Help ons, (papa en dochter) met een beginners koop van motortje etc..

Discussie in 'Beginners' gestart door Jarno Burger, 25 okt 2015.

  1. Jarno Burger

    Jarno Burger

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Den Haag
    [​IMG]

    We zijn bezig een motorzweef vliegtuigje te maken.
    We trekken een plan over van een motorzweef-vliegtuig via een a4-tje plakken op het beeldscherm.
    Het vliegtuig is 60 cm breed , van balsa en piepschuim.

    Maar nu :
    - we willen een motortje met accu erop zetten.
    - we willen een knop erop.
    - bij de knop indrukken moet de motor 100 seconden gaan draaien.

    Vraag :
    - welke propellor , motor , accu en lader, zou gaan werken hiervoor ?
    - ik codeer ook samen met haar met een arduino , die zou 100 seconden 5v kunnen geven bijv , kan dat op 1 of andere manier dan weer de motor schakelen ?

    Toekomst muziek :
    - misschien gaan we later in de tijd servo's en gyro's erinzetten en zo.. Dus als het motortje en accu daar ook voor kan werken , dan is dat fijn :).
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    ga naar een club, beter voor jou, je dochter en je beurs......

    je woont iets te ver weg voor mij om jullie echt op de goede weg te helpen.
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Ik vind het hartstikke leuk dat je met je dochter samen een vliegtuigje aan het bouwen bent, en ik kan je alleen maar aanmoedigen om met deze hobby door te gaan. Alleen vrees ik dat je plan niet erg levensvatbaar is. Om te beginnen is het vliegen met een "vrije vlucht" (zo heet dat officieel) vliegtuig een kunst op zich. Het afstellen van de staartvlakken en het op de juiste plek brengen van het zwaartepunt om een stabiele glijvlucht te krijgen is al moeilijk genoeg, laat staan als je er ook nog een motortje in wil bouwen. En realiseer je je wel hoe ver een vliegtuigje weg kan vliegen in 100 seconden?. Als je op deze weg door wilt gaan zou ik eerst proberen om het vliegtuigje eerst te gooien (als een speer, netjes recht en vrijwel horizontaal), en als dat goed gaat met een lijntje omhoog proberen te trekken. Neem contact op met mensen die er echt verstand van hebben, ik heb nooit aan vrije vlucht gedaan.
    Een andere weg is om direct met radiobesturing te beginnen. Er zijn genoeg simpele ontwerpjes voor beginners op het internet te vinden, maar ik zou je net als TC01 adviseren om contact met een club op te nemen om daar wat meer over te weten te komen. Kom eens langs met je dochter bij de GMVC in/bij Boskoop (www.gmvc.nl)!
    Het toeval wil overigens dat ik juist nu met een ontwerpje voor beginnende bouwers/vliegers bezig ben, weliswaar helemaal van hout (balsa en populierentriplex) en niet van polystyreenschuim, maar bedoeld als een simpele en zo goedkoop mogelijke start in radiobestuurd vliegen. Dus wie weet....

    Max.
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Beste Jarno,
    Allereerst mijn aanmoediging voor je niet zo conventionele aanpak!
    Echter, zoals je je vraag stelt moeten er voor een goed antwoord weer een heleboel vragen van onze kant beantwoord worden.
    In de trant van: wat wil je bereiken, is dat realistisch of in ieder geval haalbaar.
    je moet je ook realiseren dat een vliegtuigje (airframe) maar een klein onderdeel is van het vliegen met een modelvliegtuigje.

    Aan de andere kant hoeft dat nou ook weer niet zo zwaar op de hand te zijn; het ligt er maar aan wat je ambities zijn.
    Om een voorbeeld te geven; het lijkt er op dat je in eerste instantie denkt aan een vrij vliegend vliegtuigje met een motortje dat 100sec moet lopen.
    Afhankelijk van de verhoudingen kan je zomaar boven de 100mtr hoogte zitten waar je met de windsnelheid wegdrijft. Dat betekend dat je aan een vliegterrein moet denken van ongeveer een kilometer: (als jij dat kan vinden in Den haag wil ik dat graag weten)
    Maar misschien bedoel je helemaal zoiets niet?

    Als je daarvoor voelt zou je eens een keer bij mij langs kunnen komen (ik woon in Voorburg): stuur me dan een PB.
    (Ik heb overigens wel aan vrije vlucht gedaan).

    Anders: het is ook goed advies om eens je licht op te steken bij de GMVC (ik ben daar ook lid) maar ik zou dan bij voorbaat wel afspreken met iemand (bv Max Z) anders krijg je ook weer een stortbui aan ongerichte info over je heen.
    In ieder geval welkom:)
     
  5. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ik krijg sterk de indruk dat onze reacties niet aansluiten op het verwachtingspatroon van de topicstarter helaas.
    Het is nu eenmaal zo dat als je deze vraag aan serieuze mensen stelt een serieuze reactie mag verwachten en in dit geval is dat: dit antwoord is zo niet te geven, dus of je gaat je verdiepen of je gaat gewoon leuk prutsen en knutselen.
    Met dat laatste is overigens niets mis, behalve als je daar dan wel pretenties mee hebt.
    We zijn wellicht ook wat op het verkeerde been gezet door de opmerking over servo's en gyro's: wat wil TS daar in godsnaam mee?

    Het was echter wel zo beleeft geweest als TS nog even gereageerd had.
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Je weet niet wat de omstandigheden zijn, Peter. Het was Jarno's eerste bericht, misschien verwacht hij helemaal niet zo snel een reactie.

    Max.
     

Deel Deze Pagina