help, onervaren met pitch curves

• Topicstarter Topicstarter tomos19
  • Startdatum Startdatum
T

tomos19

Guest
hallo mede vliegers,

gisteravond zag ik wat 3d vliegwerk, en nu wil ik dat ook gaan doen :D
vooral inverted is wat ik wil leren, maar naast het simmen moet ook m'n heli (v450D01) worden aangepast, en dat
lukt me nog niet echt.

nu vlieg ik met hardwarematige setup 5+ op midstick, en heb het vanochtend terug gebracht tot 0.
nu alleen de software nog...

normal mode: 3+ en 6-
throttle hold: 10+ en 12-
idle up: 4+ en 11-

gek genoeg hebben ze dit vanaf fabriek zo meegeleverd, met hardwarematige midstick op 0.
en met deze waarden, zal ie alleen in TH de lucht in willen :-|

ben onervaren, en wil graag (naast de tips van gisteravond) eerst nog wat meer profesionele meningen hebben,
voordat ik hier aan ga zitten rommelen.

groet,
Tomos19

Laatst bewerkt door een moderator:
In deze video zie ik dat je het allemaal wel kan afstellen, maar behalve van die video's ken de heli niet:

Doe het bijv samen met iemand die er veel ervaring in heeft, want zoals ik het lees is het niet alleen de curves.(anders zou je wel -12, 0, +12 hebben in th hold ipv +10...
Overigens zit je in het verkeerde subforum.

Doe het bijv samen met iemand die er veel ervaring in heeft, want zoals ik het lees is het niet alleen de curves.(anders zou je wel -12, 0, +12 hebben in th hold ipv +10...
Overigens zit je in het verkeerde subforum.

dan mag het draadje wat mij betreft verplaatst worden, maar waar doel je dan op met "niet alleen de curves''?

@ chrisdv: bedankt voor de link :)

heb het verplaatst naar algemeen heli.

Overigens heel belangrijk, in je topic titel heb je het over throttle curves maar volgens mij bedoel je pitch curves... Heel belangrijk verschil.

Pitch curve moet je 0-25-50-75-100 zetten, daarna de rotorkop afstellen zodat ie 0 graden heeft bij midstick. Normaal gezien moet je dan een pitch curve hebben van ongeveer -10 tot +10 graden.

Maar je kan idd best eerst even een ervaren piloot laten kijken..

En voor sommige zenders even op de knopindeling letten...

Ik had ook eens zo'n geintje (negatief andere graden als positief, maar wel midstick 0 graden..)
Na een hele tijd zoeken bleek er een Normal mixer aan te staan, waardoor je met een draaiknop/schuif in normal vliegmode even snel wat pitch of gas kon verminderen of meerderen

in mijn zender ben ik toen ook best een poosje bezig geweest voor ik gevonden had hoe dat allemaal uit moest..

Pitch curve moet je 0-25-50-75-100 zetten, d Normaal gezien moet je dan een pitch curve hebben van ongeveer -10 tot +10 graden.

bedankt, ik zal eens kijken

maar hoe verander ik de titel van dit draadje???

Titel van je draadje kun je aanpassen met edit 1e post, meer opties.

Wij (Patrick en/of ik) kunnen je wel helpen maar dan moeten we echt even een dagje plannen in het weekend ofzo zodat we het rustig kunnen doen ipv in de avonduren als we het liefst willen vliegen in de hal ;)
a.s. zaterdag zou ik kunnen maar dan alleen in de ochtend uren.

a.s zaterdag zit de heli hobby er voor mij niet in, ben weg wegens een andere hobby :rolleyes:.
t plannen komt wel, en voorlopig heb ik meer aan m'n rc sim :) ;)

EDIT:er is een mogelijke oorzaak voor die getallen uit m'n eerste post:
de elektronica komt van m'n vorige heli, waarvan de ball linkjes geloof ik deels anders waren.
langer ofzo, waardoor ie wel vloog met 0 in het midden...

heb m vandaag even de lucht in gestuurd, vliegt goed :D
had voor de vlucht de pitch curve aangepast, en blades opnieuw gecentreerd.
met 0 op midstick vliegt ie veel feller, een aanwinst :D

twee dingetjes nog te regelen:
- throttle curve
- slag van de swash servo's bij negatieve pitch

dit laatste kan ik niet verklaren.
bij vol positieve pitch, is de slag van de servo armpjes veel groter dan bij negatief :confused:
met 5+ midstick blijft zoiets onopgemerkt.... heeft iemand een idee?

groet,
Tomos19

endpoints op 100%, en allemaal op 100?

trims in het midden bij instellen?

trek de motordraden eens los, en kijk of het in idle up ook zo is

een of andere mixer aan staan?

de armpjes staan niet 100% perfect haaks, maar dat is door die chinezen gecompenseerd, door
de armpjes langer/korter te maken, waardoor de swashplate wel 100% goed staat.
ik twijfel nog, uitleg is welkom :)

kan het misschien aan de swashmix liggen?
waardes:
elevator 60%
aileron 60%
pitch 80%

Maar je moet zorgen dat de lengtes van de armpjes juist zijn zoals vermeld in de handleiding en daarna kijken of ze bij midstick haaks staan, en als ze dan niet haaks staan dan moet je het heveltje er ff afhalen en er haaks terug opzetten.

Over de swash mix heb ik nog geen ervaring.

+1 :mrgreen:

Swashmix regelt uitslagen van servo's, maar doet dit gewoon lineair
Dus altijd net zoveel naar boven als beneden
Hiermee regel je hoeveel graden de bladen krijgen.
Ele en ail zijn altijd hetzelfde, pitch is meestal iets anders.

De swash staat recht, maar dat was je probleem niet.
Heb je nou 0 graden bij midstick?

En kijk de dingen ff na die ik de vorige keer vermeld heb

Wij (Patrick en/of ik) kunnen je wel helpen maar dan moeten we echt even een dagje plannen in het weekend ofzo zodat we het rustig kunnen doen ipv in de avonduren als we het liefst willen vliegen in de hal ;)

zaterdag a.s. een idee?

Back