help probleem met futaba 401 gyro met graupner 388s zender

• Topicstarter Topicstarter Arne
  • Startdatum Startdatum
A

Arne

Guest
Ik krijg met gyro niet juist werkend heeft iemand hier ervaringen mee?

De gyro wordt door een tweede kanaal aangestuurd en eventueel versteld.
Nou gebeurd dit vaak met een schuif op de zender maar mijn zender heeft hier een schakelaar voor waar je twee waardes (servowegen) in kan geven. Een boven het nul punt en een er onder.
Nou herkend de gyro alleen het signaal boven het nulpunt en niet die er onder met als gevolg dat de gyro alleen maar in AVCS-modus werkt en niet in de normale modes.Als je een waarde onder het nulpunt insteld dan geeft de gyro het signaal dat er geen zendersignaal is.

Draairichting servo`s omdraaien helpt niet. Ik heb al met het nulpunt lopen schuiven maar wat ik ook doe ik heb over het hele + bereik AVCS-modus en over het hele - bereik niets.

Alvast bedankt,
Arne

Ron lees wat er bij onderwerp staat misschien helpt dat!

Arne heb je de gyro al eens geprobeerd met een andere zender (vraag een van je clubgenoten), want misschien ligt het niet aan de zender maar aan de gyro.

Ik gebruik een graupner 388s handzender.
Een futaba 401 gyro met digitale servo.(s9253)
De heli heeft een vierpunts aansturing met s9202 servo`s
En een graupner pcm-ontvanger.

Groeten,
Arne

De gyro heb ik net gekocht.
Maar er zou natuurlijk een produktiefout in kunnen zitten.
Daar had ik eigenlijk niet aan gedacht.

Ik ben net begonnen met de helihobby en heb op dit moment net mijn eerste 5 lessen gehad en ken nog niet zoveel mensen met zulke zenders.

Maar ik heb zaterdag weer les(bij flycam) en dan zal ik me heli en zender wel meenemen misschien ligt het wel aan de gyro.

Groetjes Arne.

Je hoeft ook niet dezelfde zender te gebruiken, het gaat er alleen om dat je zeker weet dat de gyro goed werkt of niet.

Ik denk dat ze je bij flycam wel kunnen helpen zij moeten toch wel enige kennis hebben als ze een winkel en een vliegschool hebben voor helis.

Groetjes en succes zaterdag, hopen op goed weer in ieder geval.

Arne,

Kun je misschien uitleggen waarom je denkt dat de gyo niet goed werkt, heb zelf ook wat van die toverdoosjes en begrijp niet helemaal wat je bedoelt met 'Als je een waarde onder het nulpunt insteld dan geeft de gyro het signaal dat er geen zendersignaal is. '

Bedoel je hiermee dat het rode ledje uitgaat, dit is normaal, hiermee geeft de gyro aan dat hij in normaal modus werkt. In HH gaat het ledje aan als de knuppel in de midden positie staat, knippert het ledje dan dan heb je de gyro aangezet in Normal-modus en is de neutraal positie van je knupper/trim niet opgeslagen. 3x snel tussen Normal en HH modus schakelen en de neutraal positie is opgeslagen.

Het gedrag van de servo met droog oefenen is als volgt. In Normal modus keert de servo altijd terug na het middenpunt als de knuppel in de midden positie staat. Bij HH blijft de servo staan na een stuur beweging, een paar keer snel links-rechts sturen en de servo springt in HH weer terug naar de midden-positie (makelijk voor het opstijgen, draait de heli niet weg bij het lostrekken).

Verder zal het je opvallen dat je een dode slag hebt aan het eind van je knuppel slag. Met andere woorden, servo heeft al volle uitslag wanneer knuppel nog ergens halverwege is. Dit hoort zo, heeft er mee te maken dat het een 'Rate' gyro is, servo uitslag NIET terug regelen totdat je geen dode slag meer hebt. Begin instellingen zijn +-75% uitslag voor zowel heck-servo als gyro gevoeligheid.

LET OP na het inbouwen van een gyro of nieuwe heck-servo altijd controleren of dat de gyro de goede kant op corrigeerd. Gebruik hiervoor het bootjes-roer principe, of na laten kijken bij FlyCAM.

Trouwens een schakelaar is het makkelijkst, zo'n schuif gebruikt namelijk iedereen ook als een schakelaar, vol naar boven of beneden, met de servo uitslag dan de gevoeligheid terug regelen.

Groetjes,

Rick

LET OP na het inbouwen van een gyro of nieuwe heck-servo altijd controleren of dat de gyro de goede kant op corrigeerd. Gebruik hiervoor het bootjes-roer principe,

rick, leg mij het bootjesroer principe eens uit als je wil :D
heb altijd bij de startup check problemen om te ontdekken of mijn staart wel de goede kant op gaat draaien te zien aan de bladen.

gerard.

Bootjes Roer principe

Gerard,

Bij het bouwen en de controle na het bouwen/repareren/onderhouden van een heli altijd goed opletten dat de draairichting van de betreffende assen goed is, en dat de bladen juistom gemonteerd zijn.

Als je van bovenstaand niet zeker bent dan geeft het bootjes roer principe geen vrijwaring voor een correct werkende staartrotor functie.

Het principe werkt als volgt:

Draai aan je staart-rotor totdat deze verticaal staat. Nu 'werkt' het heckrotorblad dat met de neuslijst (bolle kant voor heli-vliegers zonder plank ervaring) naar voren wijst als het roer van een bootje. Meestal is dit het onderste blad en lijkt dan ook echt op het roer van een boot.

Als je nu recht achter de heli gaat staan, een uitslag op de heckrotor geeft. Dan zal als het goed is bij naar links sturen de achterzijde van het desbetreffend blad naar links gaan, duwt de staart dus naar rechts met als gevolg dat de neus naar links gaat. Visueel beter voor te stellen als je met je hand grote boog-cirkels beschrijft, langs de 'welving' van het blad naar de neus toe.

Klinkt misschien even raar, maar doe het maar eens en alles is duidelijk. LET OP!!! dat de draairichtingen van alle assen kloppen en dat de bladen goed gemonteerd zijn.

Het controlerem van de gyro correctie is het makkelijkst in HH mode. Zet de heli op de grond, zorg dat de servo in de neutraal stand staat (ff switchen naar Normal mode en weer terug in HH). Draai de heli met de neus een kwart slag naar links, controlleer volgens bovenstaand methode ofdat de uitslag van de staart-rotor zo is dat er terug naar rechts gestuurd wordt.

Als je bovenstaand verhaal thuis de dag voor de maiden-flight uitvoerd kun je met een gerust hart je heli voor de eerste keer oppakken, ook zonder gebruik te maken van een 'kruisje'.

Eh, Waarom thuis ...., omdat je het dan op je gemak kan doen en niet lastig gevallen wordt door die stuurlui op de wal die het beter weten. Trouwens die moeten ook maar met bootjes gaan varen ipv het 'echte' werk.

Groetjes,

Rick

als ik een minwaarde in geef gaat inderdaad met ledje uit en als ik de heli in deze stand aanzet blijft het ledje knipperen maar als ik drie keer snel schakel tussen HH en normaal modus gebeurd er niets en blijft het ledje knipperen.

Wat ik bedoel met het -signaal is de uitslag naar een kant en met het + signaal de uitslag naar de andere kant want mijn andere kanaal die de gevoeligheid van de gyro aanstuurd kun je in mijn zender alleen in servo wegen ingeven.Eigenlijk het zelfde als het kanaal voor een landingsgestel.

Nou zou de gyro alleen een positief signaal herkennen,als dat zo is zou ik maar de helft van mijn kanaal kunnen gebruiken 50% dus.Dan zou je verwachten dat je de normale modus krijgt. Maar ik heb alleen HH-modus.

Nou ben ik net nog even aan het puzzellen geweest:
Als ik de gyro aanzet in HH-modus blijft het ledje gewoon branden en als ik naar normale modus overschakel gaat het ledje uit en blijft uit.
En de gyro blijft werken

Als ik de gyro aanzet in de normale modus blijt het ledje knipperen ook als ik schakel naar HH modus maar de gyro werkt wel.

Groeten,
Arne

Arne,

Ik weet het, wij Nederlanders hebben pas een handleiding nodig 2 jaar nadat we iets gekocht hebben, van te voren kijken we er toch niet in.

Wat jij beschrijft is het normale gedrag van een 401. Je moet hem aanzetten in HH zodat de stand van de knuppel en trim wordt opgeslagen als neutraal stand. Als je dit niet doet kan het zijn dat de heli wegdraait als je hem in HH mode vliegt. Dus je gyro is goed.

Om inzicht te krijgen wat de verschillende instellingen van het gyro kanaal voor effect hebben kun je een servo aansluiten op het 'gevoeligheids' kanaal. Eerst even op een standaard kanaal aftekenen wat de neutraal en maximaal standen zijn van die servo. En dan maar proberen of dat je iets fatsoenlijks eruit krijgt.

Kun je bijvoorbeeld niet de middenstand zo veranderen dat deze negatief is en als je de schakelaar omgooit deze naar positief gaat.

Veel succes,

Rick

Mijn pa vliegt ook met een 388s, en heeft precies het zelfde probleem met een futaba gyro. dit komt omdat deze andere nulwaarden heeft als een jr/ graupner gyro. Je zult zien dat als je deze gyro voor een jr type omruilt wel alles werkt. Dit was echter wel een ouder type futaba gyro. Misschien is dit bij jou gyro niet van toepassing.

Groeten, Roy

Hoi,

Ik ben zaterdag met mijn heli naar Flycam geweest en mijn gyro werkt gewoon goed.

Ik moet hem gewoon aanzetten in hh-modus en daarna overschakelen naar normale-modus.

Als ik hem aanzet in normale modus blijft het ledje knipperen maar de gyro werkt wel gewoon.

Dus voorlopig kan ik nog met deze zender blijven vliegen.
Voor het mooie zou ik eens een keer een futaba zender kunnen aanschaffen.

Bedankt voor jullie reacties,
Arne

Back