Help! Vliegtuig Batterij aanschaffen (beginner)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Stijn0609, 19 okt 2019.

  1. Stijn0609

    Stijn0609

    Lid geworden:
    19 okt 2019
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kockengen
    Hallo allemaal!

    Ik ben voor een school project een modelvliegtuig aan het maken en ik heb alle spullen gekocht die ik nodig heb alleen nog geen batterij. Nu wil ik eigenlijk niet te veel geld uitgeven aan een batterij en lader. Heeft iemand goedkope en goede opties. Ik gebruik het volgende:

    A2212 2200kv Motor:

    KV: 2200

    Ri(M Ω): 0.033

    Battery: 2-3Li-Po

    Max Power: 342W

    Test Prop: 7x3/7x4


    30A Brushless ESC:

    BEC: 3A

    Constant Current: 30A

    Max Current: 45A (less than 12s)

    Low-voltage Cutoff: Auto detect

    Input: 2-3 LiPo or 5/10 NiMH
    I
    hoop dat iemand mij kan helpen!
    Voor mij is dit een kennismaking met deze hobby dus vandaar dat ik het vraag.
    Ik hoop snel van jullie te horen! Met vriendelijke groet,
    Stijn
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Dan moet je wel aangeven wat voor een vliegtuig je aan het bouwen bent. Die moet uiteindelijk de accu kunnen dragen.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Helaas maar aan deze informatie hebben we niet genoeg om je te kunnen helpen. Zoals Rhelie al aangeeft moeten we ook minstens weten wat voor vliegtuig je aan het bouwen bent.
    Maar er is iets beters wat je doen kan en dat is bij een club langs gaan. Daar zijn mensen die er heel veel van weten en je ook kunnen helpen.
    Vlak bij jouw is een zeer actieve club waar je eens langs moet gaan en dat is in Woerden. Het vliegveld vindt je achter de voormalige boerderij op Barwoutswaarder 65 in Woerden. Achter de boerderij kan je de auto of fiets parkeren en dan moet je bijna 700m recht achter de boerderij het weiland in. Als het weer goed is zal daar morgenmiddag ook gevlogen worden dus als je de mogelijkheid hebt kan je dan al langs gaan. Anders kan je het elke zaterdag en zondagmiddag vanaf ongeveer een uur of één 's middags proberen, mits het weer natuurlijk goed is. Geen regen en harde wind, bijvoorbeeld windkracht 6 is voor veel modelvliegtuigen al echt te veel.
     
  4. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Inderdaad, wil je de motor heelhouden dan moet je de juiste accu en de juiste prop zoeken.
    Het KV is erg hoog voor een vliegtuig (motor is gemaakt voor drone) dus dat betekend dat je een kleine -minder efficiente- prop zal moeten kiezen.
    Zelf kies ik voor een vliegtuig liever rond de KV=1000
    Op 2S (ongeveer 8 volt) zal deze motor mischien nog wel heel blijven met een 7x3 prop, maar gebruik je een 3S accu (ongeveer 12 volt) dan zal de motor te heet worden en verbranden
    342 watt is heel veel voor zo'n kleine motor en zal zeker alleen op 12 volt zijn
    op 8 volt kan deze motor dan maximaal zo'n 230 watt leveren

    Algemene vuistregels bij dit soort vliegtuigen is:
    motor = ongeveer 10% van totaalgewicht vliegtuig
    accu = ongeveer 20% van totaalgewicht vliegtuig
    Maar zoals eerder gezegd is dit sterk afhankelijk van het type vliegtuig.

    omdat jij gekozen hebt voor een hoge KV kan je met een 7" prop alleen een 2S accu gebruiken, dan zou ik het vliegtuig liever wat lichter houden
    gebruik je een 3S accu dan heb je meer vermogen maar zal je een kleinere prop moeten kiezen.

    Succes Willem
     

Deel Deze Pagina