Help! Verdachte verkoper?

  • Topicstarter Topicstarter Rolf
  • Startdatum Startdatum
R

Rolf

Guest
vandaag eindelijk mijn eerste nitro auto in bezit, hpi trophy 4.6 truggy
had al aardig wat over opgezocht en tevens over gelezen op dit forum (waaronder alle stickys ;p)
maar heb toch nog enkele beginner problemen denk ik zo:

voor de duidelijkheid, ik heb hem nog niet gestart of gereden (morge avond kan ik pas) maar ik dacht ik test de zender ontvanger al maar even+ veringen hoger gezet omdat ze zeer laag stonden, maar dan:

heb nieuwe (herlaadbare) batterijen in de auto en de zender gestoken, zender geeft het juiste lichtje, maar de auto doet niets, de batterijen zijn wel degelijk opgeladen en de juiste, nu merkte ik op dat in de manuel die erbij zat altijd over de TF-40 zender gaat, echter heb ik de TF-20E erbij gekregen, ik keek net wat op het internet en blijkt dat het een goedkoper type zender is? heeft die modelbouwwinkel me hier bedroge? heb trouwens ook té veel ervoor betaald..

of mis ik hier iets en doe ik iets verkeerd? (geen ervaring)

ook lijkt iedereen hier de WOT inrij methode aan te bevelen of een variant ervan, maar wat zijn de voordelen hier nu echt van tegenover de fabrikant zijn manier? want die van de fabrikant is toch wel een wat snellere manier hé (na 3 tanken)
alsook moest ik nog een gat boren voor de antenne, maar dit blijkt standaard te zijn bij de 4.6 truggy?

nog laaste vraag, bij de auto zaten ook nog wat extra onderdelen, moeten deze allemaal gemonteerd worden? want er staat niets over in de de handleiding (ik bedoel niet de luchtfilter uiteraard :p)

hopelijk iemand die deze auto kent en me het even allemaal kan zeggen? merci alvast
 
[mod]
Even uit voorzorg, wij , het mbf, en de users, hebben niets met de koop te maken, das een zaak van jouw en de verkoper...

Uiteraard willen we je graag helpen met je problemen op het TECHNISCHE gebied, met je auto. ;)
[/mod]
 
vandaag eindelijk mijn eerste nitro auto in bezit, hpi trophy 4.6 truggy
had al aardig wat over opgezocht en tevens over gelezen op dit forum (waaronder alle stickys ;p)
maar heb toch nog enkele beginner problemen denk ik zo:

voor de duidelijkheid, ik heb hem nog niet gestart of gereden (morge avond kan ik pas) maar ik dacht ik test de zender ontvanger al maar even+ veringen hoger gezet omdat ze zeer laag stonden, maar dan:

heb nieuwe (herlaadbare) batterijen in de auto en de zender gestoken, zender geeft het juiste lichtje, maar de auto doet niets, de batterijen zijn wel degelijk opgeladen en de juiste, nu merkte ik op dat in de manuel die erbij zat altijd over de TF-40 zender gaat, echter heb ik de TF-20E erbij gekregen, ik keek net wat op het internet en blijkt dat het een goedkoper type zender is? heeft die modelbouwwinkel me hier bedroge? heb trouwens ook té veel ervoor betaald..

of mis ik hier iets en doe ik iets verkeerd? (geen ervaring)

Ik kan er even niet uit halen als je een nieuwe set hebt of gebruikt, bij gebruikt kan je niet klagen tenzij er iets ondeugdelijks is geleverd.
Als ik kijk naar de TF20E moet je er een RF30 ontvanger bij hebben, die heb je ook? Heb je een RF40 ontvanger heb je dus een verkeerde zender. Je kunt altijd een mail naar meritracing sturen met de vraag als de geleverde zender klopt (indien nieuw geleverd).

Maar rol ook even de batterijen in de houder zodat de contactjes iets inschuren.

ook lijkt iedereen hier de WOT inrij methode aan te bevelen of een variant ervan, maar wat zijn de voordelen hier nu echt van tegenover de fabrikant zijn manier? want die van de fabrikant is toch wel een wat snellere manier hé (na 3 tanken)
alsook moest ik nog een gat boren voor de antenne, maar dit blijkt standaard te zijn bij de 4.6 truggy?

Dit is een eindeloze discussie, kies of doe waar jij het beste gevoel bij hebt. Ik kan alleen adviseren dat te snel zeker niet goed is en de WOT op veel gebieden door de jaren heen veel gebruikt is.

nog laaste vraag, bij de auto zaten ook nog wat extra onderdelen, moeten deze allemaal gemonteerd worden? want er staat niets over in de de handleiding (ik bedoel niet de luchtfilter uiteraard :p)

hopelijk iemand die deze auto kent en me het even allemaal kan zeggen? merci alvast

Ik ken de auto niet van dichtbij maar een RTR auto komt redelijk rijklaar. Waarschijnlijk zit er een andere houder voor de achterdraagarmen bij voor een andere toespoor (meestal zit er een nummertje in gedrukt) of andere beugels voor andere merken servo's. Bekijk eens waar de onderdelen horen en wat er anders aan is.
 
je hebt inderdaad gelijk, ik heb een rf 20 ontvanger in de auto zitten (wist niet dat ik dat kon zien :o) en het is een nieuwe set, maar dus excuses voor de klacht aan die verkoper ;p het probleem ligt dus bij mij neem ik aan,

bij de ontvanger in de auto zit een ook een ledlampje, maar licht dus niet op, ik probeerde net de batterijen te draaien maar dit gaat niet want ze zitten echt wel krap.

weet niet echt hoe ik het moet uitleggen maar er gaan drie stekkers in de ontvanger met elk een rode witte en zwarte draad (voor het stuur, gas denk ik?)
er is nog een vierde plaats voor een stekker maar daar zit niets in, hoort dit zo?
of aan wat zou het nog kunnen liggen?


bedankt voor de snelle hulp

edit: ik lees net dat je zei dat ik de RF 30 ontvanger nodig heb? er steekt dus de RF 20 in :s

editedit: gekeken op het internet en de rf-20 ontvanger zou ook werken met de tf-20e zender als ik het goed zag
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Qua nummernotatie lijkt het mij ook dat de RF20 moet werken. Probeer dan ook het bindproces even opnieuw te doorlopen, bij 2.4ghz moet je de ontvanger altid aan de zender "binden" en hoeft maar eenmalig gedaan te worden.

3 stekkers horen in je ontvanger te zitten, 2 van de servo's en 1 van de batterij. Een eventuele 4e plek zal waarschijnlijk voor een 3e kanaal zijn die je niet gebruikt.

Controleer ook als je de batterijen goed in de houder gestopt hebt en als ze ook vol zijn (voltmeter?) Ook kan het zijn dat de schakelaar niet goed zijn werk doet of de on/off notate verkeerd om zit. In een uiterste geval kan je ook eens het kabeltije van de batterijhouder direct in de ontvanger stelen, zorg dan dat de zwarte en rode draat precies zo komen te zitten als bij een 3-aderig stekkertje.
 
van dat binden weet ik niets? :o dat is vast het probleem ;p heb geen voltmeter, de on/off stand doen beide niets, en dat laatste begrijp ik niet helemaal, de batterijhouder van de ontvanger gaat over naar een stekker die je dan inplugt, maar bij de zender zijn het gewoon 6 batterijen die je erin moet steken

de batterijen zijn vol, want ik dacht eerst dat dit het probleem was, stak ze in de oplader maar die gaf bij ze allemaal groen licht (van vol dus) en ze zitten ook volgens de juiste +/-

EDIT: hij werkt ineens! zonder dat ik er iets aan deed :o
er is wel een raar elektrisch RRRRRRR geluid bij (het komt me bekend voor van als een elektrische speelgoed rc auto van niko ofzo bijna zonder stroom zit, wilt bewegen maar kan dus maar beperkt, zo klinkt het dus :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zit het stekkertje in de ontvanger er wel goed in?
dus bijv. niet verkeerd om.

friemel anders ff wat aan de draadjes, misschien heb je wel een slecht kontaktje
 
Een defecte batterij zou kunnen, koop anders even een setje losse batterijen bij de supermakt. (of als je er nog ergens 4 hebt liggen...)

Die lader, ik weet niet wat je hebt, is dat een automatische? Gaat die direct groen branden of doet die dat pas na een paar minuten? Als die direct gaat branden is dat meer een laadindicatie dan een teken van vol.

Dat binden moet normaal vanuit de fabriek gedaan zijn van wat ik er even over kon vinden:

The procedure is press the bind button whilst powering on the Transmitter; Transmitter LED flashes; press the bind button whilst powering on the receiver; receiver LED flashes; Should then take five seconds or more to bind and the rx LED should turn off.
 
stekkers zitten goed :) het geluid is enkel als ik draai of gas geef, bij de gas komt het omdat een ijzere ring het tegenhoud zodat die niet te ver gaat, dat geluid is normaal dan? en al de wielen van de grond zijn draait die aan beide kanten goed, maar op de grond draait die maar half naar links en als ik naar rechts draai en los laat (dus niet terug naar links draaien) blijft het de wiele voor de helft naar rechts staan, dit is enkel als die op de grond staat, en sorry voor alle vrage :p
ik zal de batterijen ook is heel de nacht gewoon in late steken
die bind procedure moet niet meer nu hij toch reageert he?

(edit: het geluid bij volgas komt van sf 10w servo, misschien gewoon 'underpowered' door niet volle batterijen)

en die lader gaat inderdaad direct op groen
ik laat morgen wel weten of het dus aan de batterijen lag :p

bedankt voor alle hulp, kan ik morgen toch nog gaan inrijden (hopelijk) :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een krakend/trillend geluid van de servo's is normaal, de servo moet nu eenmaal werken om ook zijn positie vast te houden. Digitale servo's kunnen zelfs een hoge pieptoon geven.

Als je zender ook een EPA kent (end point adjustment) moet je die zo instellen dat de servo's niet tegen mechanische eindblokkeringen aan loopt maar er net even voor blijft
 
Het is ook normaal dat je voorwielen wanneer de auto op de grond staat niet volledige slagen links en rechts maken. De servo is dan gewoon niet sterk genoeg om bij stilstand de draai te maken.

Onder het rijden merk je hier niets van, het is dus in principe niet zo een probleem.
 
Het is ook normaal dat je voorwielen wanneer de auto op de grond staat niet volledige slagen links en rechts maken. De servo is dan gewoon niet sterk genoeg om bij stilstand de draai te maken.

Onder het rijden merk je hier niets van, het is dus in principe niet zo een probleem.

Je krijgt meer druk op jouw servo bij het sturen dan stilstaand hoor. Ik zet mijn end points gewoon tot wanneer de hubs niet meer verder draaien en de servo begint lichtjes te zoomen. Nog nooit probs mee gehad en altijd max stuur.
 
Je krijgt meer druk op jouw servo bij het sturen dan stilstaand hoor.

Probeer is in de auto stilstaand je stuur te draaien... Probeer het dan is terwijl je rijdt... Dat gaat een stuk gemakkelijker niet ? Dat is wat ik bedoelde. Het is hetzelfde met de servo, die zal meer kracht nodig hebben om stilstaande wielen te draaien dan bewegend.
 
met dit soort klachten gewoon terug naar verkoper,
hier je klacht neerleggen is net zo iets als je klacht over een oud hard brood van de bakker klagen bij de slager
 
alle vorige problemen zijn ondertussen verholpen

heb enkel nog een probleem met het afstellen vermoed ik,
als de auto (eindelijk) goed is afgesteld en goed rijd, slaagt die altijd af na een minuut of 5-6 af en daarna krijg ik hem ofwel niet gestart ofwel met de gas minstens half open gestart, en hij valt dan nogal snel stil bij gas geven enz,
snap niet echt aan wat dit ligt sinds de auto al goed is opgewarmd na minstens 15 minuten afstellen, en tijdens het afstellen gebeurt dit niet, enkel na dat die 'goed' is afgesteld en al 5 minuten aan het rijden is, tvalt me wel op dat er minder spanning op de pullstarter zit dan (niet een heel groot verschil)

heb al op het internet gezocht en verschillende keren opnieuw gedaan, aan wat ligt dit volgens jullie? hij is wel iets warmer na die 5min echt rijden dan tijdens het afstellen
 
Klinkt toch dat de motor aan zijn einde is. Is de motor extreem heet wanneer die afgeslagen is?
 
normaal niet, 1 keer rookte die wel een beetje terwijl die toch rijk stond, maar toen bleek dat de nitro gewoon op was, al starte die wel niet meer goed na bijvullen,
ik heb de auto ook nog nooit kunne starten zonder de glow igniter nadat ie warm was

en het is een nieuwe motor dus hoop niet dat ie al op zijn einde is :o
 
Dit zijn de indicaties wanneer een motor of te heet wordt of aan zijn einde is. Als de motor nieuw is lijkt het mij dat die te heet wordt, dan zou ik hem een tandje rijker zetten.
 
Probeer is in de auto stilstaand je stuur te draaien... Probeer het dan is terwijl je rijdt... Dat gaat een stuk gemakkelijker niet ? Dat is wat ik bedoelde. Het is hetzelfde met de servo, die zal meer kracht nodig hebben om stilstaande wielen te draaien dan bewegend.

Ja tuurlijk, maar dat is als jouw auto traag rijdt. Bedenk maar eens wat er gebeurd in hoge grip situaties als je aan hoge snelheid door een bocht stuurt : ) En zeker als er nog een putten in die bocht liggen. Als mij servo saver niet strak genoeg staat zal ik het nooit merken op de grond of als ik traag rij, maar eenmaal ik wat sneller door de bocht ga voel je gewoon dat de wielen hun positie niet behouden.
 
Back
Top