie ?
    -of enkel de ecs keuze? (koste me 50€)
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Je gebruikt een 3S accu ipv een 2S accu. De accuspanning zal dus ongeveer 4V hoger zijn en je hebt niets aan de vertanding veranderd dus zal de motor behoorlijk veel meer stroom uit de accu trekken. De spanning van de accu zal daardoor flink kunnen inzakken vooral als het een al wat oudere accu is of een accu die om een andere reden niet helemaal 100% perfect is.
    Het is een 8400mAh accu dus een vrij flinke accu. Het "nadeel" van accu's met een grote capaciteit is dat de inwendige weerstand meestal hoger is dan van een kleinere accu, Ook die hogere inwendige weerstand zal er voor zorgen dat de accu spanning verder inzakt bij belasting. Zeker als de motor stevig moet werken.
    Je kan proberen de cutoff lager in te stellen, ik zou niet lager gaan dan 2,8V in dit geval. Als je dat doet moet je er wel voor zorgen dat je de accu zo snel mogelijk na het leeg rijden weer oplaad, in ieder geval nog de zelfde dag. Doe je dat niet dan kan de accu daardoor heel snel slechter worden en wordt dit probleem alleen maar erger.
    Een betere methode is een betere accu. Als dit al een (wat) oudere accu is kan een nieuwe helpen anders moet je kijken naar een accu die b.v. 50C kan leveren. Het probleem is alleen dat de C waardes is op de accu's staan vaak (helaas heel vaak) zwaar overdreven zijn. Op jouw accu staat 25C maar het zou me niets verbazen als de fabrikant maar iets van 10C op geeft en dat de verkoper (in dit geval Traxxas) er 25C van heeft gemaakt. Ga maar eens zoeken op het internet er zijn heel wat tests gedaan door meerdere mensen en daar komen veel lagere waardes uit dan er op de accu's staat.

    Maar de hoofd reden is dus dat de motor behoorlijk veel meer stroom gebruikt door die extra cel en dat de accu daardoor (veel) meer in zakt.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.823
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Blaas je je motor zo ook niet op?
    Hoeveel Ampere trekt hij nu?
    Meten is weten.
    Je kan niet zomaar ongestraft een hoger voltage gebruiken.
    Het Amperage schiet heel hard omhoog.
    Misschien moet je blij zijn met de 2 min.
    Anders zou de boel af kunnen fikken.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    je kan bovenstaande ook relatief makkelijk meten/voelen.

    je oude 2 cel accu werkt goed.
    op de 3 cel gaat hij in low voltage cutoff.

    in theorie, als je teveel ampere uit de accu haalt (omdat je de vertanding niet hebt aangepast), kun je ook even 1 minuut wachten.
    de accu is ondertussen weer een beetje bekomen van de schrik.
    voltage is weer omhoog gegaan.
    en de auto werkt weer.

    tot je natuurlijk weer volgas geeft, dan zakt het voltage weer in elkaar als een pudding.
    naarmate de accu leger raakt, wordt dit erger.
    halfgas of kwart gas zou je dan de accu "gewoon" leeg kunnen rijden.

    Als je een multimeter hebt..
    liggen voor ongeveer 20 eur in de bouwmarkt.
    een lege accu zit op ongeveer 3,8 volt per cel. ligt een beetje aan welke fabrikant of welke rc richting je aanhoudt.
    dus een lege 2 cel accu zal op 7,6 volt zitten
    een lege 3 cel accu zal op 11,4 volt zitten.
    slaat de cut off erin, en je meet die waardes, is hij ook gewoon echt leeg.
    meestal zit de cut off zelfs wat later, vaak zit dat op 3,6 volt per cel oid.

    een lege lipo hoort minimaal 80% van zijn capaciteit terug geladen te krijgen. minder dan die 80 is altijd goed, beter voor de accu.
    meer dan die 80, en je helpt de accu naar de knoppen.
    voor je 2 cel is dat 4000 ma.
    voor je 3 cel 6720 ma.

    de meeste computerladers laten dit zien als ze klaar zijn met laden.
    nogmaals, laad de lader meer bij dan dit, moet je echt korter rijden.. haal je meer dan die 80% uit een accu, sloop je hem vrij vlot.
     
  5. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Bij deze bedoel je als je net dezelfde lipo neemt maar dan met bv maar 5000mAh dat die minder krachtig zal zijn dan de 8400mAh?
    Is het omdat die meer ampére kan afleveren, die van 8400mAh? Maar dan heb ik weer het volgende "de lipo geeft toch maar wat de motor vraagt".

    Hoe meet je juist een lipo?
    Ik weet dat je het zomaar aan de plus en min mag doen, omdat je dan kortsluiting krijgt.
    Ik dacht te weten dat het via balancer kabel moet, maar niet hoe.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Het is een beetje minder zwart/wit, ik had het duidelijker moeten uitleggen.
    Stel je hebt een 5000mAh LiPo cel met de afmetingen van 130x45x10mm. Die cel zal een bepaalde inwendige weerstand hebben.
    Als je een 8000mAh cel wilt gaan gebruiken kom je een probleem tegen en dat is dat die cel duidelijk groter is n.l. 170x70x20mm. Als je voldoende ruimte hebt zal dat geen probleem zijn maar als je een beperkte ruimte hebt past die accu niet. De fabrikanten kunnen, en sommige doen dat ook, cellen maken die de zelfde afmetingen hebben maar toch een grotere capaciteit. Dan blijkt dat de inwendige weerstand van die accu beduidend hoger zal zijn en dus de "C" waarde duidelijk lager. Hierdoor zal wat jij schrijft dus kloppen, die accu heeft wel een hogere capaciteit maar hij kan een (veel) lagere stroom leveren. Voor de grotere accu geldt dat dus niet, of niet helemaal.
    Wat wel voor (bijna) alle accu's die je te koop ziet geldt is dat de opgegeven "C" waarde op z'n zachts gezegd overdreven is. Als je die halveert zit je meestal nog aan de hoge kant. ;)
     
  7. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dat is duidelijke taal...
    Dan zal ik wel zo'n lipo's hebben.
    Heb er twee van team corally 2s 7000mAh en 8000mAh en 90c.
    En die zijn inderdaad maar 139x47x25.
    Hebt het niet voor die 90c gedaan(dat dan in werkelijkheid geen 90c zal zijn), maar voor de mAh.
    Voor de arrma raider xl blx die niet veel vraagt een goede keuze, en kunnen toch volgas bijna 45min rijden, niet continu uiteraard, maar toch...
     
  8. mvp

    mvp

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    123
    Je kan gewoon via de plus en min meten. Zolang je de meetpennen maar niet tegen elkaar aan drukt. Anders heb je kans dat het wel gaat jeuken inderdaad.
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Vergeet niet dat je de multimeter op V zet en NIET op mA !!! want dan is het kortsluiting .
     
  10. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Dank je, dat moest ik weten.
    En voor de cellen apart te meten, is dan via de balanceer kabel?
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt.
    erg opletten, is lastig de meetpennen uit elkaar te houden.

    als je de ene pen op de zwarte kabel zet, en de andere pen steeds een gaatje opschuift, meet je de totaalspanning van de 1/2/3 of meer cellen. steeds een cel erbij
    als je beide meetpennen eentje opschuift, meet je 1 cel.
     
  12. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Deze begrijp ik even niet.
    Bedoel je de zwarte min kabel (de dikke)en dan naar de balanceerkabels, of alles meten via de balanceer kabels?
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Cellen apart meten via balanser kabel inderdaad, je hebt het door .
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    De balanceerkabel heeft helemaal links of helemaal rechts ook een zwarte draad.
     
  15. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Heb hier wel 2 lipo's waarvan alle balanceerkabels zwart zijn, waarvan één rood natuurlijk.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    de volgorde is doorgaans wel hetzelfde, al hebben ze alle kleuren van de regenboog.
    blijkbaar is bij jou die rode de massa. wel apart, maar kan.
    zet daar je pen op, en degene ernaast, dan meet je de totaalspanning van alle cellen die ertussen zitten.
    in dit geval 1 cel, dus spanning van 1 cel.
    laat de pen op de massa staan. schuif die andere 1 op, dan heb je 2 cellen tegelijk.

    meet je 2 naastgelegen kabels, heb je 1 cel. dan schuif je beide pennen 1 op, dan heb je de volgende enkele cel.

    het is ook niet kritisch.
    gewoon proberen. alleen geen vlammen maken.
     
  17. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ok van het weekend eens proberen.

    Heb nog 2 van 2s liggen die niet meer goed zijn, test ik het daar wel eerst mee.
    Maar zal wel lukken, gewoon altijd één pen op de massa houden.
    Bedankt.
     
  18. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Geluk denk ik volgens mij dat ik het nog niet geprobeerd heb.

    Je geeft aan dat de rode dan de massa zou zijn(massa is de minpool toc), maar rood is meestal/altijd de pluspool.
    Maar de rode van de balanceerkabel zal de plus zijn, aangezien als ik deze aan sluit aan een lipo checker zit er een zwarte aan de min van de checker.

    Dus ik moet meten vanaf de min en van de rode afblijven, niet?

    Zeker geen verwijt naar u toe, je moet het maar doen met mijn uitleg en heb er geen foto bijgevoegd wat ik anders meestal doe.
    Hier toch even een foto bij, en aangesloten op de lipo checker voor meer duidelijkheid.
    20191128_200733.jpg




    Ik dacht te weten het op die V te zetten, maar er zijn 2 V's, ik vermoed waarschijnlijk de V voor de wisselstroom, niet?
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2019
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    V voor gelijkstroom batt hebben altijd gelijkstroom .
     
  20. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Wat ik al dacht.
    Bedankt
     

Deel Deze Pagina