Help Sinterklaas weet het niet meer

• Topicstarter Topicstarter Stephan
  • Startdatum Startdatum
S

Stephan

Guest
Hallo, Ik ben de vader van Stephan. Zaterdagavond speelde ik voor Sinterklaas. Het lijstje van mijn zoon gaf aan; een LiPo accu voor z'n auto. Dat was een makkie voor Sinterklaas. Maar na het uitpakken begon voor mij de "ellende" :( We hebben een accu met een dikke zwarte en rode kabel en nog een klein stekkertje met 3 dunne draadjes. Accu is trouwens; Turnigy 5.2 - 30-40c Discharge 5200 mAh, 2 Cell 7.4V. Never charge obove 2C staat er nog op vermeld.

Ik heb op het forum al een geweldige uitleg gelezen maar vond dat wel erg ingewikkeld. Vandaar voor de zekerheid de volgende tekst;

De lader die oorspronkelijk bij de auto is geleverd heeft een heeeeel andere aansluiting dan de nieuwe accu. Ook is het draadje van de adapter veel dunner dan die van de accu. Op de lader staat; AC-DC Adapter, Model: SY-09025-GS, 230V~50Hz 100mA - Output: 9V ...250mA 2,25VA en natuurlijk uit China.
Kan ik met deze lader de nieuwe accu opladen ? Of is een specifieke lader gewenst? Het zou zonde zijn als we de boel kapot hebben voor nog maar een meter te hebben gereden.

Verder past de accu qua draden ook nog niet op de motor. Maar hier zullen wel verloopjes voor te koop zijn. (hoop ik :confused: )
De motor is laatst als vervanger van het origineel gekocht bij Monstercars. Dit zou een extra snelle versie zijn waar de nieuwe accu voor benodigd is en de standaard accu's niet voldoende power voor leveren.
De auto is overigen ook gekocht bij Monstercars. Ik hoop dat ik voldoende info heb geleverd en dat jullie deze Sinterklaas uit de brand kunnen helpen.
Alvast bedankt,

de huidige lader kan je niet gebruiken.
Probeer dit ook niet want dit zal de accu ernstig beschadigen!
Lipo laders zijn geheel anders als de huidige adapter voeding lader.

maar wat voor auto gaat het hier om? het lijkt op een "speelgoed" model?
uitgaande dat de adapter er vanaf fabriek bij zat.

ik betwijfel of het verstandig is om daar een lipo voor te gebruiken.

graag wat meer informatie over wat voor auto we het hier over hebben.

Hoi,

Zoals al geschreven kan je deze lader/netvoeding niet gebruiken voor lipo's

In het kort:
Lipo's max 4,2Volt per cel dus in dit geval is de afslag spanning 8,4Volt
Capaciteit is 5200mAh = 5,2Ah
Maximale laadstroom bij 2C is 10,4A

Wat heb je in geval van laden in circa 1 uur (1C)
en wat voor laden met 2C circa 30min.

Eindspanning is dus 8,4V en de laadstroom bij 1C 5,2A = 8,4x5,2= 44Watt. Je moet dan dus een ladertje hebben van 50Watt en 5 á 6A

bv
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing ECO6 50W 5A Balancer/Charger w/ accessories
of
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories

In geval van laden met 2C 8,4x10,4 = 84Watt dus een ladertje van rond de 100Watt of hoger mag ook. Maar let dan ook op of hij wel de stroom kan leveren. Dus bv 10A Gaat om de combinatie van die 2.

bv
HobbyKing Online R/C Hobby Store : GT A-6-10 200W Balance charger & discharger

Tip: Hoe stom het ook klinkt. in geval van het vervangen van de connectors aan de accu NIET/NOOIT beide draden te gelijk doorknippen met een tangetje of goede schaar. Je bent echt niet de eerste die dat doet.

Voor de keuze van connectoren moet je nadenken wat de toekomst gaat brengen. Sterkere motoren vragen ook meer stroom en simpele Tamiya/AMP stekkers kunnen deze stromen niet aan.

4mm goudcontact of iets gelijks is dan wel nodig.

De opgegeven laders zijn veldladers ofwel die hebben geen 230V input maar alleen 12V een netvoeding van 5 of 10A is dus ook nog nodig. Er zijn wel laders met ingebouwde voeding maar soms beperken deze dan het laadvermogen/stroom. Vergeet ook niet een eventuele laadkabel. De balanceerstekkertjes (die kleine witte) passen vrijwel in iedere chinese lader. Graupner en nog wat andere euro merken willen wel eens andere hebben.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
En weer alleen maar naar hobbyking verwijzen, een toko die alle spullen dan wel lekker voordelig kan leveren maar niet voor deze meneer alle hulp kan bieden om het geheel werkbaar te maken.

Ik dek dat deze pappa er verstandig aan doet om met zijn spullen eens naar een goede winkel te gaan.

En weer alleen maar naar hobbyking verwijzen, een toko die alle spullen dan wel lekker voordelig kan leveren maar niet voor deze meneer alle hulp kan bieden om het geheel werkbaar te maken.

Ik dek dat deze pappa er verstandig aan doet om met zijn spullen eens naar een goede winkel te gaan.

Precies Roelof, ga naar een RC winkel bij jou in de buurt, neem alles mee, auto, accu's lader enzo. En leg die man je probleem voor, die man heeft vast wel een oplossing. Hij kan ook vast zien of de Lipo en motortje vrienden worden of niet.

Tjah hij had al een Turnigy accu die voor 99,9 % zeker bij HK vandaan komt dus lijkt mij logisch.

Als hij liever naar een winkel gaat kan dat ook.

Modelbouwwinkels.nl - Altijd wel een winkel in de buurt!

Deze accu's worden ook door slimme handerlaartjes op Marktplaats aangeboden maar ook door gewone Nederlandse winkeliers. Neemt niet weg dat je wel duidelijk kunt concluderen dat deze meneer met de extra aanschaf nog niet geholpen is en dan bedoel ik de stap van een simpele stekkerlader naar een "ingewikkeld" computerding.....

Ik ben weer veel wijzer geworden. Bedankt allemaal voor jullie reactie's. Ik begrijp van Stephan dat het motortje een "brushless" type is. Ik zal een geschikte lader (Turnigy) aanschaffen. EEn voeding van 13,8 V heb ik nog ergens staan uit de "piraten" en 27 mc tijden. Deze is volgens mij rond de 8A dus zal wel voldoen. Verstand van stroom heb ik niet. Maar jullie gelukkig wel. Een extra kabelsetje erbij zoals Sander voorstelt en klaar weer. Ik hoop dat Stephan nog wat heeft gespaard want deze Sint is blut... Als we er niet uit komen dan melden we ons zeker weer. Gr. Robert

Helaas weet ik niets van goede zaken in Friesland Stehpan. Je zou je locatie in de titel op kunnen nemen zodat andere West-Friezen (= Noord-Hollanders ??) zich hier melden met suggesties. Titel kun je wijzigingen door eerste bericht te wijzigen.

En wat info over goede omgang met LiPo's, zodat ze lang meegaan
www.modelbouwforum.nl/forums/modelbouw-faqs
-> Accu's en laadtechnieken
-> Het laden en balanceren van LiPo accu's

En Bertus' LiPo verhaal
[124027] vraag-lipo-laadstroom-en-opberging

Laatst bewerkt door een moderator:
Das heel wat anders.. West friesland is de streek rondom Hoorn, Enkhuizen en Den oever zoon beetje...

Mocht je de spullen hebben, en t wil niet lukken, stuur maar een PB, we kunnen vast wel een real life uitleg regelen;)

Back