Help, mijn Mpx Pico control werkt niet!

• Topicstarter Topicstarter mindbender_tm
  • Startdatum Startdatum
M

mindbender_tm

Guest
Onlangs 2 nieuwe Pico control 380 12/12 regelaars gekocht. Heb ze even in een proefopstelling geplaatst: de stekkertjes moesten er af omdat ik met een stoneage zender werk (>ECO Robbe) en alles voorlopig met krokodillekabeltjes verbonden. De BEC werkt perfect, maar de motor krijgt precies geen stroom. Ik heb + en - niet verkeerd aangesloten of andere lelijke dingen gedaan en toch werkt het niet... Heeft iemand ervaring met deze dingetjes?

Veel kans, dat de regelaars niet tevreden zijn over de zender.

De kanaaltijden, die een Robbe Eco afgeeft, variëren tussen 0,65 ms en 1,95 ms. De nulstand is 1,3 ms.
De huidige zenders geven een nulstand van 1,5 ms, waarbij de kanaaltijden tussen zo'n 0,9 en 2,1 ms variëren.

De PicoControl regelaars willen pas beginnen als je een keer gas-dicht hebt opgegeven. Met de Eco zul je dit waarschijnlijk net niet halen. Er kan nog geprobeerd worden met vol-trim. Uiteraard in beide richtingen uitproberen. Lukt het dan nog niet, dan kan de zender eventueel worden omgezet naar een nulstand van 1,5 ms. Er moet dan wel ingecalculeerd worden, dat daarna alle servo's zo'n 20 graden verdraaid staan. Bij oude servo's met een vierkante uitgaande as is dit een probleem. Als die nog in gebruik zijn kan ook alleen het nulpunt van het gaskanaal worden omgezet.

Deze regelaar heeft een aantal beveiligingen om te voorkomen dat de motor op ongewenste momenten gaat draaien. Lees de gebruiksaanwijzing eens goed door daar staat precies in wat je moet doen om de motor te laten draaien. Het zo bijvoorbeeld als volgt kunnen gaan:
1. Zender aanzetten
2. Gas op 0 (uit) zetten
3. Accu aansluiten aan de regelaar
4. Regelaar geeft 1 piepje
5. Gas op volgas zetten
6. Motor geeft twee piepjes
7. Regelaar weer op 0 zetten
Nu is alles ingesteld en kan je de motor van uit tot volgas regelen.

Er zijn helemaal geen piepjes te horen... en ik heb het gedaan zoals beschreven door jou. :(

dan kan de zender eventueel worden omgezet naar een nulstand van 1,5 ms.
Hoe moet je dat doen? Ik ken wel iets van electronica... :? qua solderen en onderdelen herkennen en zo. Moet er gesloopt en verbouwd worden?

Zoiets hoort in principe hier bij de servicedienst uitgevoerd te worden. De zender inleveren bij de winkelier en die zorgt dan dat-ie hier komt.
Nu ik dit zit te typen, bedenk ik, dat het probleem ook wel eens door de ontvanger veroorzaakt kan worden. Dit zal een FMSS-R4 zijn en daarop werkt niet alle apparatuur. Het probleem is namelijk, dat de ontvanger slechts pulsen genereert, die 2,5 Vtt zijn. Ook dit is te modificeren, maar dat kan echt alleen hier gebeuren. Als er van iemand een FMSS-R5/R7/R8 geleend kan worden is te zien of dit het probleem is.

Ik heb er met een zender van deze leeftijd geen problemen mee om via een pb'tje uit te leggen hoe de nulstand omgezet kan worden, maar er moet dan wel aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:
- opgave welk type Eco dit is. Een Eco 4 heeft kruisknuppels en twee printen, die met een stekker verbonden zijn. Een Eco 2 (of 2+1 of 2+2) heeft 1 print en alleen stuur en gas op de knuppels.
- er moet een referentiebron aanwezig zijn, waarmee een nulstand van 1,5 ms kan worden vastgesteld. Eventueel kan hiervoor een servo worden gebruikt, die eerst met een nieuw type zender wordt aangestuurd. Aan de stand van de stuurhevel kan dan deze nulstand worden teruggevonden.

Het is een Robbe Eco FMS 27-T4; er zitten inderdaad 2 printjes in, verbonden met een stekker. Een referentiebron zie ik niet direkt zo zitten, want ik zit hier in België, mijlenver van een club vandaan. Misschien moet ik een andere zender kopen?
Ik heb ook nog een Graupner Fahrtregler nr 3797 en die werkt er perfect mee... 't Is zeker ook wel oud spul? Er kunnen we 10 Pico's in die Graupner!!

De zenderset zal inderdaad zo'n 25 jaar jong zijn en zal dus z'n beste tijd wel hebben gehad. Hieraan nog geld spenderen zal dus vermoedelijk niet verstandig zijn.

mindbender_tm zei:
Er zijn helemaal geen piepjes te horen... en ik heb het gedaan zoals beschreven door jou. :(
Ik heb niet geschreven dat het zo moet gaan maar het zou zo kunnen. Helaas heeft elke fabrikant zo zijn eigen ideeën dus kan ik alleen maar een voorbeeld geven. In je gebruiksaanwijzing moet staan hoe het wel precies gaat bij jouw regelaar.

Ik heb een moderne zender maar had nog een oude robbe fmss onvanger liggen, mooi dacht ik voor mijn elektrozwever, de regelaar deed dus niets, andere regelaar, niets. andere ontvanger Yessss ! die oude ontvangers kunnen dus problemen geven met moderne regelaars !

Back