HELP!!! MX-12 is kennelijk dood....

• Topicstarter Topicstarter Wurf
  • Startdatum Startdatum
W

Wurf

Guest
Hoi,

Ik heb een tweedehands MX-12 gekocht. De accu heb ik één keer opgeladen en gebruikt (uurtje gevlogen). Toen de zender vergeten uit te zetten, waarna hij ging piepen wegens 'low battery'. Daarna heb ik 'm aan mijn Graupner Multilader gehangen met 150mA. Aan het eind van de dag deed de zender echter helemaal niets meer! De accu levert 11.3V, maar de zender gaat niet meer aan.
Kent iemand dit probleem.

hoe heb je de accuspanning gemeten?
Accu eruit, en rechtstreeks op de accu gemeten met een multimeter?
Dan is die iig nog goed.

Is de zekering misschien kapot in de zender?
Die zit achter de antenne.

In je Graupner handleiding staat het adres van de servicedienst in Nederland.
Even opsturen met de bon, je hebt twee jaar garantie, kost je dus alleen 6,20 pakketpost....

Corrien zei:
De zender heeft een 3 Ampere zekering aan boord:
- accu losnemen.
- achterwand verwijderen.
- antenne er uit.
- hoogfrequent print lossschroeven, opzij klappen en daar is 't ie!
Nieuwe zekering monteren! Geen zilverpapiertje of een draadje! Neem een 3,15 medium of trage zekering.

Plus en min van de laadkabel zal wel verkeerdom hebben gezeten!

Is simpel te vervangen.

controleer de zekering even, ik heb al diverse mensen gezien en gehoord dat de zekering er uit was na laden.

Vraag niet wat ze verkeerd doen, want daar kan ik ze niet op betrappen.

Ik had er laatst ook een, bij mij laden geen probleem, bij hem zelfde lader (robbe 5R) en bam zekering er uit :?

let wel op dat je het zelfde type er in stopt, en niet denkt hij gaat er snel uit dus ik zet er een grotere in.

Hij gaat alleen (soms) kapot bij laden.

gr Remco

Het meten van de accuspanning geeft weinig informatie, ook al is de gemeten spanning goed. Accu's moeten onder belasting gemeten worden.

Standaard actie bij 2e hands apparatuur: nieuwe zender- en ontvangaccu.

OPGELOST!

't Was inderdaad de zekering....pfieuw.....
Bedankt voor deze waardevolle tip. Ik had al zitten speuren maar kon de eventuele zekering niet vinden :-\

Vriendelijke groet,

Marcel

Neem geen riscico, accu's vervangen, je weet niet hoe lang ze stil gelegen hebben (en ook niet waarom de zekering kapot is gegaan).

Volgens mij heeft hij hem eventjes verkeerd aangesloten gehad of er een grote laadstroom op gehad. Klopt dat ?

Rhelie zei:
Volgens mij heeft hij hem eventjes verkeerd aangesloten gehad of er een grote laadstroom op gehad. Klopt dat ?

dutchhelipilot zei:
Vraag niet wat ze verkeerd doen, want daar kan ik ze niet op betrappen.

Het is heel raar, maar dat is het dus niet, soms gaat bij laden bij somige zenders de zekering er uit, zelfs als je hem niet ompoolt? :?

Hij doet dan niks meer, niet laden, maar ook niet werken.

Nadeel de zekering zit midden onder de HF en je kan er slecht bij.

gr Remco

Ik gooi in dit soort gevallen de accu's even op de REA (3x laden/ontladen) stand van mijn Robbe Profi Home Charger, weet ik meteen de algehele toestand. Maar voor die paar centen kan je ook nieuwe accu's kopen....

Uit eigen ervaring (MC15) weet ik dat wanneer je de laadplug er scheef in wilt duwen er ook wel eens kortsluiting tussen de polen kan ontstaan.
In het geval van de MC 15 zit er geen zekering tussen dus dit geintje koste een paar printsporen.
Neem je accu er maar eens uit en kijk dan eens goed naar de laadplug en de aansluiting.
Probeer maar eens hoe scheef je hem er voor kunt houden en wat er dan allemaal contact kan maken.

Piet

Back