Help, Nieuwe Miss wind Sebart crash.

Hallo vliegers,

Ben de eigenaar van een nieuwe onbevlogen Miss Wind E50 en gister een maiden gedaan die uitliep in een crash...helaas en balen is zachtjes uitgedrukt.

Nu ben ik zoekende naar iemand die me kan wil helpen met het uitlezen van mij Hacker regelaar door middel van een masterbox van hacker

Gister dus met een ander erbij voor controle de maiden gehad, drie minuten vliegen, beetje half gas en wat simpele rondjes ivm het uittrimmen.
Ik denk dat ik zelf de domme fout heb gemaakt om niet de regelaar in te stellen. Lipo aangesloten met gasstick omhoog (full) en daarna stick naar beneden ivm full range van de gas.
Wat ik achteraf niet gehoord heb zijn de piepjes van herkenning voor de 6S lipo en denk dat daar de fout ligt. Maar zeker ben ik niet.

Na ongeveer drie minuten vliegen stopt de motor, gas terug en weer een beetje gas geven. (zat niet hoog meer) na paar seconden stopt weer de motor en dus weer gas stick terug en weer klein beetje gas geven.

Helaas zat ik net voor de noodlanding (toestel beetje scheef door de bocht) en weer geen power. Stall over de zijde en ongeveer vanaf vijf meter de grond in.
Nou daar sta je dan met donderwolken boven mijn hoofd, toestel ophalen en checken. Motor ZEER heet en je kunt hem bijna niet aanraken en dit was na een paar minuten na de crash.

Mijn vraag is dus of het misschien nog een andere oorzaak zou kunnen zijn en wie mijn regelaar kan /wil uitlezen om te checken of daar de fout zit.

Hacker motor en regelaar waren nieuw en onbevlogen. Type
Lipo nieuw en voor 97% vol.
Type Hacker Jeti Basic 70SB

Alvast bedankt voor de informatie.

Mathijs

Lijkt mij dat je op die manier de motorrem hebt geactiveerd.
Als dan door de snelheid de motor toch blijft draaien, word deze zeer heet.

Johan.

Hoi Mathijs,

Ik heb gisteren na jou vertrek onze Miss wind ook nogmaals gevlogen.
na de vlucht heb ik onze motor even bekeken, ook deze had een gelijke temperatuur als de jouwe...

Na meeting met een contact temperatuur meter, bleek deze net onder de 60Graden te zijn.

Het lijkt dus waarschijnlijk heter dan hij werkelijk was...

(ik heb wel delen vol gas gevlogen in tegenstelling van jouw vlucht..)

@gerben: motor is de aanbevolen Hacker a50 voor de Sebart toestellen, met geadviseerde prop. Combi was niet het probleem.
ik heb deze "storing"nog nooit eerder gezien, vliegen op kwart gas, vermogen valt weg, gas terug nemen, motor pakt weer op, bij bereiken kwart gas -> vermogen weer weg ect. De eerste 3 minuten van de vlucht wekte alles als de spreekwoordelijke trein, mooi vermogen, perfect te regelen.

De motor liep prachtig "rond" bij heel laag toerental als wel volgas. (wat maar een paar seconden is gebruikt)

@ johaver: Motorrem stond er niet op, dit hebben we nog gecontroleerd.

hallo mathijs

ik denk regelaar bij ons op de club het zelfde met de hacker regelaar ,anders even contact met hacker blijft zonde vlieg hem zelf al twee jaar erg fijne kist .

mvg arie

regelaar

Zeker zonde, hoop dat er iemand is die een Hackerbox heeft om de regelaar uit te lezen.
Heb geen piepjes voor herkenning lipo gehoord, maar misschien hoeft dat ook niet.

Ben nu nieuwsgierig hoe de regelaar is in de setup...

Een Hacker Box leest niet uit, die kan alleen instellingen in de regelaar zetten (eenrichtingsverkeer).

Gerben

... Motor ZEER heet en je kunt hem bijna niet aanraken en dit was na een paar minuten na de crash.....
Maar ja, was dat ook al voor de crash, tijdens vlucht? Of gevolg van de crash.

Zie je gekke dingen op de regelaar? Foto's?

Beter titel voor meer Hacker-eigenaar-lezertjes: Crash. Wie kan Hacker regelaar voor mij uitlezen?
Titel kun je aanpassen door eerste bericht te wijzigen -> meer opties.

Ik heb geen ervaring met deze regelaar, maar kan je de huidige instellingen niet te weten komen aan de hand van de piepjes wanneer de ESC zich in 'program mode' bevindt (instellingen wijzigen mbv de zender) ?

Misschien heeft een thermische veiligheid gefunctioneerd? Wanneer de ESC te heet wordt schakelt ie uit... bij minder vermogen daalt de temperatuur weer en pakt ie terug op...

Heb je de enkel rustig gas gegeven en nooit het gas dicht gehad in de vlucht?

Als de timing van de regelaar verkeerd staat wil hij hem nog wel eens niet oppakken waardoor de de prop gaat stil staan en begint te trillen (krakent geluid) en daardoor stopt hij er ook mee.

Ik heb dit probleem nu al 3 of 4 jaar met een angel 30 maar als je je gas nooit dicht laat dan heb ik er nooit last van dus doe ik er ook niets aan.

Uiteraard zal dit niet zo horen bij een setup van deze prijsklasse!

Regelaar kan je uitlezen met de handleiding erbij. Zender op vol gas en dan een lipo aansluiten. Piepjes noteren en dan heb je de ingestelde waardes.

Misschien stond de cutoff verkeerd.

regelaar

heb inmiddels een jetibox, zal toestel weer opknappen met hulp, daarna de regelaar instellen via de box, bedankt voor het meedenken allemaal.....

wil het nog eens proberen met de hacker regelaar, eerst maar testen op de grond en twee vlucht hoger zitten zodat bij storing meer tijd heb om toestel neer te zetten op de manier zoals het moet...

moet goed gaan toch.

Ik vermoed dat je regelaar te heet is geworden.
Heb zo'n beetje hetzelfde gehad met een spin66 (is zo'n beetje dezelfde regelaar met andere software).
winds50-3

Laatst bewerkt door een moderator:
Toevallig vandaag bij mijn maatje nog met zo'n setup bezig geweest met een Jeti box.
Wat mij opviel is dat je de max temperatuur kan instellen van de motor waarop de esc de motor uitschakelt. Die zal waarde zal waarschijnlijk vrij laag hebben gestaan bij jou. Wellicht ook onvoldoende koeling?
iig probeer noodlandingen te oefenen. Een motorstoring hoeft eigenlijk geen reden te zijn om je kist te crashen, hooguit wat lichte schade door een buitenlanding of doorschieten.
Maar wel lastig bij een eerste vlucht.
Mijn advies, zorg voor voldoende koeling van motor en regelaar en controleer de waarden met de jeti box en pas deze zonodig aan.

Ik kan melden dat de regelaar zeker niet te heet was geworden, sterker nog, ik had hem warmer verwacht. Hij was vrij koel, handwarm ik schat ongeveer 30 graden. Dat kan het probleem niet zijn geweest.

Dat de regelaar een instelling heeft om de motor temp. te meten, wist ik niet, en ben benieuwd hoe hij dat doet. (er zijn geen sensor draden oid., )Dit gebeurd dan op weerstand verandering van de wikkelingen?

Inzake de opgelopen schade, Dit was een gevalletje van pure pech, de motor stopte met het leveren van vermogen op een lage hoogte boven een buitenveld. Een landing aldaar had zeker schade opgeleverd.
In een poging de kist toch terug te vliegen vaar het veld, zonder vermogen, en laag, resulteerde helaas in een kleine overtrek, ook vanaf hele lage hoogte.
Helaas kunnen de Sebarts daar niet zo goed tegen,wat resulteert in vrij grote schades door de lichte bouw.

Dat de regelaar een instelling heeft om de motor temp. te meten, wist ik niet, en ben benieuwd hoe hij dat doet. (er zijn geen sensor draden oid., )Dit gebeurd dan op weerstand verandering van de wikkelingen?

Ik neem aan dat de temperatuur van de ESC gemeten wordt en dat die bij overschrijding van de ingestelde waarde de motor uitschakelt.

Ik reageerde even op de opmerking van Frankmin : "Wat mij opviel is dat je de max temperatuur kan instellen van de motor waarop de esc de motor uitschakelt"

Als de ESC te heet wordt is het duidelijk dat hij uit schakelt, of het vermogen reduceert.

Ik heb dit ook eens gehad, toevallig ook met deze kist, nou ja bijna wind S.

Maar dat is toeval omdat ik een andere setup heb.
Bij mij zit er een K-force turnigy in (rebrand hobbywing esc).

Ik had hem ingesteld op 6 cell lipo, want ik vlieg hem op 6 cell.
Op de grond leek het oke, na wat langer gevlogen te hebben viel het gas langzaam weg alsof de lipo bijna leeg was.

Van alles geprobeerd maar het bleef, pas toen ik hem auto detect cells zette was het opgelost...?

Ik neem aan dat de temperatuur van de ESC gemeten wordt en dat die bij overschrijding van de ingestelde waarde de motor uitschakelt.

Het gaat hier echt om de temperatuur van de motor. Hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen weet ik niet. Ook maakte de motor piepgeluidjes evenals de ESC. Het was ook voor het eerst dat ik dat hoorde en heb toen nog eens goed mijn oor naast de motor gelegd, en ja hoor, piepjes uit de motor.
Standaard instelling blijkt 100 graden C te zijn, das best heet.
Overigens een erg mooie motor met top prestaties!

De temperatuur van de ESC wordt natuurlijk ook gemeten en bij oververhitting wordt de ESC uitgeschakeld, dat is altijd al zo.

Back