help needed, maken van een carbon canopy.

Gerard_nl

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Dames/heren,

Ik ben van plan om voor mijn toestel een carbon kap te fabriceren, niet zozeer voor het gewicht maar voor de coole looks van het carbon.
Nu heb ik 0.0% ervaring met het maken van mallen en het werken met fibreglass en carbon.

Misschien even gemakkelijk om aan te geven wat ik precies wil.
Ik wil een carbon kap maken naar de vorm van de originele kap die ik heb van het toestel maar dan in carbon looks met een mooie gladde buitenkant.
Nu neem ik aan dat ik dan een neagtieve mal moet hebben, kan ik gewoo werken aan de binnenkant van de originele canopy, of moet ik eerst een mal maken en dan weer een negatieve mal, en hoe :?:

Wat ik ervan gelezen heb op het net, werkt het het moist met een negatieve mal waar je de matjes inlegd, maar is de buitelant dan straks mooi glanzend en strak ?
Met al het leesvoer over PVA’s, release agents en gelcoats zie ik door de bomen het bos niet meer.

Zoveel vragen……….wie helpt ?
Dus alle tips, en leesvoer op het net van harte welkom.

Ik denk dat "Skiff" nog wel met een paar handige tips gaat komen.
maar het is zeker mogelijk. maar ik ben wel benieuwd hoe groot je kap is.

Nu neem ik aan dat ik dan een neagtieve mal moet hebben, kan ik gewoo werken aan de binnenkant van de originele canopy, of moet ik eerst een mal maken en dan weer een negatieve mal, en hoe

als je je originele kap insmeert met lossingswax( 8 lagen ofzo) en dan je een gelcoat er op smeert. en daar over heen dan een paar lagen glasvezelmatten. dan heb je de mal voor je je nieuwe canopy waar je weer lossingswax insmeert. en daar dan je carbon matten in lijmt. en dan een keer mooi lakken(uv bestendige lak), dan heb je denk ik wel het goeie resultaat.

(denk er wel om dat je mal lossend moet zijn. anders werkt het niet.)

of je nou epoxy hars moet gebruiken of polyester hars dat weet ik niet. polyester is wat flexibeler geloof ik.

hallo,

als ik jou was zou ik met epoxy werken stinkt minder en krimp veel minder dan polyesterhars,voor het lossen kan je loswas krijgen formula five dit is voor hoogglanzende stukken werkt goed 3/4 lagen aanbrengen en elke laag na een kwartier uitboenen en weer een kwartier wachten voor de volgende laag.

ook zou ik zelf eerst een negatieve mal maken,dat is wel iets meer werk maar het eindresultaat is een stuk strakker.

groet Robert

Over het maken van een malletje, en daar weer wat in maken met polyester of epoxy is denk ik al genoeg geschreven. Mocht je specifiekere vragen hebben, stel ze gerust.

Iets waar ik vandaag mee in aanraking kwam:

Iedereen kent wel de koolstof-look delen voor auto's, scooters, mobiele telefoons, etc etc.

Vandaag kreeg ik bezoek van een man, welke dit soort decoraties maakte en aanbracht op alles waar het maar op kon. Hij had bij zich:

-carbon look
-wortelnoten (maar hij had ook andere houtsoorten)
-chroom (rvs, alu, alles kan...)
-marmer

Dit soort dingen is dus ook aan te brengen op enkelstuks, met een maximale maat van 100x130 cm. (voorlopig).

Wat de kosten zijn, weet ik niet (hij bezocht me om een totaal andere reden). Wellicht een optie om te kiezen voor een carbon-look ipv het hele proces doorlopen om een carbon kapje te maken.

Een carbon kap gaat je zeker behoorlijk wat geld kosten, niet eens aan de carbon, maar vooral ook aan de materialen welke je maar in zeer kleine hoeveelheden nodig hebt, maar toch moet kopen. Ongemerkt is dat een heleboel.
De tijd kan ook een factor zijn.
De kennis kan ook een factor zijn. het eerste product wat je maakt is vaak van mindere kwaliteit dan volgende producten. Dit is nu eenmaal zo.

Mocht het interessant voor iemand zijn om dit te overwegen, dan heb ik het telefoonnummer (stuur een pmmetje, ik denk niet dat hij blij wordt als ik zijn nummer hier neer zet). Het bedrijf zit trouwens in de buurt van Den Haag.

Gerard
heb je toevallig een gfk canope.
als je die heb zet deze dan in de lossingswas,
laat hem goed drogen.
zet er dan epoxie celcoat op en lamineer daarna een aantal lagen met glasmatten op,
laat dit drogen een paar dagen.
haal dan de gfk body er uit en poets de mal op.
zet deze daarna goed in de was.
zet er dan kleurloze epoxie celcoat op.
lamineer dan een aantal 163 grams kepercarbonweefsel in.
laat dit een paar dagen drogen.
hal dan de carbon canope er uit en poets hem dan even op en klaar is kees.
als je hulp nodig heb dan hoor ik het gerard,
12,5 jaar epoxie en polyester ervaring.

het gaat alleen om de windshield, en een canopy van een vliegrtuig, maar ik neem aan dat daar dezelfde volgorde voor geld.
bedankt manus.

moet ik trouwens met zon negatieve mal'niet vacuum trekken ofzo ?
das gewoon spiegelglad aan de buitenkant dan ?

nog een vraagje, waar haal ik die spullen ? loswas en de gecoats.

de originele canopy heeft een kleine beschadiging, ik ben van plan die kap vol te gieten met gips ofzo, dan daarvan een negatieve mal maken, doen of niet ?

materiaal halen bij polyserv.
je zou er gips in de canope kunnen gieten,
je kan dan een stijvere mal bouwen.
je moet eerst een mal bouwen over de bestaande die je al heb.
als je de mal heb gemaakt, kan je deze opschuren met waterproof en zo glad maken als je wilt.
dan weer op poetsen en poetsen tot je de juiste glans weer terug heb.
de mal moet je wel met 2 celcoat lagen op bouwen , dan heb je een behoorlijke laag waar mee je kan schuren en poetsen.

Hoi gerard,

Voor materialen kan je ook bij mij terecht alles op voorraad en in huis.
Incl.epoxy,gelcoats,loswassen,glas/carbonweefsels
noem maar op.
groeten ruud

Ik denk idd dat je bij Ruud wat gerichter advies kan krijgen, en wat geschiktere materialen dan bij Polyservice. (Nieuwerkerk en Amsterdam)

Hoe stabiel is je originele canopy? Als deze nog behoorlijk goed is, zou ik hem niet met gips volgooien, gips zet enigzins uit. beter is het dan om hem op een plankje te lijmen, of de wangen op maat te houden met een paar ingelijmde stukjes hout.

Vacuumtrekken is niet nodig. het levert een wat lichter resultaat op, maar ik weet niet of dat de moeite is, het is nl best wat extra werk, en zoveel scheelt het niet in gewicht.

de originele canopy heeft een knikje gehad wat eruit is gehaald met wat warmte, en dus is die niet meer perfect.
beste lijkt me dus toch een gipsen plug maken van de kap, ik kan hem dan toch volgieten en naar gewenste vorm schuren of niet ?
dan die gipsen plug hard en spiegelglad maken (hoe?) en dan loswas, gelcoat, en glasmat, en dan heb ik een negatieve mal.

zit ik nog in de goede richting ?

over gips gaat niet lukken.
dan heb je problemen met lossen en de mal is beschadigd.
doe het dan met plamuur en zet er eerst goede 2 komponenten lak op.
ik zie alleen het nut niet van vacuum trekken.
wil je de binnen kant ook glad hebben .

nee alleen de buitenkant
dus als ik een gipsen plug maak, die bewerk met schuren en plamuren tot ie goed is, en spielgelglad, dan 2k lak erop, poetsen en waxen tot je scheel ziet en dan kan ik er carbon inleggen (met gelcoat) en dan is het goed ?

Hoi gerard,

Ik zou je originele kap versterken en opknappen door plamuren 2k polijsten enz.
dan een negetiefmal maken en hieruit je carbon produkten.
als je de kap volgiet met gips en dan van deze plug een mal wilt maken is hij wel kleiner dan het origineel.
groeten ruud

Volgens mij wil hij de kap niet volgieten, maar er rondom een negatiefmal van gieten van gips. Deze van binnen in de lak en polijsten.

Indien ik gelijk heb:

Van het bewerken van een negatiefmal, zeker een kleine, wordt je helemaal gestoord. Ten eerste is het ontzettend lastig werken, schuren etc, en doordat je niet met een schuurplankje, latje oid kan werken, maar met goed fatsoen enkel met je handen / vingers, krijg je het erg lastig strak. als dat je al lukt. Een positief strak maken is achter nauwelijks een punt. Dat is zo gebeurd.

ik wil de originele best volgieten geen probleem, dat was ook de opzet, dan heb ik een positieve mal, die krijg ik gemakkelijk strak, en dan kan ik evt een nieuwe kap laten trekken bij hobbyin en daar carcon inleggen ofzo .

knap de standaard romp op en spuit hem met goede 2komponenten lak.
en gaat dan hier een mal van af halen.
als je de standaard romp strak heb hoef je niks aan de mal te doen die je er af trek, alleen maar te poetsen en weer in de was te zetten.
ik snap niet wat de rest allemaal met gips hebben,
ik heb alleen bedoeld,om de standaard romp steviger te maken.
over gips kan je geen mal maken,
als je dit doet vraag je om problemen , ook al lak je hem,
gips is heel poreus, en als je hem gaat schuren hou je niks over.

succes gerard, mijn bod geld nog steeds om je te helpen.

is het dan niet goedkoper om een nieuwe kap zonder die beschadiging te kopen en die als mal te gebruiken?

Gerard_nl zei:
dat we elkaar allemaal even goed begrijpen, ik bedoel geen romp of complete kap, enkel het windshield, de doorzichtige kap zeg maar.
Maar dan ondoorzichtig, begrijp ik... :wink:

Even serieus, gerard, ik heb goede ervaring met een houten mal met daaroverheen G4, wordt keihard, is meteen na het eerste uitharden goed te schuren en als je de laatste laag een beetje goed laat uitvloeien wordt 'ie spiegelglad... Zou met gips ook moeten lukken.
cockpitmal.jpg

dat was een beetje mijn idee ja bruno, en dan van die mal een goede kap trekken en zoals op de aangegeven site carbon van maken.

wat heb ik toch allemaal weer in mijn kop gehaald :wink:

Back