Help met tekeningen

Hey,

Ik heb enkele dagen geleden bouwtekeningen binnen gekregen van HMS Orkney,

full

full
full

Maar wat betekenen die lijnen en hoe moet je er mee omgaan?

Mvg,
Gerardus

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is nou een lijnenplan van een scheepsromp.
Bijv. in de bovenste tekening zie je de doorsnedes (dwarsscheepse doorsnedes wel te verstaan) ter plaats van de verschillende spanten. Deze doorsnedes zijn slechts half getekend, daar de romp symmetrisch is. Het nummer is dus tpv welk spant, soms zelfs tussen 2 spanten in zoals 9,5 en 10,5 (deze vind je ook terug in de onderste tekening zodat je precies weet waar dit is).

Het zelfde voor de tekening daaronder, maar dan langsscheeps gezien (A..D)

In de bovenste foto zie je de spantensettekening, deze bestaan uit de spanten 0-1-1,5-2-2,5-3-3,5-4-5-6-7-8-9-9,5-10-10,5 en 11

Deze moet je op de hartlijn(verticale lijn) spiegelen, dan heb je de vorm van elk spant.

het 0-spant zit achter in het schip en spant 11 zit vooraan.

Op de onderste foto kan je de onderlinge afstand van de spanten zien.
spant 9 t/m 11 zitten zo te zien opdezelfde afstand van elkaar.
Tussen spant 9 en 8 zit zo te zien een tweemaal zo grootte afstand.
(de rest staat niet op je foto).

De lijnen a t/m d geven de hartlijnen weer van de eerst te plaatsen bekledings-latten.
Als deze zijn geplaatst ,kan je daarna de rest van de bekledings-latten pas maken om de romp te sluiten.

succes met de bouw, maar had je niet beter een bouwdoos kunnen kopen?

mvg. Richard

Oke dank je wel.
@ Richard: nee , ze hadden geen bouwdoos van dit model. Dit is trouwens ook mijn eerste bouw dus ik verwacht het niet perfect maar ik zal mijn best doen! Dankje wel

Mvg,
Gerardus

Laatst bewerkt:
Uhmm ik heb er over nagedacht over de hartlijnen A/D maar ik snap dat niet echt. Dus zou iemand een voorbeeld willen geven ?
Mvg,
Gerardus

Uhmm ik heb er over nagedacht over de hartlijnen A/D maar ik snap dat niet echt. Dus zou iemand een voorbeeld willen geven ?
Mvg,
Gerardus

Als je de romp in lengterichting over de lijnen A t/m D in de bovenste tekening "doorsnijdt", zie je in de tekeningen daaronder de doorsnijdingen van de romp op de respectievelijke afstand van de as van het schip.

De spanten van de bovenste tekening en de lengteposities daarvan die aangegeven staan in de onderste tekeningen vormen de basis voor het maken van het "skelet" van je romp: de spanten en de kielbalk.

Groet,

Ad Bakker

Back