Help mijn REDLINE 53 Motor instellen

Hallo,

Ik heb een groot probleem met mijn Raptor50 en wel de motor type REDLINE 53 van Thunder Tiger.
Ik heb als eerste Heli brandstof van Tornado 15%

Ik heb als klacht als ik met de heli gaat hooveren,of wilt rondvliegen dat pakweg na 4 minuten de motor loeiheet wordt, en de motor inkakt kwa vermogen, en er ook geen rook meer te zien is.
Je zou zeggen,,,vetter instellen.

De motor start vrijwel meteen, en loopt mooi stationair.Ook het optoeren gaat prima,,,ook best veel rook te zien, maar het prbleem treed pas na n tijdje op,,,als de motor op temperatuur komt.

Ik had eerst een OS8 plug erin,,maar dan werd de motor ook loeiheet mee.
Ik had als basisinstelling 2 slagen geprobeerd op de grote naald,,,,maar telkens bijgedraaid tot ruim 3,5 slag,,,,totdat hij zo begon te sputteren bij optoeren,,,dat hij zowat verzoop.
Omdat de motor bij pakweg 3 slagen wel prima loopt,,,maar dan loeiheet wordt,,,dacht ik,,misschien een koudere plug proberen en heb ik een Rossi 4 Cold erin gedaan.

Weer opnieuw begonnen met de grote naald op 2 slagen en de draainaald naast de grote naald,,,eerst op 1 slag,,,toen starte de motor niet,,,en bleek pas na 1,5 slag te starten.
Maar ook na 4 minuten,,motor weer loeiheet en kakt in kwa toeren.
Steeds vetter gedraaid,,,maar geen resultaat.

ook de koelvaan heb ik nagekeken,,,niks mee aan de hand.
Ik snap er niks meer van.

Kan iemand mij uit de brand helpen, desnoods mij bellen op 06-14755008.

Gr Roger

Misschien zit het in pitch vs gas curve.

Misschien heb je te veel pitch ingesteld tov je gas waardoor je motor te veel vermogen moet leveren en daardoor warm wordt.

Of juist te veel toeren en te weinig pitch.

Dus iets meer toeren en iets minder pitch waardoor er ook gelijk meer koeling is vanuit je fan. En wat mij betreft plug 8.

of minder toeren.

Dat het motorje stotert in het begin bij gas geven is niet zo erg staat hij lekker vet.

Denk gewoon even mee maar weet niet of dit gaat werken maar suc6.

Anders kijk hier eens naar. http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor afstellen v3.1.pdf

Later.

Na 4 minuten is je tank halfleeg ong

Zit je headertank en alle slangen wel goed?
Zit hier misschien een lek?
Wat voor pakking zit er tussen je uitlaat, misschien zit daar ergens een lek?

ik heb ondertussen op de site van TT gekeken, en bleek dat mijn klacht beschreven staat.
De redlinemotor heeft 2 naalden, namelijk een NEEDLE en een Mixture naald.
De Mixture naald, werkt vanaf Idle tot half gas,,,en de needle (hoofdnaald) werkt vanaf halfgas tot vol gas.
Het probleem treed op na opstijgen,,,en wel bij hooveren,,,dan ineens zie ik de rook zichtbaar minder worden wat uit de uitlaat komt, en dan kakt de motor ineens in, dus dit betekent dat de hoofdnaald te arm staat.
En dat klopt ook, want die had ik gisteren vanaf 2 slagen open gezet,,,tot pakweg 2,5 slag.

In de beschrijving van TT staat, dat de beginwaarde van de hoofdnaald, 3 slagen moet zijn,,,ik dacht altijd 2 slagen.
Het starten en optoeren gaat prima,,,klopt en ik zie ook veel rook, maar dan komt hij dus in het middengebied,,,,en dan gaat t mis.
Waarschijnlijk staat de hoofdnaald dus TE arm,,,en de mixture naald TE rijk
dus daar moet ik het denkelijk gaan zoeken.

Verder moet ik kijken of de hoofdnaald ook voldoende brandstof doorlaat,,,,niet dat er vuil in de sproeier zit.
Morgen (maandag) ga ik naar de modelbouwzaak,,om te vragen hoe het zit met de brandstof, want nergens staat een richtlijn hoeveel % het beste is voor deze motor.
Sommige beweren dat deze motor ook goed loopt op 0%? maarjaah dan ben ik bang dat hij dus te heet gaat lopen.

Wat je zegt Bonkie, met de pitch tov motortoerental zal ik zeker meenemen in het verhaal en ermee gaan experimenteren.
Wat Student zegt,,,zal ik nog eens grondig naar kijken,,,zover ik weet lekken de slangen niet....wel moet ik nog eens goed kijken,,,of er geen luchtbelletjes door de slangen heengaan.

Ben wel al blij met de tips wat jullie mij geven.

Ik laat weer van me horen zodra ik weer heb kunnen testen.

Roger

Een rossi 4 is echt te koud.
Glow Plug Selection Guide

Een ENYA#4 of OS#8 zou goed moeten zijn voor jouw motor.
Eerst alle slangen checken, ook IN de tank.
Als deze poreus is gaat hij vanaf de helft lucht aanzuigen en arm lopen.
Een motor is op werk temp binnen 30 seconden (eerder zelfs)
Als de motor met volle tank en 30 sec. hoveren wel goed van temperatuur is dan vermoed ik de slangen.
Anders inderdaad mijn handleiding volgen die eerder gepost is.

Lukt het niet?
Dan kom je een keer langs in Venlo en dan help ik jou wel.

Heey Walter,

Daar noem je een goeie,,,de slangen IN de tank,maar dat kan ik toch checken als er luchtbelletjes in de slangen komen,,,want de buitenslangen zijn alle splinternieuw.
Ik ga met jullie adviesen aan de slag, en vertel ik binnenkort wat er uitgekomen is.
Verder heb ik nog contact gehad met Heliparts, en hun vertelden dat ik de kleine naald TE rijk had en de grote naald TE arm,,,waardoor hij in het hoovergebied te arm gaat lopen,omdat hij dan over gaat op de grote naald.
Verder zou volgens Heliparts de brandstof welke ik gebruikt Tornado 15% in principe goed zijn,,,dus ik ben zelf benieuwd.

bedankt zover

Roger

het is gelukt,nadat ik heb besloten de gehele carburateur eraf te halen,,,en elk onderdeeltje daarvan hebt schoongemaakt, kwam ik wat vuil tegen in de grote sproeiernaald, dat weggehaald en met behulp van wat hulp van mijn vliegclubje draait de motor nu als n zonnetje,,,mooi soepel en blijft hij lekker op temperatuur,,,niet te warm.

Daarna hebben we de heli verder afgesteld op mooi vlieggedrag.

Ik ben blij dat t is gelukt.
Ook bedankt wat betreft jullie adviezen.

Roger

Back